Eksport usług i produktów do Niemiec

Na pewnym etapie funkcjonowania firmy rozszerzenie działalności na rynki innych państw jest naturalne. Pozwala to przede wszystkim dotrzeć do znacznie szerszej grupy odbiorców, co oczywiście ma przełożenie na wyniki finansowe.
Jednym z najczęściej obieranych kierunków przez naszych przedsiębiorców są Niemcy. Ten ponad 80-milionowy kraj jest największą gospodarką w Unii Europejskiej, toteż nie może dziwić fakt, iż pełni dla naszego kraju rolę najważniejszego partnera handlowego.
Warto podkreślić również fakt, iż niemieccy konsumenci są niezwykle otwarci na producentów i firmy zagraniczne, także polskie. Mowa tu nie tylko o branży spożywczej czy odzieżowej, ale również transportowej, IT orazprodukcyjnej. Wszystko to sprawia, że ekspansja na rynek niemiecki wydaje się być dobrym pomysłem, zwłaszcza że dzięki temu otrzymujemy dostęp do klientów z innych niemieckojęzycznych krajów, takich jak chociażby Austria, Liechtenstein czy Szwajcaria.
Eksport usług do Niemiec – o czym warto pamiętać?
Oczywiście sama decyzja o wejściu na zagraniczny rynek nie wystarczy. Konieczne jest przyjęcie odpowiedniej strategii działania, a także zwrócenie uwagi na wiele innych istotnych kwestii.
Jakie usługi możemy eksportować do Niemiec? Nasze pole manewru jest niezwykle szerokie. Polscy przedsiębiorcy eksportują miedzy innymi usługi transportowe, związane z nieruchomościami, turystyczne, cateringowe, kulturowe i wiele, wiele innych. W ich przypadku, poza kwestiami marketingowymi, musimy zwrócić uwagę na wszelkie obowiązki podatkowe.
Pamiętać należy o tym, że od usług świadczonych dla zagranicznych kontrahentów nie jest naliczany VAT. Nie możemy zapominać również o kwestiach związanych z wystawianiem faktur, a także z rozliczeniami podatkowymi. Warto więc zapoznać się z tym tematem, zanim zdecydujemy się na realne działania.
Pozyskiwanie klientów – w jaki sposób do tego podejść?
Nie ma co ukrywać, naszym podstawowym narzędziem, za pomocą którego postaramy się o dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców, będzie Internet. Biorąc pod uwagę marketing internetowy, musimy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach.
Absolutnie najważniejsza powinna być dla nas strona internetowa, oczywiście stworzona w języku niemieckim. Nieco inaczej będzie wyglądała sytuacja wówczas, gdy staramy się dotrzeć przede wszystkim do Polaków żyjących w Niemczech. W takim przypadków większość działań promocyjnych będzie wykonywane w języku ojczystym.
Na stronie, rzecz jasna, musi znaleźć się odpowiednio opisana oferta, tak aby nasi potencjalni klienci wiedzieli, z czym mają do czynienia. Jeśli swoje działania kierujemy do klientów niemieckich, warto witrynę postawić na tamtejszym hostingu. Pozwoli to na zbudowanie odpowiedniej pozycji strony w wynikach wyszukiwania w Google.de.
To właśnie pozycjonowanie SEO w niemczech okaże się dla nas zadaniem najważniejszym. Musimy bowiem zrobić wszystko, aby dowiedziała się o nas możliwie jak najszersza grupa klientów. Jeśli chcemy, aby strona firmowa znalazła się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, należy najpierw stworzyć listę fraz kluczowych, pod które będzie ona pozycjonowana.
Następnym krokiem okaże się umieszczenie ich w treści strony, a także zoptymalizowanie jej pod kątem wymagań stawianych przez roboty Google. Ogromne znaczenie w Niemczech ma także link building, a więc zdobywanie zewnętrznych linków odsyłających do witryny. Do tego wszystkiego warto dodać odpowiednio realizowany content marketing, w ramach którego skupimy się na tworzeniu wartościowych treści w języku niemieckim. Powinny one dotyczyć naszej branży, jednak nie mogą mieć charakteru czysto reklamowego.
Oczywiście ogromne znaczenie ma również dystrybucja tego typu treści. Należy je publikować w serwisach i na forach branżowych, a także na portalach społecznościowych. W Niemczech ogromną popularnością cieszy się Facebook, Twitter i Instagram.
Eksport produktów do Niemiec – o czym warto pamiętać?
Biorąc pod uwagę same towary, nasi producenci zajmują specjalne miejsce na rynku niemieckim. Do prawdziwych hitów eksportowych należą przede wszystkim urządzenia mechaniczne i elektryczne, wyroby szlachetne i nieszlachetne, chemia, produkty rolno-spożywcze, artykuły meblarskie, a także wyroby cukiernicze. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście pod tytułem „Eksport i sprzedaż produktu w Niemczech”.
Decydując się na sprzedaż na rynku niemieckim, powinniśmy wziąć pod uwagę jego charakterystykę. Dla tamtejszych klientów ogromne znaczenie ma Internet, który w wielu przypadkach jest absolutnie najważniejszym narzędziem sprzedażowym. Co ważne, niemiecki rynek e-commerce stanowi o 25% wartości całego rynku europejskiego.
Poza wspomnianymi już działaniami pozycjonerskimi, powinniśmy zadbać o obecność naszej firmy w wielu katalogach (np. Gelbe Seiten), a także porównywarkach cen, które pełnią ogromną rolę w niemieckim e-handlu. Spośród nich wymienić należy przede wszystkim serwisy Biliger.de oraz Guenstiger.de.
Obecność na rynku naszych zachodnich sąsiadów to nie wszystko. Zadbać musimy również o to, aby w sposób skuteczny docierać do szerokiej grupy potencjalnych klientów. To zaś możliwe będzie tylko wówczas, gdy skorzystamy z ogromnego potencjału Internetu.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.