Blog

2017-06-16 15:15

Personal branding - marka osobista znana z imienia i nazwiska

Personal branding to strategia marketingowa mająca na celu budowanie wizerunku osoby jako marki. Stosowana często przez osoby publiczne – polityków, aktorów, sportowców, choć obecnie praktykowana przez wielu specjalistów w swojej branży.

Czym jest marka?

Marka, inaczej brand określa firmę i symbolizuje jej status. To obietnica, jaką daje ona swoim klientom. Marka odróżnia produkt wśród konkurencji. Gromadzi wokół siebie doświadczenie i opinie, pozwala budować trwałe relacje z grupą docelową. Kojarzona jest z logo i nazwą. Posiada też zespół cech, które wywołują określone emocje i skojarzenia. Klienci danej marki tworzą często grupy społeczne. Przykładem tego mogą być pierwsi klienci Apple`a, którymi byli przede wszystkim reprezentanci wolnych zawodów, graficy, osoby kreatywne. Dziś marka ta jest synonimem nowoczesności, kojarzy się z jakością, innowacyjnością, dobrym designem i stabilnością.
Marki posiadają swoje charakterystyczne cechy, które są pomocne podczas dokonywania wyboru spośród wielu podobnych na rynku produktów. Kupując kawę kierujemy się obietnicami, jakie zawarte są w przekazie reklamowym. Aksamitna pianka pobudza nasze emocje, które uaktywniają się podczas robienia zakupów.
Marki dają też gwarancję jakości, dlatego chętniej wybieramy te, które obiecują nam to, że nasze pranie będzie bielsze, płyn do prania super wydajny a tusz do rzęs podkręci je jak żaden inny.

Czym jest marka osobista?

Personal branding w przełożeniu na język polski jest tłumaczony jako marka osobista. Pod tym pojęciem kryje się strategia marketingowa, której celem jest budowanie wizerunku osoby jako marki. W tym wypadku marką jest osoba znana często z imienia i nazwiska lub pseudonimu. To nie nowość, choć często można spotkać się z opinią, iż personal branding wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Prawdopodobnie tam został on nazwany. Przyglądając się jednak bliżej temu zagadnieniu można śmiało powiedzieć, że funkcjonował on bez swojej nazwy wiele wieków temu.
Bo czy marką osobistą nie można dziś nazwać takich marek jak Wit Stwosz, który zyskał miano znakomitego rzeźbiarza, grafika i malarza, dlatego to właśnie jemu powierzone zostało wykonanie ołtarza w Kościele Mariackim w Krakowie czy Pablo Picasso hiszpańskiego malarza, rzeźbiarza, grafika, jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku, który odwiedził nasze miasto – Wrocław w 1948 roku biorąc udział w Światowym Kongresie Intelektualistów w Obronie Pokoju?
Personal branding działał też lokalnie. Każdy mieszkaniec małego miasta znał ekspertów w swojej dziedzinie, którzy wyróżniali się na tle innych. Najlepszy lekarz, piekarz, szewc, krawcowa – to także marki osobiste, które, choć jeszcze tak nie nazywane, nimi były i czerpały korzyści w postaci szerokiej grupy docelowej pozyskiwanej pocztą pantoflową.

Jak budować personal branding?

Strategia marki osobistej wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy swojej sylwetki pod kątem swoich umiejętności, cech osobowości, zalet i wad. Personal branding wymaga solidnego fundamentu, dlatego istotną kwestią są doświadczenie i umiejętności, jakie możemy zaproponować swojej grupie docelowej. Kluczowa jest również wiedza z zakresu budowania własnej marki polegająca na planowaniu i prowadzeniu własnej ścieżki kariery zawodowej.
Dziś personal branding jako budowanie marki osobistej nie jest zarezerwowana wyłącznie dla polityków, celebrytów czy sportowców, jak do niedawna było to w zwyczaju. Dziś, w dobie rozpowszechnionych portali społecznościowych osobiste marki kreowane są przez przedsiębiorców, menedżerów czy ekspertów w danej dziedzinie. To gwarancja jakości i dobrego wyboru. Wymaga pracy i czasu, pozwala jednak wypracować wiarygodny i autentyczny wizerunek.

Po co budować brand personalny?

