Blog

2017-12-28 13:24

Social media a marketing

Social media a marketing

Coraz więcej firm dba o swój wizerunek w sieci. Także na profilach społecznościowych, które są doskonałym kanałem dystrybuowania przekazu. Generują ruch, zapewniają bezpośredni kontakt z użytkownikiem, gwarantują szeroki zasięg informacji i szybkie jej rozprzestrzenianie się. Czym jest social media marketing? O tym poniżej.

CZYM JEST SOCIAL MEDIA MARKETING?

Social media marketing to określenie, którym nazywane są działania przeprowadzane w serwisach społecznościowych. Ich podstawowym celem marketingowym jest zdobywanie uwagi oraz generowanie ruchu internetowego do promocji marki.

Do najpopularniejszych serwisów społecznościowych zaliczane się dziś takie social media jak: Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, YouTube, Instagram.

Ich podstawowym atutem, który przekłada się na coraz popularniejsze wykorzystywanie social media marketingu jest:

  • łatwy dostęp do szerokiej grupy docelowej,

  • szybkie rozprzestrzenianie się informacji,

  • bezpośredni kontakt z użytkownikiem,

  • możliwość nawiązania relacji.

WYBÓR SERWISU SPOŁECZNOŚCIOWEGO A DZIAŁANIA MARKETINGOWE

Pojawiając się w serwisach społecznościowych należy mieć opracowaną strategię marketingową. Warto też zadbać o spójny przekaz, który wzmocni wizerunek marki i zachęci do obserwowania firmowego profilu. Komunikaty zamieszczane w poszczególnych serwisach społecznościowych muszą być opracowane zgodnie ze specyfiką mediów. W niektórych bowiem liczy się sam obraz, inne dają możliwość łączenia go z treścią, jeszcze inne stawiają na video. Pamiętać warto również, że profile społecznościowe powinny być dopełnieniem firmowej strony internetowej, o którą należy dbać szczególnie, bowiem jest ona własnością firmy, w przeciwieństwie do profili społecznościowych. Je warto traktować jako, bądź co bądź ważny, dodatek, gdyż pozwalają poszerzać grupę docelową, nawiązywać z nią relacje i dialog w czasie rzeczywistym, docierać do innych użytkowników dzięki udostępnianiu czy polecaniu wpisów innym.

Jakie działania marketingowe w social mediach ?

PIERWSZE POTRALE SPOŁECZNOŚCIOWE

Serwisy społecznościowe przyciągają coraz więcej użytkowników. Jednym z pierwszych serwisów społecznościowych w Polsce, kiedy internet nie był jeszcze tak popularny jak dziś, był serwis Grono.net. Działał on w latach 2004-2012 . Należał on do gatunku Social Networking i bazował na badaniach amerykańskiego psychologa społecznego Stanleya Milgrama, który twierdził, że między dwoma osobami żyjącymi na Ziemi występuje powiązanie z średnio 6 osobami.

Grono.net to serwis, którego twórcami są Polacy: Piotr Bronowicz (frontend – strona graficzna i kreatywna), Tomasz Lis (planowanie i finansowanie przedsięwzięcia) oraz Wojciech Sobczuk (backend – silnik serwisu).

Serwis społecznościowy Grono.net umożliwiał użytkownikowi udostępnianie swoich danych w zakresie, na które wyrażał zgodę. Dawało to możliwość znalezienia swoich znajomych oraz zawierania nowych znajomości online. Lista znajomych innych użytkowników serwisu była ogólnodostępna.

Początkowo serwis Grono.net był serwisem zamkniętym. Aby zostać jego użytkownikiem potrzebne było zaproszenie od osoby, która była już użytkownikiem serwisu. Aby je uzyskać można było wysłać do użytkownika prośbę o zaproszenie do grona. Z czasem w gronie użytkowników mógł znaleźć się każdy, kto zarejestrował konto.

