Blog

2018-09-04 15:27

Dlaczego warto robić personal branding?

Kiedy i dlaczego warto robić personal branding?

Budowa własnego wizerunku jest istotna nie tylko dla indywidualności i freelancerów – powinni o tym pomyśleć wszyscy ci, którzy pragną zaistnieć w swojej branży, zmienić pracę czy też trafić ze swoją twórczością do szerokiej grupy odbiorców.

Wszystko to wynika ze znaczenia, jakie ma marka osobista. Dzięki niej możemy stać się konkurencyjny na rynku pracy, atrakcyjni dla kontrahenta czy tez po prostu wiarygodni dla osób, które chcą zaufać nam i naszym możliwościom.

Budową marki osobistej zajmuje się personal branding. Jest to zbiór zadań mający na celu budowę własnego wizerunku. Polegają one między innymi na aktywności w kręgach branżowych, a także w szerszej skali (np. przy wykorzystaniu portali społecznościowych). Wszystko po to, aby stworzyć wizerunek, który okaże się atrakcyjny dla naszych odbiorców – pracodawców, partnerów handlowych, fanów twórczości etc. - więcej na ten temat przeczytacie w artykule pt. „Co to jest personal Branding?”.

Korzyści płynące z personal brandingu

Nie da się wskazać momentu, kiedy to powinniśmy zastanowić się nad profesjonalną budową marki osobistej. Proces ten możemy rozpocząć już na studiach lub w szkole. Wystarczy określić cel, jakiemu służyć ma tworzenie wizerunku, a następnie wdrożyć konkretne działania, związane chociażby z przygotowaniem odpowiedniego profilu zawodowego, publikacją stosownych treści czy też utworzeniem wizytówki lub filmu promocyjnego.

Musimy pamiętać, że personal branding to strategia marketingowa oparta o proces długofalowy, zakładający nie tylko budowę wizerunku, ale również jego „podtrzymywanie”. Tego typu działania nie mogą być realizowane ot tak, bez żadnego ładu i składu. Jeśli jednak za tym wszystkim pójdzie odpowiednia strategia, sumienność i cierpliwość, możemy liczyć na mnóstwo korzyści, które okażą się kluczowe w trakcie naszej kariery.

  1. Rozpoznawalność

Jest to jednak z największych korzyści płynących z tak rozumianego marketingu. Dzięki wspomnianym wcześniej działaniom, jesteśmy w stanie zbudować sobie pozycję eksperta, osoby szanowanej w branży lub rozpoznawalnej. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie nam o nowe kontakty handlowe, zlecenia, a nawet o pracę.

Wszystko rozbija się bowiem o pozycję na rynku. Jeśli w naszym przypadku jest ona silna, to możemy w wielu sytuacjach dyktować warunki.

  1. Zaufanie

Wiąże się to po części z opisaną wyżej rozpoznawalnością. Jeśli jesteśmy znani i szanowani, inni będą bardziej skłonni podjąć z nami współpracę. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy pracujemy jako freelancerzy. Dobra opinia o nas i naszej działalności okaże się decydująca podczas zdobywania nowych zleceń i nawiązywania kolejnych kontaktów.

Wizerunek jest w tym przypadku pewnego rodzaju gwarancją, że interesy z nami okażą się po prostu opłacalne i bezpieczne. Śmiało można więc stwierdzić, że personal branding w wielu sytuacjach ułatwia osiągnięcie sukcesu, a także utrzymanie się na wysokiej pozycji. Doskonały przykładem są na to osoby znane na całym świecie, takie jak Bill Gates czy Mark Zuckerberg. Ich wizerunek osiągnął oczywiście inny wymiar, jednak ciągła jego budowa pozwala im odnaleźć się w wielu sytuacjach, także w tych krytycznych.

  1. Większe zainteresowanie

Nie ma co się łudzić, że bez odpowiednio przeprowadzonych działań marketingowych będziemy w stanie stać się rozpoznawalni na rynku i dotrzeć do sporej grupy klientów lub potencjalnych partnerów biznesowych. Doskonale zdają sobie z tego sprawę firmy, jednak nie mogą o tym zapominać także osoby próbujące budować osobistą markę.

Co ważne, marka znana, dostępna publicznie ma znacznie większe szanse zyskać zainteresowanie grupy docelowej, do której się odnosi.

  1. Mocniejsza pozycja na rynku pracy

Praktyki „prześwietlania” pracowników oraz kandydatów na dane stanowisko przez pracodawców są obecnie powszechne. Każdy bowiem chce wiedzieć, z kim ma do czynienia, dlatego prędzej czy później sprawdza wszelkie informacje, jakie o danej osobie da się znaleźć w Internecie.

Jest to więc doskonała okazja do tego, aby poprzez budowany wizerunek zyskać realne korzyści. Nawet działalność na portalach społecznościowych może mieć wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez pracodawców. Marka osobista daje również gwarancję pewnych kompetencji miękkich, które w dzisiejszych czasach mają często kluczowe znaczenie.

  1. Możliwość dyktowania warunków

Na koniec warto podkreślić, że odbiór osoby z odpowiednio wypracowanym wizerunkiem jest zupełnie inny niż w przypadku kogoś, kto nie zwraca na to zbytniej uwagi. Możemy to wykorzystać chociażby podczas negocjacji. To my jesteśmy w stanie stawiać warunki, nie musimy godzić się na coś, co jest dla nas niekorzystne. Możliwość zajęcia silnej pozycji w takich sytuacjach jest jedną z największych korzyści płynących z personal brandingu.

Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści wymienione powyżej, naprawdę warto zastanowić się nad świadomym budowaniem marki osobistej. Oczywiście w każdym przypadku proces ten musi być realizowany w sposób odpowiednio przemyślany. Jeśli potrzebujesz profesjonalnej rady na temat staretegii lub kreowania personal brandingu skontaktuj się z nami.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

7 + 1 =