Zastanawiasz się czy budowanie marki osobistej ma sens? Jeśli stawiasz sobie cele i zależy Ci na osiągnięciu sukcesu, odpowiedź brzmi: tak.
Budując personal branding dajesz się poznać z pozycji eksperta. To czyni Cię rozpoznawalnym i konkurencyjnym wśród innych. Opracowując strategię osobistej marki należy więc skupić się na tym, co autentyczne i wiarygodne. Postawiony cel powinien być więc namacalny, realny i rzeczywisty, tak, by przekaz skierowany do grupy docelowej był przekonujący i autentyczny. Kreując markę osobistą grupa docelowa chce poznać coś więcej niż suche fakty dotyczące pracy. Decydując się zatem na brand personalny warto uwzględnić to, by uchylać swoim odbiorcom rąbka tajemnicy ze swojego życia prywatnego. Umożliwia to dziś Facebook, na którym można zamieszczać zdjęcia ukazujące na przykład to, jak mija nam nie tylko dzień w pracy, ale zwłaszcza to, jak odpoczywamy poza nią. Fani lubią to najbardziej.
Jedną z mocnych dziś marek osobistych jest Ewa Chodakowska. Dlaczego? Ponieważ potrafi nakłonić wiele kobiet do tego, by nie tylko zadbały o swój wygląd, ale również, by były sobą, by nie bały się marzyć i spełniały swoje marzenia. Motywuje, edukuje, udowadnia, że można, zaraża optymizmem i dobrą energią, dzieli się też, jak przystało na markę osobistą, swoim życiem prywatnym. Co dostaje w zamian? Na dzień dzisiejszy fanpage Ewa Chodakowska ma 2059115 polubień, co oznacza między innymi ogromną liczbę odbiorców oraz motywację do pracy, bo jak widać – jest dla kogo być.

Jakie są korzyści posiadania marki osobistej?

Marka osobista kreuje daną osobę na eksperta w swojej dziedzinie. Pozwala budować lojalną grupę odbiorców, przynosząc szereg korzyści.
Marka osobista kojarzy się z bezpieczeństwem, jest gwarancją jakości – klient decydujący się na skorzystanie z oferty personal brandingu wie, co potrafisz, dlatego nie musisz mu tego udowadniać.
Inaczej podchodzi też do kwestii zakupu. Tu najważniejszą kwestią nie jest już cena, lecz jakość, jaką dana marka oferuje i gwarantuje.
Marka personalna ułatwia też zdobywanie nowych klientów. Bardzo często są one polecane przez innych, a jak wiadomo klient z polecenia jest klientem najlepszym. Ułatwia też zdobywanie kontaktów biznesowych i dobrych pracowników, którzy chcą się rozwijać.
Marka personalna wzmacnia również biznes. Ci, którym bliska jest postać Steve`a Jobs`a wybiorą urządzenia Apple`a, ci natomiast, którzy lubią Ewę Chodakowską decydują się na jej ofertę: książki, diety, zajęcia...

Dla kogo jest personal branding?

Marka osobista jest odpowiednia dla wszystkich tych, którzy chcą się wyróżnić na tle konkurencji. Nie musisz być politykiem, sportowcem czy gwiazdą telewizyjną. Jeśli zależy Ci na budowaniu ścieżki zawodowej, jesteś freelancerem, osobą reprezentacyjną w firmie, szukasz pracy, chcesz się wyróżnić możesz rozpocząć budowanie swojej marki osobistej. Podstawą jest solidny fundament, na który składają się Twoje doświadczenie i umiejętności. Określenie strategii komunikacji marki z uwzględnieniem spójności i autentyczności marki prowadzi do osiągnięcia sukcesu. Wprowadzając przemyślane działania marketingowe i brandingowe pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki osobistej, zainteresowanie jej usługami i produktami.
Zacznij od określenia swoich mocnych i słabych stron, grupy docelowej i zebrania na ich temat ważnych informacji, zastanów się jak chciałbyś wyglądać w ich oczach. A jeśli potrzebujesz pomocy w wykreowaniu siebie – skontaktuj się z nami. Kreujemy mocne marki, pomagamy zaistnieć na rynku, w internecie i głowach klientów.

Personal branding jest dobry dla każdej branży. Bo w każdej branży jest miejsce dla wybitnych jednostek. Co więcej, wielu z nas inaczej rozumie słowo „wybitny”, dlatego wybitnych może być wielu. Jesteś ciekawy jak wygląda proces kreowania brandu personalnego dla trenera personalnego? Przeczytaj nasze case study: Marka osobista - case study dla trenera osobistego.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

6 + 10 =