Blog

2018-06-22 13:10

Jak wprowadzić polską markę/firmę na rynek niemiecki?

Jak wprowadzić polską markę/firmę na rynek niemiecki?

Już od wielu lat Polska jest jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Niemiec. Nasze firmy często robią furorę na tamtejszym rynku, dlatego nie dziwi fakt, że coraz więcej przedsiębiorców patrzy z zaciekawieniem na naszych zachodnich sąsiadów, a także na możliwość prowadzenia tam swojego biznesu.

Decydując się na ekspansję, możemy liczyć na dostęp do ponad 80 milionów potencjalnych klientów. Samo to powinno działać zachęcająco na wiele firm. Co ważne, niemiecki obywatel zazwyczaj patrzy dość przychylnie na zagranicznych producentów. Jest on gotów nam zaufać, zwłaszcza gdy przedstawimy mu atrakcyjna ofertę, odpowiednio opakowana działaniami marketingowymi.

To wszystko brzmi bardzo korzystnie, jednak nie jest tak, że każda firma decydująca się wejść na niemiecki rynek jest skazana na sukces. Wymaga to bowiem wytężonej pracy, odpowiedniego planowania, wyczucia, a także odrobiny szczęścia, które pozwoli nam trafić do klientów z towarem bądź usługą, której będą po prostu potrzebowali. Musimy przy tym bardzo uważać, by nie popełnić ewentualnych błędów.

Co na początek?

Jak to w takich przypadkach bywa, najważniejsza wydaje się być odpowiednia strategia, która pozwoli nam wdrożyć wszystkie fazy działania. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji, musimy poznać rynek i sprawdzić, w jakich jego obszarach jesteśmy w stanie rywalizować.

Wszelkiego rodzaju analizy potwierdzają, że konsumenci niemieccy bardzo cenią firmy, które gwarantują im szerokie możliwości płatności online. Mowa tu oczywiście o sklepach internetowych. Wiele firm decyduje się konkurować przede wszystkim ceną, co w wielu przypadkach się udaje. Niemniej, zawsze musi iść za tym odpowiednia jakość. Produkty bądź usługi tanie, lecz wątpliwej jakości, szybko zostaną zweryfikowane i odrzucone przez tamtejszych odbiorców.

Budowa obrazu i świadomości marki

Wchodząc na nowy rynek, ważne jest to, aby móc się jakoś pozytywnie wyróżnić. Wspomnieliśmy już o niskiej cenie, która często może mieć bardzo dobry wpływ na odbiór naszych produktów, jednak w Niemczech nie ma ona tak istotnego znaczenia, jak w przypadku krajów Europy Centralnej i Wschodniej.

Warto więc pomyśleć również o innych czynnikach, za sprawą których możemy trafić do świadomości tamtejszych klientów. Jako przykład można wymienić chociażby doskonałą obsługę klienta, szerokie możliwości dostawy, swobodę zwracania zakupionych towarów etc.

Dostosowanie oferty

W przypadku omawianej ekspansji, musimy zdawać sobie sprawę z naszych słabości, ale również z silnych stron. Przygotowując ofertę kierowaną do zagranicznego klienta, istotne wydaje się więc to, by znaleźć odpowiednią niszę, w której konkurencja nie jest zbyt mocna, dzięki czemu będziemy w stanie skutecznie rywalizować o wpływy.

Nie da się ukryć, że obecnie niezwykle doceniane są wszelkie inicjatywy innowacyjne, dlatego też taką popularnością cieszą się chociażby polskie start-upy.

Istotna reklama

Oczywiście żaden biznes nie będzie miał szans zaistnieć w Niemczech, jeśli nie pomyślimy o marketingu. Nie możemy popełnić błędu polegającego na przeniesieniu wszelkich działań promocyjnych realizowanych w naszym kraju na nowy rynek. Każdy obszar wyróżnia się inną specyfiką i w każdym kraju język reklamy jest nieco inny.

Wiadomym jest, że operowanie w obcym języku jest często bardzo trudne, nie zwalania nas to jednak od obowiązku realizowania przekazu w sposób prawidłowy, bez błędów językowych, gramatycznych czy też stylistycznych. Jest to bolączka wielu firm, które popełniają spore gafy nie tylko w treściach promocyjnych, ale również na firmowych stronach internetowych.

Jeśli więc nie jesteśmy w stanie odpowiednio sformułować treści w języku niemieckim, powinniśmy pomyśleć o zatrudnieniu specjalistów biegle władających tamtejszą mową i pismem. Przestrzegamy przy tym przed prostym tłumaczeniem tekstów z języka polskiego na niemiecki. Jak już wspominaliśmy, każdy rynek ma swoją specyfikę, dlatego wszelkie treści powinny być tworzone od nowa, najlepiej przez odpowiednio przygotowanych copywriterów.

Jeżeli wspomniane teksty, a także ogólny przekaz będzie realizowany w sposób poprawny, zyskamy niezwykle ważne zaufanie nowych klientów, a także przekonanie o naszym profesjonalizmie i autentyczności. Oczywiście nic nie przyjdzie nam łatwo, dlatego cała strategia komunikacyjna i marketingowa musi być przygotowywane w ujęciu długofalowym. Należy określić jeden, jasny przekaz, który będzie odnosił się do wartości ważnych dla odbiorców.

Poruszamy się przede wszystkim w obrębie Internetu, dlatego znaczenie będzie miało dla nas również pozycjonowanie własnej strony internetowej w wyszukiwarkach, a także działalność na portalach społecznościowych. Zdobycie silnej pozycji w Niemczech jest trudne, jeśli jednak przygotujemy odpowiednią strategię działania, a przy tym nie zapomnimy o poprawności przekazu, możemy liczyć na sukces.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

12 + 3 =