Blog

2018-08-08 08:08

Kiedy warto zrobić rebranding?

Kiedy warto zrobić rebranding?

Gdy naszej firmie nie wiedzie się tak dobrze, jak jeszcze jakiś czas temu lub gdy planujemy zmienić profil działalności, powinniśmy pomyśleć o tak zwanym rebrandingu. Czym się charakteryzuje i kiedy jest najlepszy moment na to, by go przeprowadzić?

Chcąc przygotować jasną definicję rebrandingu, należy wskazać, iż jest to złożony proces zmiany wizerunku marki i firmy. Może się ona wiązać między innymi z modyfikacją logotypu przedsiębiorstwa, komunikacji medialnej, a nawet sposobu działania czy tez oferowanych produktów.

Mówiąc krótko i zwięźle, omawiany proces dotyczy zmiany istotnej części składowej firmy. Powodować może ona modyfikację strategii funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także jego postrzegania przez klientów. Co ważne, nie musi dotyczyć spraw nadrzędnych, często skupia się na pojedynczym produkcie, usłudze bądź procesie.

Dogodny moment na przeprowadzenie zmiany

Największym wyzwaniem przed jakim stają firmy planujące zmiany nie jest wcale sposób ich przeprowadzenia, a czas, w którym powinny nastąpić. Bez dokładnej analizy rynku i potrzeb naszych klientów, łatwo możemy trafić w niewłaściwy moment – gdy na rebranding będzie za późno lub zbyt wcześniej, efekty z nim związane nie będą zadowalające. W skrajnych przypadkach mogą nawet obrócić się przeciwko nam.

Warto nadmienić, że konieczność przeprowadzenia rebrandingu wcale nie świadczy o jakiejkolwiek porażce naszej firmy. Jest to po prostu zmiana, która ma jej wyjść na dobre. Na podobne działania decydują się największe przedsiębiorstwa, często z doskonałym skutkiem, jak na przykład Apple, które w latach 90. zmieniło logo na znane obecnie nadgryzione jabłko czy też Pepsi. Oczywiście bywały również porażki, takie jak na przykład zmiana Coca-Coli na napój New Coke, który pomimo lepszego smaku, okazał się marketingową porażką. Firma musiała więc szybko przywrócić klasyczną Coca-Colę.

W uniknięciu ewentualnych błędów pomoże nam przede wszystkim wybór dobrego momentu na przeprowadzenie zmiany. Kiedy taki może nastąpić?

Ekspansja na inne rynki lub grup odbiorców

Niezwykle istotnym etapem w rozwoju każdej firmy jest rozszerzenie jej działalności i skierowanie produktów bądź usług na nowe rynki oraz zupełnie innych klientów. W ten sposób może ona znacząco zyskać na wartości i renomie.

W wielu przypadkach nie będzie to jednak możliwe, jeśli nie zmienimy i nie dostosujemy sposobu komunikowania się z odbiorcami. Nowi klienci to nowa strategia, często związana także z koniecznością odświeżenia identyfikacji wizualnej.

Gorsza sprzedaż, zła opinia

Rebranding może okazać się konieczny także wówczas, gdy firmie nie idzie. Może być to związane ze słabą jakością obecnych produktów lub usług czy też wykryciem wady fabrycznej, która zapoczątkowała falę krytyki wśród konsumentów.

Zmiana bardzo negatywnej opinii może być niezwykle trudna, dlatego często wymaga zupełnie nowej strategii. W ten sposób będziemy w stanie przynajmniej po części odzyskać zaufanie klientów. Oczywiście gorsza sprzedaż może wynikać również z innych czynników – konkurencji, zmieniających się trendów i upodobań klientów, powodów często jest wiele. Zmiana wizerunku, zaoferowanie nowego produktu, przygotowanie odmienionej strategii marketingowej jest w stanie trend ten odwrócić.

Połączenia, zmiany w strukturach własnościowych

Potrzeba przeprowadzenia rebrandingu pojawia się często wtedy, gdy łącza się dwie firmy lub gdy jedna przejmuje drugą. Przykładem takiej zmiany może być chociażby sieć telefonii komórkowej Era, która od roku 2011 znana jest na rynku jako T-Mobile.

W tym przypadku doszło do zmiany całościowej. Pojawiło się zupełnie nowe logo o innej kolorystyce, zmieniono wystrój salonów i punktów sprzedaży, a także wprowadzono nową strategię marketingową. Wszystko po to, aby przekonać starych i nowych klientów do międzynarodowej firmy, która jest obecna na wielu innych rynkach.

Oczywiście zakres rebrandingu zależny jest od rodzaju połączenia, jednak często takie procesy prowadzą do dezorientacji klientów, którzy nie są pewni, jak będzie wyglądała oferta pod nowym szyldem. Tego typu przeobrażenia pozwalają upewnić ich w przekonaniu, że warto przy nas zostać.

Chęć przyciągnięcia nowych pracowników

Firmy o ugruntowanej, silnej pozycji na rynku nie muszą martwić się napływem nowych specjalistów, którzy zechcą u nich pracować. Gdy jednak z naszym wizerunkiem na rynku pracowniczym dzieje się źle, jedynym wyjściem z sytuacji często wydaje się właśnie rebranding. Dzięki niemu możemy bowiem postarać się o zbudowanie nowego wizerunku, który przekona zarówno potencjalnych pracowników, jak i klientów oraz partnerów handlowych.

Jak widać, rebranding czasem jest niejako wymuszany przez obecną sytuację firmy. Często jednak bywa tak, że nawet pomimo oznak świadczących o konieczności przeprowadzenia zmiany, wstrzymujemy się z nią. Takie działanie może okazać się niezwykle ryzykowne, gdyż w pewnym momencie na przeobrażenie firmy będzie już po prostu za późno. Wszystko to sprawia, że powinniśmy robić wszystko, aby nie przegapić tego momentu.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

2 + 1 =