Blog

2016-07-01 09:44

Od karty produktu do sprzedaży

Gapper agencja - marketing online

Potencjalny Klient trafia do sklepu internetowego bezpośrednio na kartę produktu. Cel do osiągnięcia: zmienić jego status z potencjalnego na docelowego, a najlepiej stałego....

Poszukując produktu, zakupem którego klient jest zainteresowany, lub co najmniej asortymentu z danej branży, Użytkownik, a więc potencjalny Klient, może trafić do sklepu internetowego bezpośrednio na kartę produktu. Aby nie tracić danej szansy, należy tak zoptymalizować kolejne kroki jego poruszania, aby nie odrzucił strony lecz płynnie przeszedł przez kolejne fazy realizacji zamówienia, od karty produktu, przez poszczególne etapy realizacja zamówienia aż do złożenia zamówienia i zapłacenia za niego lub stania się jego posiadaczem, w zależności od tego jak kto woli to nazwać.

Bez względu na asortyment znajdujący się w sklepie internetowym istnieją pewne zasady, które mają wpływ na skuteczność sprzedaży e-commerce. W marketingu zasady te określa między innymi model AIDA. Stając się posiadaczami wiedzy w tym temacie, jesteśmy w stanie zwiększyć swoją sprzedaż, jeśli już świadczymy taką usługę, lub też wystartować z tak zwanej grubej rury.

Przeczytaj również o tym, na co zwrócić uwagę przed wykonaniem sklepu internetowego:

Dobry start sklepu internetowego

Jak kolor wpływa na sprzedaż e-Commerce

PrestaShop vs magento - zalety i wady

Dlaczego karta produktu w sklepie internetowym jest bardzo ważna ?

Karta produktu w sklepie internetowym - ważne elementy

Jako że najlepiej na przykładach, posłużę się nim.

Klientka, bo zgodnie z badaniami, kobiety kupują w internecie więcej niż mężczyźni, choć nie jest to równoznaczne z kwotą końcową zamówienia, chce kupić plecak. Czas jest sprzyjający, wczoraj zaczęło się lato, w czasie którego będzie aktywna i plecak jest po prostu niezbędny. Na pewno go kupi, ale jeszcze nie wie ani jaki, ani gdzie. Więc szuka...a kobiety są w tym całkiem niezłe – kolejne stwierdzenie dotyczące kobiet na podstawie przeprowadzonych badań.

Aby go kupiła musi zwrócić na niego uwagę. To I zasada AIDA: Attention - zwrócenie uwagi na produkt.

Wiele osób, tu już bez podziału na płeć, jest wzrokowcami. Co zatem przyciągnie uwagę? Niewątpliwie kolorystyka, układ graficzny oraz ogólna prezentacja produkt. Całość poukładana, czytelna i przejrzysta. Jak to osiągnąć?

Wyeksponuj nazwę produktu i jej najważniejsze cechy tak, by zainteresowany ofertą Klient otrzymał skrótowy (na początek) obraz dotyczący produktu. Celowo użyłam tu rzeczownika: „obraz”, gdyż Klient na tym etapie ma bowiem zobaczyć. To od nas w dużej mierze zależy, czy to, co zobaczy, zainteresuje go na tyle, by przejść do kolejnego etapu, a więc do II zasady AIDA: Interest – zainteresowanie Klienta właściwościami produktu.

Skanując kartę produktu Klientka zobaczyła (wstępnie) plecak, poznała jego cenę (akurat promocyjną – świetnie! to działa), zauważyła, że są dostępne inne warianty kolorystyczne. O, i produkt dostępny, gotowy do wysyłki, która będzie kosztowała już 7,99 zł. Uzyskaliśmy dobrą jakość UX. Teraz warto, by Klientka dowiedziała się nieco więcej – czas więc poznać produkt nieco szerzej.

Klienta przechodzi więc do czytania opisu i przyswajania innych zapisów związanych z dostarczeniem jej możliwości skorzystania z III zasady AIDA, jaką jest: wzbudzenie chęci posiadania produktu. Co pomaga spełnić tę zasadę?

Jak zoptymalizować kartę produktu w moim sklepie interentowym pod kątem UX ?

Jednym z elementów będzie niewątpliwie dobrze napisany i odpowiednio rozmieszczony opis produktu.

Czego zatem dowie się z niego Klientka? Z pewnością opis utwierdzi ją w przekonaniu, że pojemność plecaka jest wystarczająca na jej potrzeby. Plecak jest lekki a do tego wykonany z materiału, który w razie deszczu, nie zagrozi jego wnętrzu. Kolejne zalety: funkcjonalny, ładny, trwały, dwie kieszonki z siatki, oddychający materiał na plecach (to bardzo istotne, zapewni jej komfort w czasie wędrówek), sprawią, że jest już (niemal) zdecydowana... ale jeszcze trzeba na niego popatrzeć nieco dłużej.

Wędruje więc z powrotem na górę, by przyjrzeć mu się z bliska. Teraz korzysta z opcji wyświetlenia zdjęć plecaka widocznego z różnych perspektyw, świetnie, może też zobaczyć jego detale. A może jednak inny kolor? Są trzy do wyboru...

Im przyjemniej Klienta będzie się czuła, tym chętniej skorzysta z zakupu produktu właśnie tutaj. Wypełniona zostanie IV zasada AIDA – przekonanie do dokonania zakupu, który w praktyce oznacza dodanie produktu do koszyka – Klienta kroczy z koszykiem do kasy... Jeszcze chwila i plecak będzie miał swojego nowego właściciela...

Tu statystyki są jednak, dla właścicieli sklepów internetowych, nieco drastyczne, bowiem na tym etapie dochodzi do odrzucenia, zrezygnowania z zamówienia w 40-70%.

Dobrze zaprojektowana karta produktu, przekłada się na lepszą konwersję sprzedaży w sklepie internetowym

Jak zmniejszyć ryzyko takiej sytuacji? Jakie są przyczyny porzucania koszyka w sklepie internetowym?

Najczęstszymi powodami zaistnienia takiej sytuacji są:

  • konieczność zakładania konta, a więc wymóg rejestrowanie się,

  • pracochłonny system składania zamówienia, a więc tak zaprojektowany system składania zamówienia, który przytłacza Klienta,

  • brak czytelnych informacji dotyczących kosztów wysyłki oraz czasu realizacji zamówienia – na tym etapie składania zamówienia Klient chce wiedzieć, ile zapłaci za wszystko oraz w jakim, orientacyjnie czasie, stanie się posiadaczem zamawianej rzeczy,

  • brak możliwości powrotu do sklepu i domówienia czegoś – sprzedaż łączona jest powszechna i warto dać możliwość jej wykonania funkcjonalnym przyciskiem akcyjnym: „kontynuuj zakupy”, „dorzuć do koszyka” czy innym, skłaniającym do podniesienia zysku ze sprzedaży w sklepie internetowym.

Klienta wybrała plecak, złożyła zamówienie, w czasie którego dowiedziała się, że wybierając interesujący ją sposób dostawy, za przesyłkę kurierską (bo taką wybrała) musiałaby zapłacić 14,9 zł. Skorzystała jednak z darmowej wysyłki, bowiem okazało się, że sklep, który na pewno poleci swoim znajomym, pokrywa koszty, kiedy zamówienie będzie 42 zł droższe. Warto skorzystać, bo przecież termos się przyda na pewno.

Zainteresowany posiadaniem dobrze prosperującego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami!

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 11 =