Reklama w Internecie – raport 2019

Rewolucja cyfrowa sprawia, że praktycznie co roku w marketingu internetowym pojawiają się nowe zjawiska i trendy, obok których nie sposób przejść obojętnie, a rynek reklamy internetowej stale się przeobraża i cechuje coraz większą złożonością. Jakie zmiany przyniósł rok 2019? Czego można spodziewać się w przyszłości? Oto krótki raport z sytuacji na rynku
Przewaga Internetu rośnie
Dobra sytuacja ekonomiczna w kraju przyczynia się do rozwoju biznesu. Konsekwencją tego jest wzrost wydatków na reklamę. Zwiększeniu uległy nakłady finansowe na promocję zarówno w telewizji, jaki i w radiu, jednak to Internet okazał się niekwestionowanym królem. Jak przekonują dane agencji mediowej Starcom, reklamodawcy wydali więcej na reklamę internetową (43%) niż na promocję w telewizji (40%).
Zmiany tej (na wzór tego, co już dokonało się na największych rynkach europejskich) spodziewano się w Polsce już od kilku lat, jednak dopiero w 2019 roku stała się ona faktem. Co więcej, można przypuszczać, że trend ten będzie się umacniać, a przewaga Internetu zwiększać. Aż 78% Polaków korzysta bowiem z sieci, co dostrzegają reklamodawcy.
Reklama on-line – najchętniej i najrzadziej wybierane formaty
Z danych wynika, że dominującym formatem reklamowym w Internecie jest reklama graficzna. Prawie połowa badanych reklamodawców zdecydowała się na zainwestowanie w nią swoich środków. Z kolei marketing w wyszukiwarkach pochłania średnio jedną trzecią wydatków na reklamę w internecie. Reklamodawcy chętnie decydują się także na:
reklamy sprzedawane w modelu programmatic,
reklamy w mediach społecznościowych,
reklamy w formie wideo.
Coraz mniej popularny staje się natomiast e-mail marketing. Chociaż stanowi tanią i skuteczną formę dotarcia do klientów, niewłaściwie przeprowadzony może być przez nich postrzegany jako spam i przyczynia się do złej opinii na temat przedsiębiorstwa. Reklamodawcy więc wolą z niego zrezygnować na rzecz mniej sugestywnych i nachalnych form promocji.

Wśród najważniejszych czynników rozwojowych w 2019 roku należy uznać wzrost wydatków na reklamę w urządzeniach mobilnych. Coraz więcej użytkowników Internetu bowiem do przeglądania oferty i finalizacji zakupów używa smartfonów. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy kładą duży nacisk, by jak najlepiej dostosować reklamy do wyświetlania na małych ekranach. Prym wiedzie format responsywny, dzięki któremu przekaz reklamowy automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu. Jest także korzystnie postrzegany przez Google.
W przypadku reklamy w urządzeniach mobilnych warto postawić na personalizację przekazu i nienachalny komunikat. Istotne jest także tzw. digital experience, czyli cyfrowe doświadczenia użytkownika. Jeśli będą one pozytywne, skutecznie pomogą w zdobyciu większego grona klientów.
W ostatnich latach zauważyć można również dynamiczny rozwój treści wideo publikowanych w Internecie. Użytkownicy sieci wolą oglądać niż czytać. Obraz o wiele bardziej angażuje bowiem emocje. Potencjał ten odkryli reklamodawcy, którzy, jak zostało wspomniane, coraz chętniej sięgają po wideo, by wypromować swe produkty. Co ważne, intensywny wzrost obserwowany jest również wśród grupy mobilnych użytkowników serwisów wideo. Nie można więc zapominać o ich potrzebach, odpowiednio dostosowując treści do mniejszych ekranów.
Zmiany w sektorach
Lista 5 sektorów, które pozyskują ponad połowę wartości, wciąż pozostaje bez zmian. Zauważyć można jedynie drobne przetasowania pomiędzy poszczególnymi miejscami. Obejmuje ona następujące branże:
handel,
telekomunikację,
motoryzację,
finanse,
żywność.
Nie oznacza to jednak, że rok 2019 nie przyniósł żadnych zmian w klasyfikacji sektorowej. Duże wzrosty nakładów na promocję w Internecie odnotowuje się w branżach takich jak chemia gospodarcza, farmaceutyki, podróże i turystyka, HoReCa (Hotel, Restaurant, Catering/Cafe) oraz odzież i dodatki.

Platformy streamingowe – niewykorzystany potencjał
Streaming wideo z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność, na co wpływ ma również zaangażowanie w platformy streamingowe gigantów technologicznych, takich jak Amazon, Facebook czy też YouTube. Miliony twórców, kilkanaście milionów widzów dziennie oraz miliardy obejrzanych minut – to liczby, które na każdym robią wrażenie, a to statystyki dotyczące tylko jednej z platform streamingowych. Potencjał marketingowy rozwiązań tego typu jest zatem ogromy i stale rośnie, co zdają się zauważać reklamodawcy.
Największą oglądalnością cieszą się streamingi z rozgrywek e-sportowych. Platformy te nie są jednak przeznaczone wyłącznie do gamingu. Publicystyka, muzyka, content telewizyjny i sportowy, transmisje IRL (in real life) – wszystko to jest dostępne na wyciągnięcie ręki, a dla reklamodawców, którzy do tej pory nie dostrzegali perspektyw swojej obecności w serwisach streamingowych, stanowi nie lada pole do popisu. To okazja, by z przekazem reklamowym dotrzeć do widza, który z różnych względów zrezygnował z oglądania telewizji.
Coraz żywiej więc marki są zainteresowane wejściem do świata streamingu. Nie jest to jednak tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Odbiorcy przekazów streamingowych są bowiem bardzo wymagający, zwłaszcza ci, którzy oglądają rozgrywki e-sportowe, a to właśnie w tej grupie upatruje się największego potencjału. Przekaz reklamowy należy dobrze przemyśleć i starannie przygotować, proponując produkt odpowiednio dobrany względem grupy docelowej.
W tak dynamicznie zmieniającym się rynku jak reklama internetowa łatwo się pogubić. Żeby więc sprawnie się po nim poruszać, trzeba nieustannie poznawać nowe technologie i być na bieżąco ze wszystkimi trendami. W branży tej nie wystarczy jednak znać aktualne możliwości. Należy również bacznie przyglądać się temu, co może przynieść jutro. Reklama w Internecie podlega bowiem nieustannym przeobrażeniom. Dzięki powyższemu raportowi można poznać najważniejsze kierunki rozwoju sektora.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.