Blog

2016-11-22 11:22

Księga Znaku jak Księga Czarów

Gapper agencja - ecommerce, platformy ecommerce, sklepy internetowe

Każda księga ma swoją moc. Księga znaku również. Niczym Księga czarów kryje w sobie ważne zapisy, tajemne zaklęcia. A kto może z nich skorzystać? Przede wszystkim ten, kto w swojej pracy ma do czynienia z logo jako znakiem firmowym. W Księdze znaku jest on zapisany i opisany. Ale Księga ta zawiera jeszcze wiele innych tajemnic – między innymi to, jak łączyć znak firmowy z innymi elementami tworząc profesjonalnie zaprojektowaną identyfikację wizualną firmy. Jaki jest cel tych zaklęć? Budowanie brandu, świadomości marki, jej rangi, statusu – można to nazwać na wiele sposobów. Cel jest tak naprawdę jeden – osiągnąć go.

KSIĘGA ZNAKU – INFORMACJE OGÓLNE

Co to jest Księga znaku?

Księga znaku to instrukcja obsługi znaku firmowego (logo lub logotypu, w zależności od projektu). Powstaje, czyli zostaje spisana, na jego podstawie to po, by osoby pracujące ze znakiem firmowym mogły korzystać z jej zapisów i ustalonych w niej wytycznych. Księga znaku stanowi więc narzędzie pracy między innymi dla marketingowców, projektantów, drukarzy czy firm oferujących gadżety reklamowe. Jest przydatna także wówczas, gdy chcemy zastrzec znak firmowy w Urzędzie Patentowym.

p.s. Księga znaku nazywana jest również Księgą identyfikacji wizualnej.

O Księdze znaku przeczytasz też w artykułach:

Co to jest Księga identyfikacji wizualnej.

Co to jest identyfikacja wizualna firmy.

Dla kogo jest Księga znaku?

Księga znaku to Księga, którą powinien posiadać każdy właściciel logo. No, może nie każdy. Nie wszystko jest przecież dla każdego. Księgę znaku powinien posiadać Ten, dla którego jego logo ma wartość. Bo jeśli szanujesz swoją markę to z pewnością chcesz, by była silna. Chcesz budować jej rangę? Zamów logo z instrukcją jego obsługi, zleć wykonanie Księgi Znaku.

Po co jest Księga znaku?

Księga znaku zawiera w sobie wiele cennych informacji. Jej właściciel może sięgnąć po nią zawsze wtedy, gdy podjęte będą działania dotyczące operowania znakiem firmowym. Z zawartych w Księdze znaku zapisów skorzystać można więc w czasie projektowania strony internetowej, drukowania elementów zawierających znak firmowy (wizytówka, papier firmowy), zamawiania gadżetów reklamowych a nawet zastrzegając znak firmowy w Urzędzie Patentowym.

Zadbaj o pracę kreatywnego teamu, który będzie rozwijał Twój brand! Logo z Księgą znaku to pakiet startowy dla marki, która chce osiągnąć postawiony sobie cel – absolutne „must have” w kreowaniu wizerunku marki idącej na szczyt.

ELEMENTY KSIĘGI ZNAKU

Logo w roli głównej

Konstruując logo nadajemy mu indywidualnego charakteru. Wyznaczamy parametry, które są przypisane tylko i wyłącznie jemu, stąd też możliwość zastrzeżenia znaku firmowego. Określamy kolorystykę, pole ochronne, typografię, proporcje. Wszystko to zostaje zapisane w Księdze znaku, którą przygotowujemy na podstawie nowo utworzonego znaku firmowego. Po co to robimy? Bo wiemy, że to ułatwi i usprawni późniejszą pracę, w której znak firmowy będzie brał udział. Przygotowane przez nas Księgi znaku są niczym Księgi czarów. Spisujemy w nich tajemne zaklęcia, podpowiedzi i sugestie a nawet to, jakich czarów nie stosować, na przykład to, czego ze znakiem firmowym nie należy robić.

Więcej o logotypie a artykułach:

Logo – z czego się składa?

Jakie powinno być logo?

Identyfikacja wizualna – logotyp.

Co zawiera Księga znaku?

