Blog

2018-02-05 15:15

Strona mobilna czy responsywna RWD - WordPress

Strona mobilna czy responsywna RWD - WordPress

Dostosowanie stron internetowych do specyfiki urządzeń mobilnych to obecnie konieczność. Bez tego poważnie ograniczamy generowany ruch, ponieważ utrudniamy życie wielu potencjalnym użytkownikom. Żeby do tego nie dopuścić, musimy swoją witrynę dopasować do małych ekranów. Możemy zrobić to na dwa sposoby.

Statystyki są nieubłagane. Najnowsze raporty Gemius/PBI (za grudzień 2017) doskonale pokazują, w jaki sposób Polacy korzystają z sieci Internet. Łączna liczba internautów w naszym kraju wynosi 27,6 mln osób, z czego 21,7 mln z nich do łączenia się z siecią wykorzystuje urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą Projektowanie stron internetowych WordPress.

Przedstawione dane dowodzą, że lekceważenie konieczności przygotowania strony internetowej do wyświetlania jej na ekranach komórek i tabletów jest ogromnym błędem. W ten sposób poważnie ograniczamy sobie bowiem liczbę wyświetleń naszej witryny. Czasy, w których z Internetu korzystaliśmy wyłącznie za pośrednictwem komputerów osobistych już dawno minęły. Obecnie Polacy stają coraz bardziej mobilni i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się zmienić.

Skoro więc już to wiemy, pora zastanowić się, w jaki sposób dostosować naszą stronę do urządzeń mobilnych. Poniżej przedstawiamy dwa sposoby.

Strona WWW -  mobilna 

Mowa o dedykowanej wersji witryny, która istnieje niejako obok tej podstawowej. Jest to po prostu nowa strona internetowa, która zostaje zaprojektowana wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Zarówno dostępne funkcje, jak i szablon są pisane na nowo, dzięki czemu korzystając ze smartfonów i tabletów łączymy się z innym adresem.

Co ważne, strona mobilna może zostać postawiona na oddzielnej domenie lub subdomenie witryny standardowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozwijać ją specjalnie z myślą o urządzeniach mobilnych. Wszelkie wprowadzane zmiany, działania marketingowe czy sposoby przedstawienia treści koncentrują się na tym jednym sposobie korzystania z Internetu.

Oczywiście obok istnieje również wersja strony przeznaczona na sprzęty stacjonarne, która również musi być rozwijana. Wszystko to sprawia, że wykonujemy niejako podwójną pracę. To zaś jest podstawową wadą takiego rozwiązania.

Zalety i wady strony mobilnej

Zalety

Wady

możliwość rozwijania strony wyłącznie w oparciu o urządzenia mobilnej

czasochłonność

sprawniejsze działanie witryny na „małym ekranie”

większe koszty

brak problemów z wyświetlaniem poszczególnych treści

trudniejsza indeksacja strony przez roboty Google

szerokie możliwości marketingowe

wymaga większej pracy, także w kontekście pozycjonowania SEO

 

Responsive Web Design, czyli strona responsywna

Stworzenie strony internetowych w oparciu o zasady RWD pozwala jej automatycznie dopasować się do dowolnej wielkości ekranu – niezależnie od tego, czy będzie to smartfon z wyświetlaczem 5-calowycm czy dwa razy większy tablet. Witryna adaptuje się samoczynnie, dzięki czemu każdy internauta jest w stanie w sposób komfortowy korzystać z jej zasobów.

Warto zaznaczyć, że takie rozwiązanie gwarantuje nam olbrzymią swobodę w zarządzaniu stroną www. Jeden przekaz może być bowiem kierowany do wszystkich użytkowników – realizowane jest to jednokrotnie, bez konieczności dostosowywania konkretnych założeń do potrzeb urządzeń mobilnych. Wszystko bowiem wykonywane jest samoistnie.

Ma to wpływ nie tylko na komfort korzystania ze strony, ale również kwestie techniczne, związane chociażby z pozycjonowaniem SEO, a także opracowywaniem i przeprowadzaniem kampanii internetowych. Śmiało można powiedzieć, że technologia RWD jest bardziej przyszłościowa.

Zalety i wady strony RWD

Zalety

Wady

zarządzamy treścią za pośrednictwem jednego CMS-a

strona na urządzeniach mobilnych może się dłużej ładować

nie musimy wykonywać jednej pracy dwa razy

dostosowanie strony do zasad RWD kosztuje często więcej niż przygotowanie osobnej wersji

strona lepiej spełnia wymagania SEO

nie każde rozwiązanie wygląda dobrze na „małym ekranie”

łatwiejsze wprowadzanie zmian i aktualizacji

 

wygodniejsze korzystanie z narzędzi analitycznych

 

 

Co ma do tego WordPress?

Choć strona responsywna wydaje się być naprawdę bardzo korzystna zarówno z punktu widzenia osoby zarządzającej witryną, jak i użytkowników, przygotowanie jej w ten sposób może okazać się przedsięwzięciem trudnym.

Co jednak ważne, dostępne na rynku systemy zarządzania treścią wszystko to znacznie ułatwiają. Doskonałym na to przykładem jest skrypt WordPress. Obecnie w sieci dostępnych jest mnóstwo responsywnych szablonów, których implementacja sprawi, że nasza strona na urządzeniach mobilnych będzie wyglądała bardzo dobrze. Wiele z nich jest bezpłatnych, a samo przygotowanie wersji responsywnej przebiega w sposób prosty i sprawny.

Jedno jest pewne – dostosowanie witryn do wymagań stawianych przez urządzenia mobilne to konieczność. Dzięki temu możemy mieć pewność, że ruch na naszej stronie się zwiększy. Dlaczego? Ponieważ damy naszym użytkownikom więcej możliwości korzystania z jej zasobów. To, czy postanowimy przygotować osobną wersję mobilną czy postawimy na witrynę responsywną, zależy już od naszych możliwości i wymagań.

Dane Gemius:
https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/wyniki-badania-gemiuspbi-...

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

1 + 3 =