W serwisie tym znajdowało się wiele for dyskusyjnych a każde z nich posiadało swojego moderatora. Mógł nim być każdy, kto wykupił funkcję „Gronowładnego”.

Czy Grono.net cieszyło się dużym zainteresowaniem? W pierwszym miesiącu od uruchomienia serwisu zarejestrowanych było 200 użytkowników. W ciągu roku liczba ta wzrosła do ponad 60 tysięcy. Pod koniec 2005 roku użytkowników serwisu było już 510 tysięcy a we wrześniu 2006 roku liczba przekroczyła 900 tysięcy. Niespełna dwa lata później, w styczniu 2008 roku w serwisie Grono.net zarejestrowanych było ponad 1 700 000 użytkowników.

Każdy serwis przechodzi zmiany. W 2006 roku Grono.net zmieniło lokalizację, pojawił się inwestor będący współtwórcą Onet.pl. Rok później w serwis zainwestował również fundusz należący do firmy Intel. W 2008 roku nastąpiło załamanie Grono.net, co miało związek między innymi z pojawieniem się serwisu Nasza-Klasa oraz Facebooka. Grono.net zakończyło swoją działalność 1 lipca 2012 roku.

Wielu współczesnych użytkowników serwisów społecznościowych pamięta serwis Grono.net., który w czasie swojej świetności:

  • umożliwiał zamieszczanie odnośników do plików wideo i dodawanie muzyki w formacie MP3,

  • posiadał funkcję geolokalizacji – użytkownik serwisu mógł zaznaczyć swoją lokalizację,

  • dawał możliwość zamieszczania wydarzeń oraz ogłoszeń,

  • udostępniał szansę przypisywania się do swojej klasy, grupy na studniach,

  • oferował mobilną usługę SMS Mobile z możliwością wysyłania MMSem zdjęć z własnej galerii,

  • umożliwiał zmianę własnego portretu głównego,

  • dawał możliwość tworzenia statusu Gromowładnego (wersja płatna),

  • pozwalał zmieniać swój status (BLIMP) – odpowiednik Twittera – możliwość wpisania dowolnego tekstu, który mogli zobaczyć inni użytkownicy będący w gronie,

  • oferował program partnerski upoważniający do korzystania w punktach partnerów programu ze zniżek oraz do bezpłatnego uczestniczenia w imprezach organizowanych przez grono.net,

  • miał związek z wyborami Miss Polski – spośród zgłoszeń nadsyłanych przez użytkowniczki internauci (nie jury) wybierało Miss Grona, która mogła wziąć udział w półfinałach Miss Polski 2008.

(źródło: wikipedia.org.)

Co to są serwisy web 2.0 - społecznościowe ( social media ) ?

Możliwość zapisania się do grup, znajdowanie znajomych ze szkoły czy z dzieciństwa, przesyłanie wiadomości obrazkowych, zamieszczanie ogłoszeń, korzystanie ze zniżek – wszystko, co dziś większości użytkownikom kojarzy się z Facebookiem było dostępne już 13 lat temu. A było to zasługą twórców Grono.net. Dzisiaj serwisu tego już nie ma. Budując więc świadomość swojej marki nie należy stawiać fundamentu w serwisach społecznościowych, które dzisiaj są a jutro może ich nie być. Fundament to firmowa strona internetowa, do której odsyłać mogą i powinny sprawdzone i profesjonalnie prowadzone profile społecznościowe. W tym miejscu warto też rozwijać bloga firmowego, o którym mogą i powinny informować wpisy w social mediach.

PRZEGLĄD SERWISÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Każdy serwis społecznościowy daje swoim użytkownikiem nieco inne możliwości. Do najpopularniejszych dziś mediów społecznościowych zaliczane są:

  • Facebook,

  • YouTube,

  • Instagram,

  • Google+,

  • LinkedIn,

  • GoldenLine,

  • Twitter.

