Blog

2016-02-19 10:36

Jak przyciągnąć uwagę czytelnika?

Agencja marketingowa Gapper - Agencja marketingowa we Wrocławiu

Po co zamieszczamy tekst na stronie? Po to, by był on przeczytany!
Wyniki badań są jednak okrutne – okazuje się bowiem, że użytkownik zwykł skanować tekst wzrokiem i odrzucać go, jeśli ten nie wydał mu się na pierwszy rzut oka atrakcyjny.
Jak zatem przyciągnąć uwagę czytelnika i zachęcić go do przeczytania artykułu?

Na tekst składa się zbiór liter, wyrazów, zdań. Aby podczas skanowania został on odebrany jako atrakcyjny, warto zastosować kilka sprawdzonych technik.

Wielkość liter a tempo czytania

Kwestia zastosowania wielkich lub małych liter wynika najczęściej z tego, co dany tekst przekazuje czytelnikowi. Sama wielkość czcionki może wynikać z zabiegu artystycznego lub rangi komunikatu. Czy w tekstach reklamowych stosować lepiej wielkie, bardziej widoczne litery, czy jednak małe?
W tym miejscu zapewne pojawią się sporne opinie. Co mówią jednak wyniki przeprowadzonych badań?

Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że:

  • tekst pisany małymi literami jest bardziej czytelny (opinia 90% badanych), ale
  • tekst pisany wielkimi literami przyciąga uwagę bardziej, niż tekst napisany małymi literami,
  • tempo czytania tekstu napisanego wielkimi literami jest wolniejsze niż tekstu pisanego małymi literami o około 10%, co oznacza odczytanie około 38 wyrazów pisanymi wielkimi literami mniej w ciągu minuty,
  • nagłówki napisane wielkimi literami mogą być bardziej reprezentacyjne i przyciągać uwagę.
     
Co ma wpływ na przyciąganie uwagi czytelnika?

Ludzkie oko rozpoznaje szybciej tekst napisany małymi literami. Wpływ na to ma zarówno kształt liter, jak i ich wysokość. Czytanie tekstu napisanego literami wielkimi nie jest procesem naturalnym, dlatego wymaga większej ilości czasu. Stosowanie małych liter, także na drogowskazach, oznakowaniach, znakach z nazwami ulic czy miast nie tylko zwiększa przyswajalność komunikatów oraz ułatwia ich zapamiętywanie.

Kiedy więc WIELKIE a kiedy małe litery?

Aby tekst był dla czytelnika atrakcyjny, i aby zechciał przeczytać go w całości po przeskanowaniu, warto dokonać pewnych zabiegów, które zwiększą chęć na zapoznanie się z jego treścią.
Wchodząc na stronę oko ludzkie skanuje ją, analizując i oceniając ofertę. Na tym etapie liczy się czas, dlatego projektując stronę warto dokonać wnikliwej analizy i umiejętnie zastosować właściwą wielkość liter.

Wielkie litery odbierane są przez wielu użytkowników jako krzyk, w związku z czym mogą się sprawdzić na stronie mocnej marki (np. w logotypie trenera personalnego czy klubu fitness).
Można je zastosować również w krótkich hasłach reklamowych, w długich sloganach warto natomiast zastosować litery małe.

Dlaczego warto przyciągnąć uwagę czytelnika i jak to zrobić

Logo napisane małymi literami jest obecnie odbierane jako bardziej przyjazne, nastawione na dialog z konsumentem. Zastosowanie pierwszej wielkiej litery w nazwie brandu ma swoje uzasadnienie, jeśli nazwa marki jest długa, może też sugerować nazwę własną. Obecnie wiele marek decydujących się na rebranding zrezygnowało z wielkich liter na rzecz małych. Przykładem może być empik, pepsi czy bank polski.

Jak zachęcić czytelnika do przeczytania tekstu?

Czytelnik trafiający na daną podstronę w pierwszej kolejności dokonuje jej przeskanowania, dlatego:

  • jeśli tekst jest długi, warto nadać mu podtytuły wytłuszczając je,
  • podtytuł może mieć charakter hasła, pytania lub niedokończonego zdania,
  • wytłuszczenie, czyli boldowanie, warto zastosować dla podkreślenia ważnych słów czy zwrotów,
  • skutecznym sposobem na skrócenie treści, a tym samym uczynienie jej atrakcyjniejszą, jest zastosowanie wypunktowania (z czego korzystamy właśnie teraz),
  • stosując ciekawą narrację, wprowadzając do niej elementy humorystyczne, czynimy tekst atrakcyjniejszym,
  • pisząc o usłudze czy produkcie uczyńmy go atrakcyjniejszym i wiarygodniejszym wprowadzając opinię użytkowników,
  • najważniejsze informacje umieśćmy na początku i na końcu wpisu – często tekst jest czytany wybiórczo a te fragmenty są czytane najczęściej.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

2 + 1 =