Projekt logo - ceny - ile to kosztuje?

Najważniejszym elementem brandingu marki jest logo. To ono, wraz z nazwą, powinno jako pierwsze trafić do świadomości konsumentów i w niej pozostać, dzięki czemu marka zostanie zapamiętana. Chcąc to jednak osiągnąć, konieczne jest przygotowanie odpowiedniego projektu.
Wbrew pozorom, opracowanie porządnego logo nie jest zadaniem łatwym ani tanim. Oczywiście, możemy postawić na własne umiejętności i spróbować stworzyć wszystko samemu lub zdecydować się na usługi najkorzystniejsze pod względem finansowym. W większości przypadków taka strategia okaże się jednak nieopłacalna.
Dlaczego tanie logo jest wrogiem droższego?
Na początek musimy zdać sobie sprawę z tego, jaką rolę w działaniach marketingowych odgrywa logo naszej firmy. To ono pełni rolę najważniejszego elementu prezentacji marki, który odróżnia nas od konkurencji, gwarantując natychmiastową rozpoznawalność.
Widząc logo znanej firmy, od razu wiemy, do czego się odnosi. Nierzadko niesie za sobą mnóstwo skojarzeń, a także pozytywnych lub negatywnych odczuć. Wystarczy na nie spojrzeć, by natychmiast zidentyfikować firmę, jej produkty, wartości, znaczenie na rynku, a także to, co sobą reprezentuje. Wszystko to sprawia, że nie warto decydować się na najtańsze, amatorskie projekty, które z reguły nie będą w stanie zagwarantować efektu, o jaki nam chodzi.
Logo zostanie wtedy przygotowane „po kosztach”, dlatego nie mamy co liczyć na dokładną analizę naszej działalności, a także wartości, jakimi się kierujemy. A to przecież na ich podstawie powinien zostać przygotowany znak graficzny, który przy okazji będzie w stanie na stałe pozostać w świadomości naszych klientów.
Dobre logo, czyli jakie?
W podjęciu decyzji związanej z przeznaczeniem nieco większych pieniędzy w przygotowanie profesjonalnego logo pomoże nam lista cech, jakimi powinno się ono wyróżniać. Musi być ono bowiem:
proste i łatwo zapadające w pamięć,
ponadczasowe – logo powinno spełniać się swoją rolę zarówno teraz, jak i za 5, 10 czy 20 lat,
praktyczne – musi w sposób odpowiedni odnosić się do marki, a także oferowanych produktów bądź usług,
czytelne – przekaz, jaki ze sobą niesie powinien być łatwy do odczytania,
unikalne – kryterium najważniejsze. Logo powinno zostać przygotowane specjalnie dla naszej firmy, nie może być przeróbką innego projektu.
Ile kosztuje logo?
Zastanawiając się nad budżetem, jaki zostanie przeznaczony na zlecenie wykonania dobrego logo, musimy zdać sobie sprawę z faktu, iż jego powstanie to wieloetapowy proces, w ramach którego możemy liczyć na:
profesjonalną analizę - firma bądź freelancer, któremu zlecamy projekt, powinien zaznajomić się ze specyfiką naszej działalności. Musi zgromadzić informacje niezbędne do określenia, czym się zajmujemy i jakie są nasze wartości. W tym celu przeprowadzany jest dokładny wywiad,
pierwsze przymiarki – po zebraniu wszystkich wspomnianych wyżej informacji, projektant jest w stanie przygotować pierwsze szkice, które następnie zostaną nam przekazane do oceny. Podczas wykupu konkretnych usług, sprawdźmy, na ile propozycji koncepcyjnych możemy liczyć, a także czego będą dotyczyły poprawki. Niektórzy specjaliści przed finalizacją projektu umożliwiają dokonanie jednej lub dwóch poprawek, co w wielu sytuacjach może znacznie ograniczyć nasze pole manewru,
wybór ostatecznej wersji – gdy już zdecydowaliśmy się na końcowy projekt, rolą grafika jest sprawdzenie, czy podobne logo nie zostało wykorzystane przez kogoś innego. Pamiętajmy, że nawet niewielkie podobieństwo może zostać wykorzystane do zakwestionowania naszych praw do posługiwania się konkretną pracą,
wizualizacja – bardzo ważny element. Dobry grafik powinien zobrazować nam to, jak logo sprawdzi się w praktyce – na ulotkach, wizytówkach, samochodach firmowych etc. Wszystko to pozwoli nam upewnić się, ze konkretny projekt na pewno jest wart finalizacji,
przekazanie logo – na koniec powinniśmy otrzymać ostateczną pracę w różnych formatach (JPG, PDF, TIFF etc.) oraz wersjach kolorystycznych, tak abyśmy zyskali swobodę jej wykorzystania.
Jak widać, przygotowanie odpowiedniego projektu graficznego wymaga sporych nakładów pracy. Wszystko to sprawia, że graficy często określają swoją stawkę godziną, która przeważnie wynosi od 30 do 100 złotych, a następnie mnożą ją przez liczbę godzin potrzebną do realizacji zleconych usług. Mówimy tu o kilku, kilkunastu, a często nawet kilkudziesięciu godzinach pracy.
Dlatego też wiele zależy do formatu logo, jego złożoności, liczby poprawek, a także ewentualnych usług dodatkowych, takich jak np. przygotowanie kilku wersji i zaawansowanej wizualizacji. Biorąc to pod uwagę, najtańsze usługi przygotowania logo kosztują mniej więcej od 600 do 900 złotych. Projekty bardziej zaawansowane będą nas kosztować od 1500 do około 8000 złotych.
Oczywiście zapłacić możemy jeszcze więcej, wszystko bowiem zależy od tego, czego oczekujemy. Niektórzy graficy oferują usługi kosztujące od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zanim więc zdecydujemy się na konkretną ofertę, sprawdźmy, jakie dokładnie usługi wchodzą w jej skład.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.