Blog

2018-11-01 11:01

Marketing i branding dla startupów i nowych firm

Marketing, branding i strategie dla nowych firm i startupów

Wiele startupów i nowych firm, co jest zresztą zrozumiałe, boryka się z brakiem funduszy na start. Co gorsza, wiele takich projektów realne zyski przynosić zaczyna dopiero po kilku czy kilkunastu miesiącach, a nieraz nawet latach. Nic dziwnego, że wiele startupów ma problem z finansowaniem kampanii reklamowych. Jako że większość środków poświęconych zostaje na prace nad projektem, promocja jest zaniedbywana. Jak zrobić to bez większych nakładów finansowych?

Przygotowanie strategii dla startupów i nowych firm

Najważniejszy jest dobry plan działania. Dlatego też startupy powinny określić strategię pracy na tej płaszczyźnie. Dobry PR, który nie sprowadza się tylko i wyłącznie do kontaktów z mediami, pozwala na pozyskanie dodatkowych środków i inwestorów, a nawet negocjowaniu umów. W tym celu relacje budować trzeba jednak też z pracownikami, klientami czy inwestorami. Oczywiście, należy mieć na uwadze, że każdy z celów wiąże się z wykorzystaniem do tego innych kanałów komunikacji, jak i zupełnie różnych komunikatów. Działania rozpisane powinny być na najbliższe tygodnie i miesiące. Dzięki temu łatwiej będzie wykonywać swoją pracę, ale też mierzyć jej efekty i zrezygnować z zabiegów, które nie są skuteczne.

Jak wypromować startup i nową firmę bez pieniędzy?

Nie ulega wątpliwości, że ludzie żyją dziś intensywnie i szybko, a dziennie stykają się z tysiącami różnych reklam. Dlatego z pewnością dotarcie do nich z czymś zupełnie nowym to zadanie stosunkowo trudne. Wielu zadaje sobie pytanie, czy w ogóle jest to możliwe. Bez wątpienia. Zwłaszcza kiedy jest to produkt czy usługa, które w jakiś sposób rozwiążą problemy klientów i poprawią komfort ich życia.

W przypadku poszukiwania nabywców dla produktów lub usług, a nie mając wielu środków na promocję, przede wszystkim skupić się należy na kanałach internetowych, choć nie jest to jedyna opcja. Przyda się tu wcześniejsze badanie rynku i ustalenie grupy docelowej. Warto też podpatrzyć, jak robi to konkurencja, aby wyeliminować występujące w jej ofercie błędy. Jak wypromować się za darmo?

* artykuły

Produkty promować można przez artykuły, umieszczając je na swoim blogu lub stronach partnerskich. Ważna jest ich forma. Powinny one być tworzone tak, aby edukować czytelników, dając im praktyczne wskazówki. Jeśli pozyskają oni wartościową wiedzę, przynajmniej część odbiorców powinna zakupić opisywany produkt. Oczywiście reklama nie może być tu zbyt nachalna, ale wskazywać realne korzyści stosowania danego produktu.

* informacja prasowa

Reklamować można się też z pomocą innych. W tym przypadku pomocna będzie informacja prasowa wysyłana do dziennikarzy czy blogerów. Jako że obecnie informacje takie rozprzestrzeniają się błyskawicznie, a każdy chce powielić takie "info" jako pierwszy, istnieje duża szansa, że efekty będą natychmiastowe.

* konkurs

Pomocny będzie również konkurs. Tu możliwości są ogromne. Najprościej jest zorganizować go na swojej stronie na portalu społecznościowym. Jako że Facebook ma dziś największy zasięg, to właśnie ten portal wydaje się do tego najlepszy. Ludzie lubią otrzymywać coś za darmo. Przy okazji będzie to rozrywka angażująca internautów. Warunki, jakie muszą oni spełnić, aby wziąć udział w losowaniu, powinny dawać jednak korzyści i reklamować produkt. Przykładowo osoby biorące udział w konkursie muszą polubić post i udostępnić go na swojej tablicy w social mediach.

