Blog

2018-12-11 12:12

Inbound marketing – co to jest i dlaczego warto?

Co to jest Inbound marketing i dlaczego warto go stosować?

Wypromowanie własnego biznesu w sieci nie jest łatwe. Z pomocą przychodzi nam jednak całe mnóstwo różnorodnych strategii marketingowych. Jedną z nich jest inbound marketing. Czym właściwie jest i dlaczego warto go wykorzystać?

Czym jest inbound marketing?

Inbound marketing, czyli inaczej mówiąc marketing przychodzący, to obecnie jeden z wiodących trendów w marketingu internetowym. Na czym jednak polega? Na podejmowaniu takich działań w sieci, aby potencjalny klient sam znalazł to, czego szuka. Chodzi o to, by zaangażować użytkowników w działania marketingowe, zwiększając w ten sposób ich lojalność względem marki.

Inbound marketing stoi w opozycji do klasycznych metod promowania biznesu. W strategii tej nie ma bowiem miejsca na agresywne formy reklamy, takie jak spoty reklamowe, bilbordy, pop-upy czy też spam. Należy skupić się przede wszystkim na przekazywaniu klientom treści o wysokiej wartości merytorycznej. Wówczas zwiększamy zainteresowanie naszym biznesem wśród użytkowników oraz budujemy świadomość marki.

Celem inbound marketingu jest również (a może przede wszystkim) wypracowanie długotrwałej relacji z klientem, która jest oparta na dwustronnym modelu komunikacji angażującym obydwie strony. Wówczas o wiele łatwiej nakłonić odbiorcę treści, by dobrowolnie rozpowszechniał informacje na temat naszej marki (marketing wirusowy).

Aby powyższe cele zostały osiągnięte, wykorzystać możemy wiele technik w ramach inbound marketingu.

Wśród najważniejszych wymienić można:

  • promocję za pośrednictwem mediów społecznościowych (Twitter, Facebook, LinkedIn),

  • prowadzenie bloga branżowego,

  • optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO tzw. pozycjonowanie stron ), w tym dobór odpowiednich słów kluczowych,

  • content marketing, czyli publikowanie w sieci unikalnych i wiarygodnych treści, które odbiorca uzna za przydatne,

  • marketing wirusowy,

  • marketing szeptany ( buzz marketing ),

  • kampanie linków sponsorowanych (PPC - Google Ads, Facebook Ads etc..).

W założeniu, dzięki publikacji w sieci i popularyzacji w mediach społecznościowych wartościowych i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek treści, przyciągamy bardziej sprecyzowaną grupę odbiorców oraz budujemy z nimi trwałe relacje, czego naturalną konsekwencją powinno być zwiększenie sprzedaży. Dbałość o atrakcyjność treści jest zatem kluczem do sukcesu – klienci będą sami ją udostępniać, bez dodatkowych kosztów dla przedsiębiorcy.

Filary inbound marketingu

Inbound marketing to strategia łącząca w sobie różnorodne elementy marketingu internetowego w jednym celu – aby zaangażować klientów w działania marketingowe. Wyróżnić możemy cztery podstawowe jej filary:

  1. Statystyki strony www – mogą okazać się największą przeszkodą dla wielu firm działających w internecie. Część z nich nie ma bowiem pojęcia, jak w efektywny sposób zwiększyć liczbę odwiedzin na prowadzonej przez siebie stronie internetowej. Często więc ślepo podążają za konkurencją, reklamując się w tych samym miejscach, co przynosi pewne rezultaty.

Tymczasem powinni zadbać o wizualną i merytoryczną atrakcyjność strony. Niezwykle istotną kwestią jest również częste aktualizowanie publikowanych treści, dzięki czemu użytkownik otrzyma najświeższe dane, co na pewno zostanie przez niego docenione. Nie możemy również zapomnieć o działaniach SEO, które wykorzystują content marketing.

  1. Przywiązanie do marki – po zwiększeniu liczby odwiedzić na stronie internetowej, należy zadbać o to, by zaangażowanie klientów przerodziło się w lojalność wobec marki. Pomocne w tym względzie przedstawienie oferowanych produktów i usług w sposób, który zainteresuje użytkownika, nawet jeśli znalazł się ona na naszej witrynie internetowej przypadkowo. Uwagę przyciągają również treści interaktywne. Warto zatem zadbać o to, by znalazły się one na stronie.

  2. Konwersja – etap ten ma na celu przeobrażenie osoby, która jedynie odwiedza witrynę internetową w stałego klienta. To duże wyzwanie. Pamiętać należy przede wszystkim o tym, że pierwsze wrażenie bywa najważniejsze, dlatego należy zadbać o odpowiedni projekt strony. Tylko wówczas będzie dodawała ona firmie wartości.

Liczy się przede wszystkim jej czytelny układ, który pozwoli użytkownikowi na łatwe znalezienie informacji, których szuka. Istotne jest także to, by zawierała precyzyjne przyciski call-to-action.

  1. Mierzenie efektywności – w tym celu wykorzystać możemy współczynnik ROI (return on investment). Może on być wyrażony procentowo lub stosunkiem liczbowym. Jak sama nazwa wskazuje, to stosunek zysku z inwestycji do kosztów poniesionych na inwestycję. Pozwala on ocenić efektywność danego przedsięwzięcia i najczęściej jest liczony dla konkretnych słów kluczowych.

Jeżeli współczynnik ROI jest niski, świadczy to tym, że wydatki na reklamę przewyższają zyski. Gdy zaś osiąga wysokie wartości, oznacza to niski koszt pozyskania klienta.

Agresywne kampanie reklamowe, zmuszające użytkowników do zakupu czegoś, powoli odchodzą do lamusa. Przedsiębiorcom działającym w sieci coraz bardziej zależy na zbudowaniu trwałej relacji z klientami, w czym niezwykle pomocny jest inbound marketing. Nie dziwi zatem fakt, że zyskał on tak wielu zwolenników.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

11 + 0 =