Blog

2018-12-25 13:43

Marketing afiliacyjny – co to jest i dlaczego warto?

Marketing afiliacyjny – co to jest i dlaczego warto?

Marketing afiliacyjny chociaż brzmi tajemniczo, cieszy się coraz większą popularnością, a to za sprawą swej skuteczności. Jako jedna z technik marketingu internetowego, powinien być znany każdemu, kto prowadzi swój biznes w sieci. Czym jednak właściwie jest i dlaczego warto się na niego zdecydować?

Na czym polega marketing afiliacyjny?

Dynamiczny wzrost sektora e-commerce, jaki obserwujemy w ostatnich latach, przyczynił się do rozwoju nowych technik marketingu internetowego. Jedną z nich jest właśnie marketing afiliacyjny, chociaż nie brakuje głosów, które nie zgadzają się z taką klasyfikacją i w marketingu afiliacyjnym upatrują raczej modelu zatrudniania niezależnych pracowników marketingowych, którzy wykonują określone działania, by sprowadzić potencjalnych klientów na stronę internetową reklamodawcy, w zamian za co zyskują prowizyjne wynagrodzenie.

Inaczej mówiąc, reklamodawca oddelegowuje wykonywanie działań marketingowych na licznych niezależnych partnerów, którzy rozliczani są w modelu „za efekt”. W ten sposób tworzy się program partnerski, który w swej podstawowej formie jest układem trójstronnym. W jego skład wchodzą następując podmioty:

  1. reklamodawca – to on zleca działania partnerowi i płaci mu prowizję od sprzedaży lub innych działań podjętych wobec klienta, co zależy od dwustronnych ustaleń,

  2. partner – podejmuje działania przyciągające klientów na stronę internetową reklamodawcy, otrzymując za to określone wynagrodzenie,

  3. klient – działania partnera sprawiają, że odwiedza on stronę internetową reklamodawcy i wykonuje na niej pożądaną aktywność.

Na uwadze musimy mieć jednak to, że coraz częściej pojawia się jeszcze jedna strona układu, jaką jest organizator programu partnerskiego, który tworzy sieć partnerską (afiliacyjną). Reklamodawcy często korzystają z usług podmiotów tego typu, gdyż stworzenie optymalnego programu partnerskiego na własną rękę jest skomplikowane.

Pod uwagę należy wziąć wiele kwestii, w tym między innymi bezpieczeństwo pieniędzy, sposób rozdzielania prowizji, wymagania prawne oraz techniczne. Łatwiej zatem skorzystać z sieci partnerskiej, która dysponuje odpowiednim zapleczem organizacyjnym, technicznym i kompetencyjnym, dzięki czemu może ona uzyskać dla marki określone efekty, na przykład zwiększenie transakcji.

Co więcej, niektóre programy partnerskie przybierają formułę dwupoziomową. Wówczas partnerzy nie tylko zajmują się bezpośrednim wysyłaniem klientów na stronę internetową reklamodawcy, ale również pozyskują kolejnych partnerów, za co również otrzymują wynagrodzenie prowizyjne.

Dlaczego warto zdecydować się na marketing afiliacyjny?

Zainteresowanie marketingiem afiliacyjnym stale wzrasta, a to za sprawą korzyści, jakie niesie za sobą ta technika marketingu internetowego. Pozwala ona stworzyć optymalne warunki do promocji produktów i usług, a także:

  • gwarantuje reklamodawcy optymalny model rozliczeń, w przypadku którego płaci się wyłącznie za efekt w postaci na przykład wygenerowania sprzedaży bądź pozyskania leada z informacją o konkretnym użytkowniku. Co ważne, reklamodawca zyskuje zbiorczą fakturę, co ułatwia rozliczenie. To na sieci ciąży bowiem obowiązek rozdysponowania środków między wydawcami,

  • redukuje ryzyko dokonania nietrafionej inwestycji marketingowej, co zdarza się na przykład w przypadku przeprowadzania kampanii zasięgowych,

  • pozwala na przeprowadzenie wielokanałowej promocji online, przez co jest niezwykle kompleksowa,

  • ułatwia szybki kontakt z wieloma wydawcami, dzięki czemu reklamodawca nie ma żadnych trudności w udostępnianiu materiałów reklamowych czy też wprowadzaniu modyfikacji,

  • umożliwia korzystanie z narzędzi oferowanych przez sieć – zalicza się do nich na przykład monitorowanie aktywności w wyszukiwarce Google, weryfikacja potencjalnych nadpłat czy też śledzenie ścieżki zakupowej użytkownika.

Powyższe zalety sprawiają, że przedsiębiorstwa prowadzące swoją działalność w sieci coraz częściej zgłaszają swoją chęć udziału w sieci partnerskiej. Dzięki niej mogą liczyć bowiem na efektywną współpracę z partnerami, której największą korzyścią jest bez wątpienia zwiększenie sprzedaży. Działania podejmowane w ramach marketingu afiliacyjnego stanowią również skuteczne kanały promocji produktów i usług.

Pamiętajmy także o tym, że uczestnictwo w sieci afiliacyjnej jest korzystne także dla partnerów. Przede wszystkim daje im szansę na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Ponadto partner otrzymuje niezbędne wsparcie – nie musi na przykład sam troszczyć się o ustalenie optymalnej stawki. Obowiązki te przejmuje bowiem sieć. Kto jednak może zostać partnerem? Każda osoba posiadająca stronę internetową.

Marketing afiliacyjny skierowany jest przede wszystkim do średnich i dużych firm prowadzących działalność w Internecie, a dzięki wysokiej skuteczności cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko ze strony potencjalnych reklamodawców, ale również partnerów, którzy chcą czerpać korzyści finansowe ze swojej witryny. Nie dziwi zatem dynamiczny rozwój sieci afiliacyjnych, które dysponują odpowiednim zapleczem do organizacji programów partnerskich.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

2 + 5 =