Blog

2019-01-08 14:37

Social media jako wsparcie marketingu dla firmy i marki

Social media marketing jako wsparcie działań reklamowych dla firm i marek

Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, stały się elementem codziennego życia wielu użytkowników Internetu. Ogromny potencjał marketingowy, jakim się charakteryzują, można z powodzeniem wykorzystać do promocji firmy i marki. Jak to zrobić?

Jak promować firmę i markę w mediach społecznościowych?

Ponad 2 mld osób korzysta z Facebooka, ponad 800 mln z Instagrama, a ponad 500 mln z LinkedIn. Liczby te świadczą o dużej popularności mediów społecznościowych wśród użytkowników Internetu. Co więcej, zainteresowanie nimi wzrasta z roku na rok. Jeżeli zatem zależy nam na zwiększeniu widoczności naszego biznesu w sieci i dotarciu do szerszej grupy odbiorców, w strategiach rozwoju firmy i marki nie możemy pominąć mediów społecznościowych.

Wśród korzyści, jakie firma i marka może czerpać w związku ze swoją aktywną obecnością w mediach społecznościowych, wymienia się m.in.:

 

  • zwiększoną świadomość istnienia podmiotu, oferowanych usług, sprzedawanych produktów,

  • zwiększony ruch na stronie internetowej,

  • bardziej przychylny odbiór organizacji wśród potencjalnych klientów,

  • zwiększone zaufanie klientów do firmy i marki,

  • możliwość monitorowania opinii na temat firmy i marki oraz reagowania na nie,

  • możliwość łatwiejszego opracowywania ukierunkowanych działań marketingowych,

  • zwiększoną znajomość rynku docelowego.

 

Jak widać, profil firmowy nie będzie nam służył stricte do sprzedaży produktów. Głównym jego celem jest bowiem skupienie wokół firmy i marki aktywnej i lojalnej społeczności potencjalnych klientów. Co więcej, dzięki obecności firmy w mediach społecznościowych możemy zadbać o interakcję z klientem, co jest ważne w kontekście budowania renomy marki. Klient może bowiem nie tylko na bieżąco opiniować produkty i usługi, ale również uczestniczyć w dyskusjach na ich temat czy też przesyłać zapytania do firmy.

Sam profil firmowy w mediach społecznościowych nie wystarczy, aby zwiększyć świadomość marki i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Ważne jest tworzenie angażującej i atrakcyjnej treści. Tak samo jak w przypadku prowadzenia bloga firmowego, nie wystarczy jedynie prezentować najnowsze produkty czy reklamować świadczone usługi. By zwiększyć zainteresowanie marką, należy informować klientów o ciekawostkach z branży, zamieszczać praktyczne porady czy też pokazywać „sceny z życia firmy”. Dużym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się również różnego rodzaju konkursy, gry i zabawy słowne.

Tworząc interesujące posty, dodatkowo okraszone ciekawą grafiką, możemy liczyć na to, że nasi klienci będą je udostępniać innym. Dzięki temu nasza firma zyska rozgłos zupełnie za darmo. Portale społecznościowe pozwalają nam również skorzystać z płatnych form promocji. Każdy z serwisów ma inny charakter i rządzi się swoimi prawami, umożliwiając nam wykorzystanie różnych form reklamy. Memy, GIF-y czy też przypinane zdjęcia to tylko niektóre możliwości, jakimi dysponujemy, by promować swój biznes w sieci. Korzystając z różnych form kreacji marketingowej łatwiej nam dostosować przekaz do grupy docelowej.

Jak widać, obecność w mediach społecznościowych w przypadku firm jest ważna z trzech powodów. Po pierwsze, pozwala na aktywną komunikację z klientem. Po drugie, umożliwia korzystanie z nowych form reklamy i indywidualizację przekazywanej treści. Po trzecie, obniża koszty marketingu – za pośrednictwem mediów społecznościowych łatwiej nam bowiem dotrzeć z przekazem do szerszej grupy odbiorców.

Jakich praktyk wystrzegać się w social mediach?

Marketing w mediach społecznościowych różni się od marketingu tradycyjnego przede wszystkim sposobem komunikacji. Musi on być interaktywny i angażujący, co ma swoje zalety, jak i wady. By potencjalny klient nie czuł się oszukany, nie możemy pozostawić konta firmowego bez opieki. Co więcej, należy jak najszybciej reagować na akcje internautów i odpowiadać na ich zapytania. Szczególnie niechlubną praktyką jest zaczynanie działań marketingowych i nie kończenie ich, na przykład ogłoszenie konkursu bez wyłonienia zwycięscy.

Media społecznościowe służą użytkownikom także do wyrażania swojego niezadowolenia. Jeżeli oferowany produkt lub usługa nie spełniają oczekiwań klientów, musimy liczyć się z negatywnymi komentarzami. Kryzysy zdarzają się w każdym przedsiębiorstwie. Dlatego nie warto od razu zamykać profili firmowych w mediach społecznościowych. W ten sposób nie tylko tracimy szansę na „wytłumaczenie się”, ale również oddalamy się od klientów i nie możemy czerpać korzyści z marketingu społecznościowego.

Niewłaściwą praktyką jest również usuwanie negatywnych wpisów, lekceważenie lub ich komentowanie w nieelegancki sposób. Zamiast tego warto poprosić niezadowolonego klienta o kontakt w wiadomości prywatnej. W ten sposób utwierdzimy użytkowników w przekonaniu, że zależy nam na rozwiązaniu problemu.

Podsumowując, media społecznościowe mogą być skutecznym narzędziem wsparcia marketingu dla firmy i marki. Musimy jednak z nich umiejętnie korzystać. Założenie profilu firmowego nie wystarczy. Liczy się także jakość publikowanej na nim treści. Musi być ona angażująca i interaktywna, dzięki czemu nasi klienci będą się nią chętnie dzielić z innymi. Dzięki temu łatwiej o stworzenie aktywnej społeczności wokół marki.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

1 + 15 =