Decydując się na działania marketingowe w obrębie wybranych mediów należy opracować strategię dopasowaną do specyfiki każdego serwisu społecznościowego. Czym charakteryzują się poszczególne serwisy społecznościowe, które cieszą się dziś sporym zainteresowaniem użytkowników w różnym przedziale wiekowym?

Facebook – najpopularniejszy serwis społecznościowy. Jego użytkownicy mogą tworzyć grupy, dzielić się informacjami, zdjęciami, zamieszczać filmiki, wysyłać wiadomości, korzystać z aplikacji.
W połowie tego roku (czerwiec 2017) liczba użytkowników wynosiła prawie 2 miliardy, każdego dnia aktywnych jest około 1,3 miliarda osób.
Ogromna popularność serwisu zachęca do tego, by prowadzić na nim działania marketingowe. Jego potencjał jest ogromny i warto z tego korzystać systematycznie prowadząc firmowy fanpage.

Jakie wykonywać działania markeitngowe w serwisach społeczniościowych ?

YouTube – serwis umożliwiający bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie zamieszonych na nim filmów video. Każdy użytkownik serwisu może też je oceniać i komentować. Własny kanał na YouTube może być świetnym narzędziem marketingowym promującym markę. Za sprawą dobrych filmików i przemyślanej strategii można przyciągać uwagę odbiorców, prezentować usługę, produkt, firmę.

Instagram – serwis społecznościowy, którego użytkownicy mogą zamieszczać i przeglądać zdjęcia i filmy, stosować filtry cyfrowe, udostępniać je w różnych serwisach społecznościowych.
W 2012 roku serwis został kupiony przez Facebook a zmiana regulaminu – możliwość sprzedaży zdjęć użytkowników przedsiębiorstwom zewnętrznym – przyczyniła się do spadku liczby aktywnych użytkowników. Dziś z Instagrama korzysta wiele firm i osób prywatnych promujących siebie, swój produkt czy usługę.

Grono net - polski serwis web 2.0 - społecznościowy

Google+ - serwis społecznościowy należący do Google Inc. Oferuje on usługi społecznościowe Google Profile, Google Buzz oraz funkcjonalności typu kręgi znajomych czy wideospotkania. Integracja z kontaktami profilu Google umożliwia szybkie znalezienie znajomych.
Posiadanie profilu w serwisie społecznościowym Google + wpływa na lepszą indeksację strony internetowej natomiast integracja z Google Places ułatwia jej wyszukiwanie. Google docenia dobry i wartościowy content, dlatego warto dbać o firmowy profil Google+ promując na nim swoje treści marketingowe.

LinkedIn – serwis społecznościowy należący do Microsoft o charakterze zawodowo-biznesowym skupiający społeczność profesjonalistów. Użytkownik LinkedIn może tworzyć swój profil prezentując siebie i swoje umiejętności, brać udział w rozmowach w grupach.
Początkowo serwis ten traktowany był jako miejsce dla wirtualnych CV, dlatego umożliwiał znalezienie pracy lub pracownika. Obecnie stanowi miejsce, w którym użytkownicy dzielą się swoją profesjonalną wiedzą z innymi użytkownikami. W lipcu 2017 roku było ich już ponad 500 mln. Serwis ten jest zatem idealny dla brandów personalnych oraz do nawiązywania relacji biznesowych.

Social media marketing to zagadnienie wymagające od firm doskonałej znajomości specyfiki serwisów społecznościowych oraz potrzeb ich użytkowników. Warto dlatego polegać na sprawdzonych rozwiązaniach, które nasza agencja oferuje swoim Klientom. Jesteś zainteresowany prowadzeniem kampanii w mediach społecznościowych? Skontaktuj się z nami. Opracowujemy strategie marketingowe uwzględniając specyfikę poszczególnych kanałów. Wzmacniamy wartość i świadomość marek, promujemy je i pomagamy osiągnąć przewagę konkurencyjną. Zapraszamy do współpracy.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

1 + 0 =