Blog

2016-06-25 09:33

Wpływ koloru na odbiór reklamy

Kolory w reklamie | Gapper Agencja

Każdego dnia dokonujemy różnych wyborów, sięgamy po sprawdzone lub nowe produkty. Co decyduje o ich wyborze? Czy wiesz, że ponad 75% Klientów wybiera produkt kierując się... kolorem.

Psychologia koloru

Kolory wpływają na umysł człowieka w znaczący sposób – takiego zdania są naukowcy badający temat kolorów. Kolor jest w stanie wpłynąć na nasze samopoczucie, może przyciągnąć naszą uwagę lub wręcz przeciwnie – sprawić, że produkt nie zostanie zauważony. Barwa decyduje również o naszych reakcjach fizycznych. Fakt ten jest szczególnie istotny przy projektowaniu akcji reklamowych i marketingowych.

Koło kolorów - kolory ciepłe i zimne

Podstawowym narzędziem do łączenie kolorów jest koło kolorów, z j. ang. color wheel, które zostało skonstruowane tak, że każde zestawienie daje zawsze dobry efekt.

Znajdujące się na kole kolory zostały podzielone na barwy ciepłe i zimne.

Kolory ciepłe – czerwony, żółty i pomarańczowy należą do kolorów żywych i energicznych, działają aktywizująco.

Kolory zimne – niebieski, fioletowy i zielony – kojarzą się ze spokojem, łagodzą i koją, skłaniają do przyjęcia postawy biernej.

Kolory szary, biały i czarny, których nie ma na kole, ale warto o nich wspomnieć z racji ich częstego występowania, należą do kolorów neutralnych.

Czy wiesz, że...?

Wszystkie kolory biorą początek z trzech kolorów, tak zwanych kolorów podstawowych, do których należą: czerwony, żółty i niebieski. Kolejne, kolory wtórne – zielony, pomarańczowy i fioletowy powstają w wyniku łączenia kolorów podstawowych, natomiast dalsze, kolory wyższe otrzymujemy w wyniku mieszania kolorów podstawowych i wtórnych.

Kolor a otoczenie

Ten sam kolor odbierany jest przez oko ludzkie inaczej, w zależności od otoczenia, w jakim się znajduje. Jest to ważna kwestia z punktu widzenia projektowania graficznego. Poniżej kilka przykładów:

1.

 
 

Ten sam kolor prezentuje się inaczej w zależności od wielkości powierzchni, na której został użyty. Wąski pasek w zestawieniu z dużym kołem wypełniony tym samym kolorem wygląda na ciemniejszy. Dzieje się tak dlatego, że otacza go większa ilość białego pola.

2.

 
 
 

W takim zestawieniu kolor jaśniejszy, prezentowany na tle koloru ciemniejszego wygląda na jaśniejszy, niż osobno, kolor ciemnozielony w zestawieniu z kolorem jasnym wygląda z kolei na ciemniejszy.

3.

 
 

Punkt na tle ciemnym a punkt na tle jasnym – ten na ciemnym tle sprawia, że przestrzeń, choć taka sama, wygląda na mniejszą.

Znaczenie kolorów

Czarna magia, czarno na białym, widzieć świat przez różowe okulary, myśleć o niebieskich migdałach, złoty interes, dostać zielone światło – istnieje wiele frazeologizmów wykorzystujących kolory i ich znaczenie. Przygotowując projekt strony internetowej, zlecając wykonanie projektu logo, tworząc ulotkę warto zgłębić wiedzę z zakresu tego, jak kojarzy się dany kolor i jaki wpływ wywiera na nasze zachowanie.

Poniżej w skrócie, w innym wpisie zajmę się tym bardziej szczegółowo.

Kolory podstawowe:

Czerwony – kolor idealny na nagłówki wzywające do działania: sprawdź ofertę, okazja. Kojarzy się z działaniem i energią.

Niebieski – kolor symbolizujący stabilizację, prawdę, lojalność. Kolor ten tłumi apetyt, więc nie jest polecany do branży związanej z żywnością.

Żółty – kolor słońca, mocno związany z energią, intelektem, radością. Kojarzy się z dobrze spędzonym czasem oraz bezpieczeństwem.

Znaczenie i wpływ kolorów na odbiorcę w reklamie

Kolory wtórne:

Zielony – kolor natury, symbolizuje wzrost, rozwój, świeżość, harmonię, spokój. Kojarzy się ze zdrowiem, pokojem, ekologią.

Pomarańczowy – kolor z rodziny energicznych (obok żółtego i czerwonego). Określa radość, fascynację, stymuluje apetyt.

Fioletowy – kolor wyciszający i łagodzący nerwy. Tłumi uczucie głodu, ułatwia koncentrację oraz panowanie nad emocjami.

Wpływ kolorów na nasze zachowania jest ogromny. Inaczej reagują na niego kobiety, inaczej mężczyźni, z którymi o kolorach raczej rozmawiać nie ma co, jeszcze inaczej dzieci. Reakcja na kolor jest też inna w zależności od wieku a nawet kraju. Ze względu na złożoność tematu kolorom poświęcę na pewno niejeden wpis. Teraz już kończę, bo mam wrażenie posiadania kolorowego zawrotu głowy.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 2 =