Skuteczna strategia marketingowa w kryzysie dla firm

Przemyślane działanie w sieci pozwala firmom wyjść obronną ręką z wielu trudnych sytuacji, wynikających z kryzysu wizerunkowego czy też ekonomicznego. Tyczy się to także kondycji całego rynku. Gdy w gospodarce dzieje się źle, warto odpowiednio wcześnie się przygotować. Tak aby ewentualne straty mogły zostać skutecznie zminimalizowane.
Obecnie mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją. Pandemia koronawirusa sprawiła, że gospodarki wielu krajów zwolniły. W niektórych mamy do czynienia z sytuacją wręcz dramatyczną. W Polsce takich problemów jeszcze nie ma, jednak nie da się ukryć, że przedsiębiorstwa muszą mierzyć się z wieloma trudnościami.
I choć w niektórych przypadkach jedynym wyjściem z sytuacji jest znaczące ograniczenie działalności lub nawet jej zaprzestanie, wiele firm nadal jest w stanie normalnie funkcjonować. Zamiast przechodzenia do defensywy, powinny one pomyśleć o ataku. Najlepiej za sprawą przemyślanej strategii marketingowej.
W Internecie siła - działaj online jeszcze mocniej
Nie da się ukryć, że obecnie najlepszym miejscem do promowania własnej firmy jest sieć. Większość ludzi nie wychodzi z domu, a jeśli już to robi, to głównie po to, by udać się do sklepu lub pracy. Puste ulice polskich miast nie sprzyjają reklamie tradycyjnej, realizowanej poprzez banery, ulotki czy też promocję bezpośrednią. Choć Internet od zawsze pozwalał na dotarcie do szczególnie dużej grupy odbiorców, w tej sytuacji jest to jeszcze bardziej widoczne. Będąc w domowej kwarantannie, wiele osób próbuje znaleźć sobie zajęcia. Najczęściej w ten sposób lądują w Internecie.

Jest to doskonała okazja do tego, aby wykorzystać sieć i zintensyfikować działania promocyjne, nakierowane na klienta internetowego. Zwłaszcza że tego typu reklama pochłania znacznie mniej środków niż metody tradycyjne. Jesteśmy w stanie przygotować plan działania zakładający zrobienie pozytywnego „szumu” wokół firmy, a także poinformowanie klientów, że wszystko z nami jest w porządku, dlatego realizacja wszelkich zamówień przebiega bez żadnych trudności.
Co zrobić, by zaistnieć w sieci w czasach kryzysu?
Sama decyzja o większej aktywności w sieci jednak nie wystarczy. Konieczny jest odpowiedni plan działania, w którym skupimy się na sprawnym dotarciu do użytkowników Internetu. W wielu przypadkach nie różnią się one zbytnio od tego, co powinno robić się w czasach „normalnych”, a więc wówczas, gdy sytuacja gospodarcza jest sprzyjająca.
Content marketing – kryzys to doskonały czas, by zrealizować kampanię marketingową, skupiona na wartościowej treści i ciekawym przekazie. W ten sposób damy znać, że nadal jesteśmy i obecni i że mamy do zaoferowania naprawdę wiele.
W jaki sposób to zrobić? Konieczne okaże się uruchomienie lub ożywienie bloga firmowego. Stanie się on bowiem naszą główną platformą komunikacji z odbiorcami. Znajdą się na nim nie tylko wpisy o aktualnej sytuacji firmy i dostępnej ofercie, ale również wiele merytorycznych artykułów, grafik bądź filmów. Nie powinny skupiać się one na reklamie. Istotą content marketingu jest bowiem tworzenie treści z jakiegoś powodu przydatnej dla odbiorcy. Warto postawić się w roli eksperta, na którym klienci mogą polegać. Dobrym pomysłem okaże się zaangażowanie influencerów lub osób znanych w branży, które przyciągną do nas sporą grupę czytelników. Wszystko to przełoży się na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, która zacznie się dobrze kojarzyć odbiorcom.
Portale społecznościowe – obecnie są one oblegane jeszcze bardziej, niż do tej pory. Wynika to oczywiście z faktu, że wiele osób spędza obecnie większość czasu w domu. Warto więc postawić na aktywność w takich serwisach jak Facebook czy chociażby Twitter. Konta firmowe mogą posłużyć do promowania treści umieszczanych na blogu. Dzięki temu zwiększymy ruch, a także sprawimy, że przekaz dotrze do wielu zakątków Internetu.
Pozycjonowanie – jest istotne ważne, jednak nie należy zapominać o nim także w kryzysie. Niezależnie do tego, jakiego jest rodzaju. Dzięki dobrze przeprowadzonemu pozycjonowaniu możemy bowiem łatwo reagować na obecną sytuację, a także dotrzeć do konkretnej grupy potencjalnych klientów. Działania pozycjonerskie okażą się szczególne istotne dla firm, które mogą najbardziej skorzystać na kryzysowej sytuacji. Obecnie będą to przede wszystkim przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji środków dezynfekujących, akcesoriów ochronnych, a także suchego jedzenia.

Niezależnie od obranej strategii, najważniejsza w przypadku kryzysu będzie intensywność prowadzonych działań. Należy postawić na marketing agresywny, zakładający codzienną dystrybucję przekazu. Tylko wtedy będziemy w stanie zyskać na całej sytuacji.
Czy marketing internetowy w czasie kryzysu się opłaca?
Utrzymanie się na powierzchni w tym czasie może okazać się bardzo trudne. Zwłaszcza gdy zostaliśmy zmuszeni znacząco ograniczyć działalność lub w ogóle jej zaprzestać. Jeśli jednak możemy funkcjonować w miarę normalnie i dysponujemy odpowiednimi środkami, pozwalającymi na prowadzenie marketingu w sieci, powinniśmy w niego inwestować jak najwięcej. Dlaczego? Ponieważ jest to szansa, aby zdobyć przewagę konkurencyjną nad firmami, które takich możliwości nie mają.
Odpowiednio przygotowana strategia sprawi, że przekaz będzie docierał do potencjalnych klientów bardzo często, co oczywiście przełoży się na większe zainteresowanie naszą ofertą. Warto podkreślić, że omawiane działania promocyjne przydadzą się także do informowania i uspokajania odbiorców, którzy mogą być zaniepokojeni obecną sytuacją. W ten sposób potwierdzimy, że działamy normalnie, dlatego nie muszą martwić się o realizacje złożonych zamówień.
Marketing w sieci w czasie kryzysu to jeden z najlepszych sposobów na promowanie własnej firmy. Pochłania stosunkowo niewielką ilość środków (zwłaszcza w porównaniu z reklamą tradycyjną), a do tego pozwala szybko dotrzeć do konkretnej grupy docelowej. Oczywiście zawsze warto zdecydować się na usługi profesjonalistów, którzy będą w stanie wykorzystać nawet sytuację kryzysową.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.