Blog

2018-08-13 11:55

Logo — kiedy warto stworzyć lub zmienić?

redesign logo firmy ANGAB

Wiele mówi się dziś o brandingu, za który można rozumieć kształtowanie wizerunku marki i budowanie jej pozycji w świadomości społeczeństwa. Ważne jest więc nawiązanie trwałych relacji z klientami oraz wykreowanie swojego własnego wizerunku, który posłuży również w realizacji strategii firmy. Jako że spójność komunikacji jest kluczowym zagadnieniem wizerunku, niekiedy niezbędny jest redesign, a więc odświeżenie logotypu, materiałów reklamowych, oznakowania obiektów czy całej identyfikacji wizualnej.

Budowa logo

Logo to bez wątpienia najważniejszy element procesu budowania świadomości i znak rozpoznawczy całej marki. Jego budowa jest różna. Raz składa się ono jedynie z samego sygnetu (symbolu graficznego), innym z sygnetu i logotypu.

Tworząc logo, należy pamiętać, że posiada ono również pole ochronne, a więc minimalny okres ochronny wokół niego, który musi być zachowany, aby nie zakłócić takiego znaku rozpoznawczego.

W Polsce bardzo często logo jest utożsamiane z logotypem. To oczywiste, choć występują pomiędzy obiema formami pewne różnice. Tak więc logotyp to może być nazwa firmy. Na logo składać się więc może sam sygnet, a więc znak graficzny lub sygnet z logotypem, czyli grafika w połączeniu z nazwą. Rezygnacja z logotypu nie jest wskazana. Zwłaszcza przy budowaniu wizerunku marki dopiero raczkującej (tzw. Branding). Logo bez nazwy z pewnością nie zostanie w świadomości klientów i nie będzie kojarzone z daną firmą.

Kiedy stworzyć firmowe logo?

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, kiedy stworzyć logo. Tym bardziej że większość przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), na początku powadzenia biznesu szuka oszczędności i dba wyłącznie o najważniejsze rzeczy. Logo nie można jednak pominąć, gdyż jest to znak rozpoznawczy każdej firmy, który również zachęca lub też zniechęca klientów do zakupu produktu czy skorzystania z usług danej marki. Należy bowiem rozumieć, że wizerunek firmy budowany jest na wielu płaszczyznach jednocześnie. Jeśli firma nie stanie się rozpoznawalna, na pewno nie przebije się przez szereg konkurencji.

Logo kreuje bowiem jej wizerunek. Właśnie od logo zależy, czy podczas pierwszego kontaktu z marką klient ją zapamięta i zostanie ona w jego świadomości. Dobrze zaprojektowane logo nie tylko odzwierciedla podstawowy profil działalności, ale także przekazuje odpowiednie emocje, a nawet zasady panujące w firmie. Widać to po logo największych firm na świecie, w których znakach firmowych znaleźć można lekkość, bezpieczeństwo lub wręcz przeciwnie agresję. Skuteczne logo to taki znak, który działa podświadomie, gdyż z oczywistych względów odbiorca nie ma wielu czasu na analizę docierających do niego czynników. Większość odbiorców to bowiem wzrokowcy, którzy podświadomie wybierają znane marki, kojarząc je po ich logo.

Skoro większość odbiorców to wzrokowcy skupić się należy na jego właściwej kolorystyce, która musi być odzwierciedleniem firmowej strategii, co dotyczy tak samego logo, jak i wszystkich innych elementów zaliczanych do identyfikacji wizualnej. Kolory związane z wizerunkiem marki powinny też nieść ze sobą pewne przesłanie. W tym celu należy poznać ich znaczenie. Tak więc kolor zielony odzwierciedla relaks, naturę, zdrowie czy świeżość, a niebieski porządek, zaufanie, stabilność czy uczciwość. Żółty to z kolei kolor optymizmu, ciepła i radości, a czerwony dodający energii i nakłaniający do działania, jak również kolor miłości i pasji. Barwa fioletowa kojarzona jest z kolorem monarchy i mądrością, a pomarańczowy symbolizuje szczęście, przyjaźń i produktywność. Swoje odniesienie mają też kolory ponure. Szary symbolizuje autorytet, stabilizację i dojrzałość, a czarny prestiż, elegancję, siłę czy luksus.

Kiedy potrzebny jest redesign logo?

Logo jest więc znakomitym narzędziem marketingowym, wykorzystywanym na stronie internetowej, wizytówkach czy ulotkach i plakatach reklamowych. Dobrze dopracowane może dać firmie wiele korzyści. Dlatego stworzenie logo najlepiej jest powierzyć specjalistom, np. agencji interaktywnej Gapper. Klient otrzymuje wówczas logo, które przyciąga uwagę i jest zaprojektowane zgodnie z przyjętymi zasadami.

Zdarza się jednak, że niezbędny jest redesign logo, a więc jego przeprojektowanie. Na taki krok zdecydować się warto co najmniej w kilku przypadkach.

O zmianie muszą pomyśleć przedsiębiorcy, którzy zmieniają nazwę firmy. Wówczas jest to nieuniknione i pozwala stworzyć nowe logo, z którym firma dociera do szerszego grona odbiorców. To samo tyczy się zresztą wszelkich zmian w firmie czy połączenia dwóch różnych podmiotów. Zdarza się również, że firma zmienia swoją koncepcję. To także dobry czas na stworzenie nowego logo.

Poza tym na zmianę logo warto postawić, kiedy ma ono niejasny przekaz, jeśli jest on zbyt skomplikowany, a logo mało szczegółowe lub odbiegające od specyfiki firmy. W takiej sytuacji przeprojektowanie firmowego znaku jest konieczne.

Zmiana logo jest zalecana również wtedy, kiedy jego wcześniejsza wersja jest mało profesjonalna, co może nieść ze sobą utratę wielu klientów. Jeśli wygląda ono nieprofesjonalnie lub jest przestarzałe czy mało uniwersalne, również należy je zmienić.

Redesign logo jest niezbędny, jeśli nie jest ono dostosowane do wszystkich kanałów marketingu, tak internetowych, jak i klasycznych.

Przeprojektowanie logo w wielu przypadkach jest skuteczne i przyniesie firmie tylko i wyłącznie korzyści. Zdarza się jednak, że zmiana wizerunku nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a nawet generuje straty. Dlatego decyzja o zmianie logo musi być dokładnie przemyślana. Jeśli firma przez lata na rynku osiągnęła bardzo wiele, nowe logo musi zachować tożsamość marki czy budowane przez lata wartości. Dzięki temu znak firmowy jest rozpoznawalny wśród klientów, a jednocześnie pozwoli dotrzeć do nowej grupy odbiorców.

Również i w tym przypadku najlepiej zlecić to specjalistom z agencji interaktywnej Gapper. Wówczas logo zostanie stworzone na bazie tego samego schematu, stylu czy zastosowaniu kluczowych elementów. W przypadku zmiany logo na zupełnie nowe, zostanie ono przygotowane do obecnych odbiorców, których trzeba jednak przyzwyczaić do nowego znaku firmowego.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

4 + 2 =