* oprogramowanie demo lub próbki produktu

Dobrym pomysłem jest też udostępnienie odbiorcom wersji demo swojego oprogramowania, jeśli oczywiście zachodzi taka możliwość. Jeżeli spełni on oczekiwania odbiorcy, na pewno zdecyduje się na wykupienie pełnej jego wersji.

Podobnie jest z próbkami produktu. Rozdanie kilku egzemplarzy może dać zaskakująco dobry efekt. Ważne natomiast, aby trafiały one do osób, które podadzą tę informację dalej. Doskonałym przykładem są blogerzy czy dziennikarze większych portali tematycznych, którzy w zamian za bezpłatne otrzymanie produktu, mają go zrecenzować. Jeśli będzie to artykuł obiektywny, odbiorcy nie uznają go za "sponsorowany" i zaufają takim recenzentom.

* Facebook i Twitter

O Facebooku po części już wspominaliśmy w przypadku konkursu. Warto mieć tam swoją stronę firmową, choć dzielenie się tylko informacjami o produkcie i jego ciągłe zachwalanie, może dać zupełnie inny od oczekiwanego efekt, gdyż internauci uznają to za spam. Przydadzą się z kolei merytoryczne i wartościowe materiały, które zainteresują czytelników. Oczywiście, muszą one być związane z branżą. Po ich opublikowaniu, linki do takich treści można umieszczać na Twitterze, który oferuje znacznie skromniejszą formę konwersacji.

* YouTube

W ostatnim czasie bardzo popularną formą reklamy staje się wideo marketing. Ludzie lubią oglądać firmy, a więc to również dobra forma marketingu, ale pod warunkiem, że materiały są interesujące i angażujące.

* spotkania branżowe

To forma, która nie ma nic wspólnego z internetem. Odbywa się offline, choć dla większego zasięgu można ją transmitować w sieci, np. na Facebooku. Wprawdzie grafik prac w startupie na ogół jest mocno napięty, to warto znaleźć czas na takie spotkania. Targi branżowe czy konferencje zaangażują bowiem ludzi zainteresowanych daną tematyką.

Nie zwlekaj i zacznij rozwijać swój nowy projekt, startup, lub firmę.

Problem wielu starupów polega na tym, że nawet jeśli mają one pomysł na reklamę, to zwlekają z rozpoczęciem działań marketingowych do czasu stworzenia gotowego w 100% produktu. To duży błąd, który pojawia się w obawie o to, że odbiorcy nie będą zainteresowani czymś, co nie jest jeszcze skończone.

Do czasu ogłoszenia ukończenia prac i prezentacji produktu, na rynku pojawić się może konkurencja. Wówczas, nawet jeśli produkt jest znacznie lepszy, to niestety w świadomości klientów, jak i mediów czy inwestorów, będzie on kojarzony z plagiatem. Przy okazji warto też zadbać o branding. Powinien on być oryginalny i dostosowany do zakresu działalności, dzięki czemu klienci będą kojarzyć firmę i jej produkty. Jeśli potrzebujesz możemy wykonać dla Ciebie audyt marketingowy, w którym wskarzemy słabe i mocne punkty twojego biznesu.

Zresztą takie działania poprzedzające ukończenie prac nad produktem, mają jeszcze jedną dużą zaletę. Pozwalają zweryfikować rynek i zorientować się, czy w ogóle ktoś się nim zainteresuje, a powinniśmy pamiętać że sprzedaż to podstawa dobrze działającego biznesu w języku polskim mówi się że reklama dzwignią handlu.

Jeśli chcesz skorzystać z naszego wieloletniego doświadczenia w rozwijaniu startupów i nowych firm zapraszamy do kontaktu. Tworzymy starategie marketingowe i brandingowe, przygotowujemy usługi oraz szkolimy naszych klientów, bo wiemy że siła leży w Was i Waszych projektach.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

15 + 2 =