Księga znaku poświęcona jest znakowi firmowemu – logo lub logotypowi. Jest jego instrukcją obsługi.

Czym różni się logo od logotypu? Jeśli znak firmowy składa się wyłącznie z nazwy (zapisu liter) wtedy znak firmowy nazywany jest logotypem. Jeśli natomiast stanowi on połączenie nazwy ze znakiem graficznym, który nazywany jest sygnetem, znak taki określany jest mianem logo. Tak więc logo i logotyp to znak firmowy, a różnice dotyczą jego budowy.

Każda Księga znaku jest inna. Posiada bowiem innego bohatera. Istnieją jednak ogólne zapisy, niejako szkielet, które choć różne dla różniących się od siebie znaków firmowych, mają te same nazwy rozdziałów w Księdze znaku. Podobnie jak w Księdze czarów spisane są zaklęcia, tak w Księdze znaków zapisujemy wszystko to, co istotne w znaku firmowym jako elemencie, z którym identyfikowana jest firma. Każda Księga znaku, którą wykonujemy zawiera poniższe zapisy. Bywa, że któryś dział w Księdze znaku jest znacznie rozbudowany.

Księga znaku – ogólny spis zawartości

I Logotyp – prezentacja

  1. Znaczenie logotypu.

  2. Logotyp podstawowy.

  3. Logotyp alternatywny.

    II Budowa logotypu

    1. Konstrukcja logotypu.

    2. Logotyp na siatce modułowej.

    3. Kolorystyka logotypu.

    4. Pole ochronne logotypu.

    5. Wielkości minimalne logotypu.

    6. Typografia logotypu.

    III Logotyp jako element identyfikacji wizualnej

    1. Materiały reklamowe (wizytówka, papier firmowy, teczka, koperta itp.)

    2. Logotyp na materiałach reklamowych (kubek, smycz i inne gadżety reklamowe),

    3. Logotyp jako element identyfikacji wizualnej w firmie (roll up, logo przestrzenne 3d, oznakowania dla firm, np. identyfikatory, tabliczki informacyjne, tabliczki przydrzwiowe, strzałki informacyjne, banery reklamowe).

    4. Stosowanie logotypu na tłach.

    5. Niedozwolone zastosowania logotypu.

    KSIĘGA ZNAKU – INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

    Prezentacja logotypu w Księdze znaku

    Skoro Księga znaku stanowi instrukcję obsługi znaku, nie można zacząć od niczego innego, jak od jego prezentacji. To właśnie, zaraz po spisie treści, otwiera przygotowane przez nas Księgi znaku. Wyjaśniamy znaczenie znaku firmowego, czyli to, co w sobie kryje, co symbolizuje, do czego nawiązuje. Każdy profesjonalnie zaprojektowany logotyp kryje w sobie te tajemnice. Czasami i dla niektórych są one widoczne od razu, często pozostają one jednak ukryte. W konstrukcji znaku firmowego liczy się każdy szczegół, nawet zastosowany kolor. Wszystko to opisujemy, by ułatwić pracującym ze znakiem firmowym zadanie. Umiejętne jego odczytanie ułatwia dalszą pracę z jego wykorzystaniem.

    W Księdze znaku prezentujemy znak firmowy w podstawowej jego wersji. Taka jego postać stanowi najważniejszy element identyfikacji wizualnej firmy.

    Przemyślana konstrukcja znaku firmowego (logo lub logotypu, w zależności od projektu) daje często wiele różnych możliwości jego zaprezentowania. W dalszej części rozdziału I Księgi znaku przedstawiamy dlatego jego alternatywne wersje dopuszczone do prezentowania, w tym między innymi:

    • logo + claim, czyli logotyp ze sloganem reklamowym,

    • wersja achromatyczna logotypu, tzn. zaprezentowanie logotypu w odcieniach szarości,

    • wersja monochromatyczna logotypu, czyli logotyp w jednym kolorze, np. czarnym,

    • wersje skrócone logotypu, np. zastosowanie samego sygnetu.

