Blog

2016-06-24 12:24

Jak kolor wpływa na sprzedaż e-commerce?

Jak kolor wpływa na sprzedaż e-commerce? Agencja Gapper

Dobry produkt to jedno, atrakcyjna cena to drugie, fachowa obsługa Klienta to trzecie. Czy przygotowując ofertę dla swoich Klientów miałaś (-eś) jednak świadomość, że na sprzedaż przekłada się również... kolor? Zobacz, w czym tkwi tajemnica wysokich obrotów w sieci. Przeczytaj o tym, jak kolory wpływają na sprzedaż w sieci.

O kolorach w liczbach

Zastosowanie odpowiedniego koloru pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki o 80%.

Wzrokowcy zapamiętują szybciej i na dłużej obraz niż tekst, dodatkowo kolory zwiększają czytelność informacji o 40%, zdolność zapamiętywania o 55%, przyswojenie i zrozumienie treści o 73%.

Aż 93% badanych podczas targów Color Expo w Seulu stwierdziło, że zwraca uwagę na wygląd produktu, 85% z nich dokonuje ich wyboru na podstawie koloru.

Będąc w posiadaniu takich informacji nie należy więc pozostawać wobec nich obojętnymi. Warto je wdrożyć przygotowując swój sklep internetowy.

Kolor a grupa docelowa

Określenie grupy docelowej jest jednym z podstawowych czynności, jaką powinniśmy wykonać przed rozpoczęciem sprzedaży. Na uwadze warto mieć to, że kolor ma wpływ na nasze zachowania i odczucia, dlatego jeśli klientem docelowym są osoby starsze – skorzystajmy z kolorów stonowanych, pastelowych, kierując natomiast ofertę do osób młodszych – zdecydujmy się na odcienie żywe i energiczne (czerwony, pomarańczowy, żółty).

Kolejną kwestią jest kolor a kraj, w którym produkt będzie sprzedawany. Kolor bowiem może być inaczej odbierany w Europie, Azji czy Ameryce. Dla przykładu:

  • neutralny biały w kulturze zachodniej jest oznaką czystości i niewinności, podczas gdy w Indiach, Japonii i Chinach jest kojarzony z nieszczęściem i pechem.

  • różowy, ceniony w Japonii, w krajach Europy Wschodniej i Indiach uznawany jest za kolor niemęski,

  • kolorem kojarzącym się z prostytucją w krajach arabskich jest fioletowy, zaś w Europie i Ameryce Północnej – czerwony.

  • Żółty – to kolor przyciągający uwagę (informacyjne znaki drogowe ), odbierany w Stanach Zjednoczonych za kolor optymistyczny, we Francji kojarzony jest z zazdrością. Ten sam kolor w Chinach oznacza kolor święty, podczas gdy już w Grecji oznacza smutek.

Oddziaływanie koloru na człowieka ma również związek z rejonem, w którym zamieszkuje. Zauważono pewną zależność: ludzie mieszkający w ciepłych krajach preferują barwy ciepłe, żywe, podczas gdy mieszkańcy krajów północnych wolą barwy stonowane, chłodne.

WYRÓŻNIJ SIĘ ALBO ZGIŃ, słowa Jacka Trouta powinien mieć na uwadze każdy, kto chce zwrócić uwagę na swoją ofertę.

Element wyróżniający się wizualnie od innych elementów zwraca na siebie uwagę, jest szybciej zauważony i zapada w pamięci. Warto wykorzystać tę informację projektując w sklepie internetowym przyciski call to action.

Istnieje również coś takiego jak „prawo koloru”. Mówi ono o tym, by kolor marki kontrastował z barwami jej głównego konkurenta. Z prawa tego skorzystała marka Pepsi, która, by odróżnić się od Coca-Coli, zdecydowała się na odcienie niebieskiego, przy okazji wykorzystała również zapis wielkimi literami.

Wpływ koloru na sprzedaż

Jak kolor wpływa na sprzedaż?

Podstawowym zadaniem sklepu jest sprzedaż, dlatego warto zwrócić uwagę na te elementy, które do niej prowadzą. Mowa tu oczywiście o przyciskach typu: „dodaj do koszyka”, „add to cart”, „add to bag”. Aby zapewnić sobie wysoką sprzedaż warto przeprowadzać testy dotyczące reakcji użytkownika na różne warianty kolorystyczne. Wiele firm skorzystało na zmianie, co zaowocowało wzrostem sprzedaży przy tej samej liczbie odwiedzin.

W związku z tym, iż większość osób stwierdza, że kupuje na podstawie koloru, warto również przyjrzeć się samemu opakowaniu.

Ciekawostką może być przykład 7-up. Brand ten dodał do opakowania puszki 15% żółtego koloru, łącząc go z zielonym. Po zmianie tej konsumenci komentowali, że napój zmienił smak na bardziej cytrynowy, choć jego skład w rzeczywistości się nie zmienił.

Wzrost sprzedaży po zmianie kolorów zanotował również koncern keczupowy Heinz a także Apple.

Jak kolor wpływa na sprzedaż w sklepie interentowym ?

Co mówią kolory?

Skoro więc kolory tak silnie działają na nas co mówią poszczególne z nich?

Czerwony – kolor kojarzony z siłą, pasją, fascynacją, ale i pożądaniem. Uznawany za międzynarodowy kolor kupujących, słynie bowiem z tego, że bardzo silnie przyciąga uwagę. W sprzedaży internetowej wykorzystywany do stymulowania sprzedaży, powinien być jednak stosowany z umiarem.

Niebieski – kolor kojarzący się z bezpieczeństwem, zaufaniem i spokojem. Jasny odcień tego koloru nadaje lekkości, ciemny wzbudza autorytet, podnosi prestiż. To ulubiony kolor banków oraz firm zajmujących się systemami płatności a zarazem ulubiony kolor większości ludzi na całym świecie.

Żółty – kolor przyciągający uwagę, kojarzący się z optymizmem i energią.

Pomarańczowy – związany z kreatywnością i energią. Kolor idealny na elementy mające służyć przyciąganiu uwagi, podobnie jednak jak czerwony powinien być używany w małych ilościach.

Zielony – kolor, który nie stymuluje do działania, nie zaleca się więc stosowania go w przyciskach akcyjnych. Kojarzy się z relaksem, wypoczynkiem, świeżością i naturą.

Brązowy – kolor kojarzący się z tradycją. Jasny odcień niesie informację o przystępnej cenie, ciemny symbolizuje bogactwo i obfitość.

Jakie kolory stosować w sprzedaży internetowej - ecommerce ?

Każdy sklep internetowy ma swoją określoną grupę docelową, a więc Klientów, do których kierowana jest oferta. Wykorzystywane w witrynie kolory powinny uwzględniać tę kwestię, gdyż barwa niesie za sobą reakcję Klienta.

W zależności od grupy docelowej podstawowe kolory widoczne w sklepie internetowym można zestawić z innymi kolorami.

Gdy grupą docelową są osoby starsze świetnie sprawdzą się odcienie pastelowe. Kojarzą się one ze spokojem, dlatego korzystnie wpływają na odbiór strony.

Kolory neutralne – czarny, biały, szary – wzmacniają główną kolorystykę na stronie. W zestawieniu z nimi tworzą świetne połączenia, dlatego warto z nich korzystać.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

13 + 1 =