Blog

2018-01-22 13:02

Google AdWords - od czego zacząć?

Google AdWords - co to jest i jak zacząć?

Promowanie stron za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych jest obecnie koniecznością. Możemy skupić się na pozyskiwaniu tak zwanych wyników organicznych lub połączyć te działania z wykupowaniem linków w ramach usług typu PPC (Pay Per Click) – jedną z nich jest Google AdWords.

Według badań przeprowadzanych przez firmę Gemius, ponad 95% polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Służy ona, rzecz jasna, do przeglądania zasobów internetowych w poszukiwaniu interesujących nas informacji. Google jest również niezwykle przydatnym narzędziem do odnajdowania rozmaitych usług i produktów, oferowanych przez stacjonarne sklepy działające blisko nas lub podmioty prowadzące handel w sieci. Oczywiste jest więc to, że każdy przedsiębiorca powinien zrobić wszystko, aby jego firma znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania konkretnych fraz.

Osiągnąć to możemy na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich wiąże się z zakrojonymi na szeroką skalę działaniami content marketingowymi, link buildingiem, SEO-copywritingiem oraz korzystaniem z portali społecznościowych. Drugi polega na wykorzystaniu systemów reklamy płatnej. Najpopularniejszym z nich jest Google AdWords – w niniejszym tekście podpowiadamy, jak należy korzystać z jego możliwości.

CZYM JEST GOOGLE ADWORDS?

Jest to narzędzie pozwalające na promowanie się w wynikach wyszukiwania. Przygotowane reklamy w postaci linka, tekstu lub grafiki wyświetlane są nad i po prawej stronie od standardowych wyników wyszukiwania.

Udostępniany przez Google system AdWords pozwala na przygotowanie tych reklam, a także opracowanie całej strategii promocyjnej. Płatność za tego typu usługi odbywa się w formule PPC (Pay Per Click) – koszty są więc przez nas ponoszone za każde kliknięcie w promowany link, nie zaś za samo wyświetlenie reklamy.

Krok pierwszy – założenie konta AdWords

Chcąc rozpocząć promocję swojej strony w wyszukiwarce Google, należy najpierw założyć konto AdWords (wyczerpująca instrukcja dostępna jest pod tym adresem - Zakładanie konta AdWords).

Gdy nasze konto zostanie utworzone, możemy zastanowić się, nad czym tak naprawdę nam zależy. Czy chcemy wyłącznie zwiększyć ruch na naszej stronie? A może pragniemy poprawić sprzedaż bądź stworzyć listę mailingową? Określenie celów pozwoli lepiej dostosować prowadzone później działania.

Krok drugi – określenie budżetu AdWords

Opracowanie i przeprowadzanie kampanii internetowych należy rozpocząć od określenia strony kosztowej. Biorąc pod uwagę sposób działania omawianego narzędzia, a także pobierane opłaty, nasz budżet musi zostać określony w oparciu o wybrany przez nas koszt jednego kliknięcia, a także czas wyświetlania reklamy.

Im więcej pieniędzy przeznaczymy na daną kampanię, tym częściej będą wyświetlane promowane treści. Budżet ma również wpływ na pozycje, na których pojawią się nasze linki. W ramach jednego wyszukiwania, wyświetlane są przeważnie 3 linki nad organicznymi wynikami wyszukiwania i do sześciu po ich prawej stronie. To, na jakim miejscu znajdzie się nasza reklama zależy właśnie od budżetu, a także od jakości promowanej strony (pod uwagę brany jest m.in. współczynnik CTR).

Krok trzeci – wybór fraz kluczowych AdWords

Linki sponsorowane wyświetlane są po wpisaniu w wyszukiwarce odpowiednich słów – fraz kluczowych (np. „buty kraków”). Musimy więc zastanowić się, z jakimi dokładnie frazami ma być kojarzona nasza reklama.

Jest to niezwykle istotne, ponieważ dobór fraz wpływa na skuteczność całej kampanii. Konieczne jest skompletowanie słów, które będą najczęściej wpisywane przez naszych potencjalnych klientów. Muszą być one oczywiście zgodne z profilem naszej strony, a także oferowanymi usługami bądź produktami.

Oczywiście nie zawsze wykorzystanie najpopularniejszych fraz okaże się korzystne – jeśli bowiem nasza konkurencja będzie pozycjonować stronę na podstawie tych samych słów, możemy mieć trudności z wybiciem się przed szereg. Konieczne jest więc znalezienie złotego środka i obserwowanie działań stron konkurencyjnych.

Krok czwarty – wybór formy reklamy AdWords

Google AdWords pozwala na promowanie strony poprzez:

  • reklamę tekstową - wyświetlany jest link oraz krótki opis. Koniecznie musi on zachęcać potencjalnych klientów do odwiedzenia naszej strony,

  • reklamę graficzną – tak zwany Google Shopping, wykorzystywany do promowania konkretnych produktów. W wynikach wyszukiwania wyświetlane jest jego zdjęcie wraz z linkiem i ceną.

Krok piąty – opracowanie przekazu AdWords

W przypadku reklam tekstowych, do dyspozycji mamy krótki nagłówek oraz niewielki opis. Ze względu na te ograniczenia, powinniśmy dążyć do przygotowywania jasnych i precyzyjnych przekazów, które nie tylko okażą się atrakcyjne dla odbiorców, ale również będą w sposób prawidłowy opisywać promowaną przez nas zawartość.

Opisane wyżej kroki stanowią oczywiście jedynie niewielką część działań, z jakimi musimy się uporać podczas prowadzenia kampanii promocyjnej. Narzędzie Google AdWords jest niezwykle rozbudowane, dlatego warto wciąż poszerzać swoją wiedzę na jego temat – czy to poprzez realne działania czy też publikowane poradniki i tutoriale.

Link do badań Gemius:
https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/produkty-googlea-w-polskiej-si...

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 6 =