Jakie powinno być logo?

Logo – jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej firmy. Znak, po zobaczeniu którego Klient kojarzy produkt. Jakie powinno być logo? Jakie cechy wpływają na zwiększenie świadomości marki? Czy warto inwestować w projektowanie logo?
Logo a logotyp
Choć często stosowane zamiennie, w znaczeniu słów logo i logotyp kryją się pewne różnice.
Logo to całość, na którą składa się zarówno sygnet, jak i nazwa. Sama nazwa brandu to właśnie logotyp. Tak więc:
LOGO ≠ LOGOTYP
LOGO = SYGNET + LOGOTYP
LOGOTYP = NAZWA BRANDU
SYGNET = ZAPIS GRAFICZNY, ZNAK
Cechy dobrego logo
Jak twierdzi światowej sławy projektant, David Airey:
„ logo może zaprojektować każdy,
nie każdy potrafi zaprojektować odpowiednie logo.”
A „odpowiednie” oznacza:
proste,
trwałe,
wyróżniające się,
łatwe do zapamiętania,
uniwersalne.
Prostota logo – logo to skrót myślowy, dlatego dobre logo nie powinno składać się z wielu elementów, gdyż to mogłoby utrudnić zrozumienie przekazu.
Dobre logo jest proste i nieskomplikowane w swoim designie. Stanowi umiejętne połączenie elementu graficznego (sygnetu) z zapisem (typografią).
Trwałość logo – projektowanie logo powinno być wolne od panującej mody, bo ta się zmienia. Dobre logo jest ponadczasowe i odporne na zmieniające się trendy – jest reprezentacyjne zawsze.
Logo wyróżniające się
Dobre logo wyróżnia się na tle konkurencji. Istnieje zasada mówiąca o tym, by w nowej marce stosować kolorystykę zupełnie odmienną, aniżeli działająca już na rynku firma świadcząca podobne usługi czy oferująca podobny produkt. Taką zasadę widzimy na przykładzie pepsi i coca-coli.
Dobrze zaprojektowane logo przedstawia filozofię marki, niesie przesłanie i to powinno zostać zawarte w logo, dzięki czemu z pewnością się wyróżni.
Logo łatwe do zapamiętania
Łatwość zapamiętania logo można uzyskać dzięki prostej formie. Świeży i niebanalny wzór oraz ciekawe zestawienie elementów sprawią, że logo na długo utkwi w pamięci potencjalnych klientów.
Uniwersalność logo
Uniwersalność logo to sprawa, na którą należy zwrócić uwagę jeszcze na etapie jego projektowania. Powinno być ono wykonane w technice wektorowej, co pozwoli zmieniać jego rozmiary bez utraty jakości. Technika rastrowa będzie z kolei przydatna do wykorzystania w środowisku cyfrowym.
Logo przygotowane powinno być również w wersji czarno-białej oraz achromatycznej.
Przeczytaj również: Identyfikacja wizualna – logotyp
Czy logo powinno być ładne?
Określenie „ładny” to pojęcie względne. W odniesieniu do logo ładne powinno:
nawiązywać do branży,
ukazywać charakterystyczne cechy brandu,
przekazywać unikalność oraz indywidualność marki i to, co ją wyróżnia,
uwzględniać to, kim jest klient.
Dobra identyfikacja wizualna uwzględnia wartości, z jakimi marka ma się kojarzyć, bierze również pod uwagę potrzeby obecnych i przyszłych Klientów.
Jego wygląd nie powinien być odzwierciedleniem panujących trendów – logo powinno być uniwersalne i ponadczasowe.
Logo a księga znaku
Zlecając wykonanie logo warto wyposażyć się również w księgę znaku, w której spisane zostaną informacje dotyczące zastosowania logo i innych elementów identyfikacji wizualnej.
Więcej o księdze znaku w artykule: Co to jest księga identyfikacji wizualnej?
Jesteś zainteresowany wykonaniem profesjonalnego logo z księgą znaku?
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.