Blog

2018-10-03 13:01

Logo - znak towarowy a przekaz podprogowy

Logo - jak działa na podświadomość

Zjawisko percepcji subliminalnej, a więc podprogowej, pojawia się w reklamie już od wielu lat. Jest ono wykorzystywane w wielu rozmaitych przekazach marketingowych, ale również za sprawą konkretnych znaków graficznych – najczęściej za spawa logotypów.

Użycie odpowiednio dopasowanych elementów, kompozycji czy tez kolorystyki może stać się sposobem na przekazanie odbiorcy informacji niejako bez użycia jego świadomości. Takie metody stosowane są przez wiele przedsiębiorstw działających w różnych branżach.

Czym jest przekaz podprogowy?

Zanim przejdziemy do przedstawiania przykładów wykorzystania omawianego zjawiska podczas opracowywania logotypów, warto uporządkować dostępne informacje na jego temat.

W ujęciu encyklopedycznym, przekaz podprogowy to przekazywanie informacji w taki sposób, aby było one rejestrowane przez odbiorców nieświadomie. Zwykle dotyczą bodźców wzrokowych i słuchowych - są one ukryte lub trwają zbyt krótko, by mogły zostać przez nas zarejestrowane. W przypadku działań marketingowych, mowa o przekazywaniu w ten sposób sugestii, które przez umysł odbiorcy są rejestrowane, a następnie przetwarzane i traktowane jako własne myśli. W ten sposób konkretny przekaz może doprowadzić do powstania w nas chęci sięgnięcia po konkretny produkt lub skorzystania z wybranych usług.

Pomimo tego, iż wszystko to brzmi mocno tajemniczo, przez co trudno uwierzyć, że takie praktyki mają w ogóle miejsce, badania pokazują, że przekaz podprogowy wykorzystywany jest bardzo często i, co najważniejsze, tak naprawdę nie da się przed nim obronić.

W przypadku takich elementów identyfikacji wizualnej jak logo, przekaz podprogowy może być realizowany na kilka sposobów. Mowa tu między innymi o użyciu w firmowym logo elementów sugerujących dane zachowania lub wartości czy tez wykorzystaniu innych znaków graficznych, które w teorii nie posiadają żadnych odniesień do danej firmy i jej produktów, jednak przekaz podprogowy sprawia, że są one z nią kojarzone.

Na co wpływa przekaz podprogowy?

W przypadku projektowania logo, firmy mają na uwadze przede wszystkim to, aby okazało się łatwo rozpoznawalne i na długo pozostawało w pamięci odbiorców. Bardzo istotne są także skojarzenia, jakie ono wywołuje. Jak wskazują badania, charakterystyczne logo Apple uaktywnia w odbiorcach skojarzenia z kreatywnością i innowacyjnością, co jest wynikiem wielu lat działań marketingowych realizowanych przez przedsiębiorstwo.

Wszystkie tego typu odczucia możemy wykorzystać właśnie w ramach przekazu podprogowego. Udowadniają to badania, w ramach których przygotowano materiału filmowe z ukrytym logotypem Apple. Było ono eksponowane przez tak krótki czas, że odbiorcy materiału nie byli w stanie go dostrzec. Jednak mimo to, ekspozycja wpłynęła na zachowanie badanych, którzy następnie zostali poddani testom na kreatywność. Ich wyniki wypadły znacznie lepiej niż wśród osób, które nie oglądały rzeczonego materiału.

Przykłady przekazów podprogowych

Biorąc pod uwagę to, jak skuteczne mogą być opisywane wyżej działania, nie powinien dziwić fakt, że wiele firm decyduje się na ich stosowanie. Jednym z bardziej znanych przykładów stosowania przekazu podprogowego bez użycia konkretnego logo firmy było umieszczenie na bolidach Ferrari charakterystycznego kodu kreskowego, które prezentowało się niemal identycznie, jak to umieszczane na opakowania papierosów Marlboro. Po pewnym czasie został on uznany za przekaz podprogowy, odnoszący się do konkretnej marki (w tym przypadku Marlboro). Podobnie oceniane było nowe logo Ferrari, które pojawiło się w 2011 roku. Znalazł się na nim czerwono-biały znak, który nawiązywał do wspomnianego producenta papierosów (Marlboro było sponsorem Ferrari). Ze względu na uznanie go za przekaz podprogowy, został usunięty.

Jak się jednak okazuje, w wielu logotypach znanych firm również są ukryte przekazy podprogowe. Dzięki nim, logo staje się nie tylko rozpoznawalnym znakiem firmowym, ale również narzędziem do przekazywania nam filozofii czy też charakterystyki działalności przedsiębiorstwa.

  • Logo Cisco. W tym przypadku, nad nazwą firmy przedstawione zostały pionowe kreski, które nawiązują do mostu Golden Gate, znajdującego się w San Francisco.

  • Logo FedEx. Analizując logo tej firmy kurierskiej, warto zwrócić uwagę na przestrzeń między literami E oraz X, która tworzy kształt strzałki. Symbolizuje ona szybkość, z jaką realizowaną są przesyłki.

  • Logo Amazon. Charakterystyczna buźka znajdująca się pod nazwą firmy ma sprawiać wrażenie, że się do nas uśmiecha, a przy okazji wskazywać na litery A oraz Z, które symbolizują bardzo szeroką ofertę produktową.

Powyższe przykłady doskonale pokazują, jak w sposób kreatywny można stworzyć logo, które nie tylko stanie się znakiem rozpoznawalnym firmy oraz wybranych produktów i usług, ale również będzie wskazywało naszą filozofię. Oczywiście tego typu przekazów podprogowych jest znacznie więcej, dlatego warto próbować je wyłapywać – o ile oczywiście jest to w ogóle możliwe.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 6 =