Blog

2016-07-21 09:20

Dlaczego warto inwestować w naming

Gapper agencja - ecommerce, platformy ecommerce, sklepy internetowe

Naming – element strategii biznesowej i marketingowej. Polega na tworzeniu nazw dla firm a także dla usług i produktów oraz na kreowaniu haseł i sloganów reklamowych, a więc na zestawianiu ze sobą kilku wyrazów, które będą podnosić ramgę brandu i zwracać uwagę na element wyróżniający markę. Czy warto inwestować w naming? A czy warto odróżnić i wyróżnić swój produkt na tle konkurencji?

Naming to stosowanie nazw, które ma dosłownie wszystko. Książka, pióro, telefon, kartki – patrząc na swoje biurko, chusteczki, portfel, kalendarz, kosmetyczka – zaglądając do torebki, longboard, apteczka, kosmetyki samochodowe, bałagan – odtwarzając obraz wnętrza bagażnika samochodu...

Wiele ze wspomnianych wyżej rzeczy ma jednak coś jeszcze – swoją osobistą nazwę: książka – tytuł i autora, portfel i telefon – widoczne logo, pióro – stalówkę, po której znawca tematu będzie w stanie oszacować jego cenę. To właśnie one – osobiste nazwy (naming) – wyróżniają i odróżniają produkt na tle konkurencji stanowiąc podstawowy cel namingu jako elementu strategii marketingowej.

NAMING CZYLI CO?

Naming to działania marketingowe polegające na tworzeniu nazw dla firm, marek, brandów oraz nazw dla ich produktów i usług. Podzielić można go na:

  • naming firmowy - projektowanie nazw dla firm

  • naming produktowy – kreowanie nazw dla usług i produktów

  • naming reklamowy – tworzenie sloganów i haseł reklamowych.

NAMING – PRZYKŁADY Z ŻYCIA WZIĘTE

Aby nie być gołosłownym dla przykładu – kilka przykładów.

Naming firmowy – przykłady:

Mercedes – jeden z koncernów samochowych. Nazwa firmy to imię córki Emila Jellinka, generalnego przedstawiciela firmy Daimler,

IKEA – pierwsze litery imienia i nazwiska założyciela: Ingvar Kamprad oraz miejscowości, w której mieszkał jako dziecko : Elmtaryd i nazwy gminy: Agunnaryd,

google – nazwa, która powstała przez... nieprawidłowe ułyszenie propozycji na zmianę nazwy dla wyszukiwarki, której wcześniejsza nazwa brzmiała roboczo „BackRub”.

Naming produktowy – przykłady:

BMW - nazewnictwo modeli z podziałem na tak zwane klasy,

Kolekcja Sea master zegarków Omega – nazwa kolekcji zegarków dedykowanych osobom pływającym, schodzącym pod wodę, nurkom,

dyski hdd Seagate Barracuda – nazwa nawiązująca do ryby. Dyski Barracuda są szybkie jak i ona.

Naming reklamowy – przykłady:

Nike – just do it

Maxwell House – good to the last drop

eBay – Buy it. Sell it. Love it.

Każdy z nich podkreśla walory marki, ukazuje, w czym są dobrzy, co je odróżnia od konkurencji.

NAMING – JAK POWSTAJĄ NAZWY?

Nie sztuką jest nazwać produkt. Sztuką jest tak go nazwać, aby zwrócić uwagę Klienta. Sztuką jest również skutecznie odróżnić i wyróżnić firmę, produkt czy usługę na tle konkurencji. Sztuka jest również to, by wzmacniać i kreować świadomość marki. A to tylko niektóre z podstaw, którymi naming powinien się charakteryzować. Co jeszcze cechuje dobry naming?

  • Rozpoznawalność – nazwa łatwa do zapamiętania, powtórzenia, zapisania, dopasowana do rynku i jego odbiorców,

  • atrakcyjność – estetyka brzmienia, gra słów, pozytywne skojarzenia i znaczenia,

  • unikatowość – odróżnienie się od konkurencji, stronienie od podobieństw, innowacyjność,

  • bezpieczeństwo – możliwość ochrony prawnej oraz jej zarejestrowania i nabycia praw do znaku towarowego.

JAKA NAZWA DLA FIRMY? – NAMING FIRMOWY

Nazwa firmy to bardzo ważny jej element. Stanowi wizerunek, określa rangę, przyciąga określoną grupę klientów. Warto zatem zastanowić się nad jej nazwą, by uniknąć tak zwanego fo pa.

Przed przystąpieniem do tego zadania warto wziąć pod uwagę kilka spraw, w tym:

znaczenie słowa w innych językach, zwłaszcza jeśli firma, produkt czy usługa będą sprzedawane na innych rynkach.

Czy nazwa Pupa dla marki kosmetyków jest ok? W wielu krajach – nikt nie zauważy w niej nic podejrzanego. Jak będzie brzmiała odpowiedź na pytanie: „z jakiego podkładu korzystasz?” w naszym kraju? „Z Pupy” – odpowie wiele kobiet, zauważając, że nie brzmi to zbyt dobrze :)

A Osram – jako nazwa żarówek? W obydwu przypadkach, co prawda – nazwa na pewno zostanie zapamiętana, co więcej – będzie docierać do szerokiej grupy klientów kreując świadomość marki.

Tworząc nazwę dla firmy, produktu czy usługi warto mieć na uwadze globalność internetu. Nazwa firmy powinna:

  • odróżniać się od konkurencji – świeże, innowacyjne spojrzenie zwraca uwagę i przyciąga nowych klientów,

  • wyróżniać się na rynku – podkreślenie oryginalności i niepowtarzalności zachęca do skorzystania z oferty,

  • budować przewagę – przedstawienie firmy jako eksperta w swojej dziedzinie skłania do wyboru właśnie jej,

  • być bezpieczna – zabezpieczona przed naruszeniem własnych praw i nie naruszać praw innych firm.

Naming to zabawa słowem. Umiejętne korzystanie z tych już istniejących, tworzenie nowych wyrazów, łączenie ich w zabawne, przekonujące hasła i slogany reklamowe to nasza specjalność.

Wielu Klientów skorzystało już z tej oferty. Skorzystaj i Ty!

Zobacz nasze portfolio i dołącz do zadowolonych Klientów agencji brandingowej Gapper.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

4 + 3 =