    Dla przykładu – prezentacja logo jednego z naszych projektów:

    Księga znaków - logotyp - warianty

    Budowa logotypu w Księdze znaku

    Kolejny rozdział w Księdze znaku poświęcamy budowie znaku firmowego. To dział techniczny, który ułatwia pracę ze znakiem firmowym podczas druku, edycji, produkcji elementów identyfikacyjnych, gadżetów reklamowych, zastrzegania znaku w Urzędzie Patentowym.

    Prezentujemy tu między innymi logo na siatce modułowej, określamy proporcję znaku firmowego czy typografię, a więc zastosowane rodziny fontów.

    Tak oto prezentuje się zaprezentowany powyżej znak firmowy KLF24 na siatce modułowej:

    Księga znaków - logotyp na siatce modułowej

    W rozdziale II Księgi znaku określamy też pole ochronne znaku firmowego. Jest to zapis zasad zastosowania znaku z określeniem przestrzeni wokół niego, której nie należy zakłócać. Jaki jest tego cel? Uczynić logo czytelnym na wszystkich materiałach, na których znak się pojawi. Określamy tu również wielkość minimalną znaku firmowego, której, aby pozostał widoczny, nie należy przekraczać. Podajemy ją w wersji do druku (milimetry) i do edycji (piksele).

    Księga znaków - pole ochronne logotypu

    Budując logotyp otrzymuje on swoje kolory. One również zostają w Księdze znaku skrupulatnie zapisane. Aby ułatwić pracę na różnych nośnikach nadaną mu kolorystykę podajemy w CMYKu, Pantonie, RGB. Pamiętamy również o alternatywnych wersjach logotypu.

    Z działem II Księgi znaku możesz swobodnie pracować ze znakiem firmowym. Stosując się do spisanych w niej zasad masz pewność, że Twój znak firmowy będzie reprezentował Twoją markę profesjonalnie.

    Logotyp jako element identyfikacji wizualnej

    Znak firmowy pojawia się w wielu miejscach. Jego zadaniem jest wzmacnianie statusu marki, nawiązywanie do założeń firmy, identyfikowanie go z brandem.

    Każdy znak firmowy, nawet ten wychodzący spod palców naszych projektantów, można osłabić, gdy zostanie on umieszczony na niewłaściwym tle. Aby znak firmowy wzmacniał markę, a nie jej szkodził, przygotowujemy propozycję tego, na jakich tłach może on być prezentowany. Podajemy również to, czego nie należy z nim robić. W Księdze znaku znajdziesz dlatego na jakich tłach nie należy go stosować czy jakich zabiegów nie należy z nim wykonywać. Zapisy te mają na celu zapewnienie profesjonalnego zaprezentowania logotypu w czasie jego stosowania.

    Znak firmowy występuje często na gadżetach reklamowych. Można go umieścić na wielu przedmiotach: kubkach, przenośnych pamięciach, smyczach, magnesach, długopisach, brelokach, koszulkach, czapeczkach. W Księdze znaku logotyp może zostać zaprezentowany na wybranych materiałach reklamowych, co stanowić będzie propozycję wartą wykorzystania w odpowiednim czasie.

    Księga znaków - gadżety reklamowe

    W zależności od indywidualnych potrzeb zamawiającego Księgę znaku przygotować możemy również projekt wizytówki, papieru firmowego, koperty czy teczki. Z takim materiałem status Twojej marki wzrasta. W oczach swoich Klientów stajesz się ekspertem, któremu warto zaufać.

    Księga znaków - wizytówka, logo, papier

    Obsługujesz Klientów w biurze? Koniecznie pomyśl o wyeksponowaniu znaku firmowego. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej powinny być spójne. Zadbaj o to decydując się na profesjonalnie zaprojektowane elementy nawigacyjne w siedzibie swojej firmy (logo przestrzenne 3d, strzałki, tabliczki przydrzwiowe, banery reklamowe, identyfikatory czy koszuli firmowe).

    Księga znaków - logotyp przestrzenny

    Księga znaków - baner na przystanku autobusowym

    Księga znaku to zbiór profesjonalnie opracowanych zasad wykorzystania znaku firmowego. Zadbaj o wizerunek swojej marki. Zleć wykonanie Księgi znaku dla swojej firmy.

    Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
    bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

    Skontaktuj się z nami

    2 + 7 =