Blog

2016-06-27 14:44

Jakie powinno być logo?

Gapper agencja - projektowanie logotypów

Logo – jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej firmy. Znak, po zobaczeniu którego Klient kojarzy produkt. Jakie cechy wpływają na zwiększenie świadomości marki? Czy warto inwestować w projektowanie logo?

Logo a logotyp

Choć często stosowane zamiennie, w znaczeniu słów logo i logotyp kryją się pewne różnice.

Logo to całość, na którą składa się zarówno sygnet, jak i nazwa. Sama nazwa brandu to właśnie logotyp. Tak więc:

 LOGO ≠ LOGOTYP

LOGO = SYGNET + LOGOTYP

LOGOTYP = NAZWA BRANDU

SYGNET = ZAPIS GRAFICZNY, ZNAK

Cechy dobrego logo

Jak twierdzi światowej sławy projektant, David Airey:

logo może zaprojektować każdy,

nie każdy potrafi zaprojektować odpowiednie logo.”

A „odpowiednie” oznacza:

  • proste,

  • trwałe,

  • wyróżniające się,

  • łatwe do zapamiętania,

  • uniwersalne.

Prostota logo – logo to skrót myślowy, dlatego dobre logo nie powinno składać się z wielu elementów, gdyż to mogłoby utrudnić zrozumienie przekazu.

Dobre logo jest proste i nieskomplikowane w swoim designie. Stanowi umiejętne połączenie elementu graficznego (sygnetu) z zapisem (typografią).

Trwałość logo – projektowanie logo powinno być wolne od panującej mody, bo ta się zmienia. Dobre logo jest ponadczasowe i odporne na zmieniające się trendy – jest reprezentacyjne zawsze.

Logo wyróżniające się

Dobre logo wyróżnia się na tle konkurencji. Istnieje zasada mówiąca o tym, by w nowej marce stosować kolorystykę zupełnie odmienną, aniżeli działająca już na rynku firma świadcząca podobne usługi czy oferująca podobny produkt. Taką zasadę widzimy na przykładzie pepsi i coca-coli.

Dobrze zaprojektowane logo przedstawia filozofię marki, niesie przesłanie i to powinno zostać zawarte w logo, dzięki czemu z pewnością się wyróżni.

Logo łatwe do zapamiętania

Łatwość zapamiętania logo można uzyskać dzięki prostej formie. Świeży i niebanalny wzór oraz ciekawe zestawienie elementów sprawią, że logo na długo utkwi w pamięci potencjalnych klientów.

Uniwersalność logo

Uniwersalność logo to sprawa, na którą należy zwrócić uwagę jeszcze na etapie jego projektowania. Powinno być ono wykonane w technice wektorowej, co pozwoli zmieniać jego rozmiary bez utraty jakości. Technika rastrowa będzie z kolei przydatna do wykorzystania w środowisku cyfrowym.

Logo przygotowane powinno być również w wersji czarno-białej oraz achromatycznej.

Przeczytaj również: Identyfikacja wizualna – logotyp

Czy logo powinno być ładne?

Określenie „ładny” to pojęcie względne. W odniesieniu do logo ładne powinno:

  • nawiązywać do branży,

  • ukazywać charakterystyczne cechy brandu,

  • przekazywać unikalność oraz indywidualność marki i to, co ją wyróżnia,

  • uwzględniać to, kim jest klient.

Dobra identyfikacja wizualna uwzględnia wartości, z jakimi marka ma się kojarzyć, bierze również pod uwagę potrzeby obecnych i przyszłych Klientów.

Jego wygląd nie powinien być odzwierciedleniem panujących trendów – logo powinno być uniwersalne i ponadczasowe.

Logo a księga znaku

Zlecając wykonanie logo warto wyposażyć się również w księgę znaku, w której spisane zostaną informacje dotyczące zastosowania logo i innych elementów identyfikacji wizualnej.

Więcej o księdze znaku w artykule: Co to jest księga identyfikacji wizualnej?

Jesteś zainteresowany wykonaniem profesjonalnego logo z księgą znaku?

Skontaktuj się z nami.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

5 + 7 =