Blog

2016-06-27 09:09

Dlaczego Klienci porzucają e-koszyk?

Gapper agencja - ecommerce, platformy ecommerce, sklepy internetowe

Sprzedaż w Internecie cieszy się sporym powodzeniem. Nie zawsze jednak właściciele sklepów internetowych mają powody do zadowolenia. Przeglądając statystyki okazuje się bowiem, że aż 7 na 10 użytkowników po dodaniu produktu do koszyka... porzuca go. Co jest tego powodem, jak nie dopuścić do takich statystyk lub jak je poprawić – o tym poniżej.

Proces składania zamówienia to bardzo ważny element w każdym sklepie internetowym. Jego prawidłowa optymalizacja przekłada się na wzrost zysków ze sprzedaży. Co jest zatem ważne dla zwiększenia ilości realizowania zamówień do końca? Odpowiedź na to pytanie w skrócie brzmi: przemyślany układ i projekt koszyka. Co to oznacza w praktyce?

Aby rozpocząć omawianie zagadnienia dotyczącego porzucania e-koszyka warto rozpocząć od wyjaśnienia tego terminu.

O porzuceniu koszyka można mówić w momencie, gdy Klient skorzystał z przycisku „kup teraz” czy „dodaj do koszyka”, przeszedł do kolejnej podstrony sklepu, którą jest właśnie koszyk, lecz nie sfinalizował zamówienia.

Co zniechęca Klientów na tym etapie składania zamówienia? Jakich błędów unikać a co warto wdrożyć, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

KONIECZNOŚĆ ZAKŁADANIA KONTA to jedna z najczęstszych przyczyn, które zniechęcają do dalszego dokonywania zakupów w sklepie internetowym. Wiąże się to z przymusem wypełniania zbyt długiego formularza, dodatkowo podawanie danych odbierane jest również jako pierwszy krok do otrzymywania w późniejszym czasie spamu. Nie każdy Klient się na to zgodzi, a ten, który mówi temu: „nie”- rezygnuje z zakupów i wybiera sklep, w którym nie będzie zmuszony tego robić.

Jakie są korzystne rozwiązania dla sklepów internetowych, które spotkają się z uznaniem Klientów?

Na pewno będzie nim danie im wyboru. To doceni każdy Klient. Jeśli zatem na etapie składania zamówienia zostanie on poinformowany, że może złożyć zamówienie:

  • zakładając konto,

ale również ma możliwość wyboru opcji:

  • bez zakładania konta,

  • logując się na swoje konto, które założył wcześniej

doceni ten fakt i może nawet skusi się na jego założenie, gdy zostanie poinformowany o korzyściach z tego płynących. A może być nią komunikat informujący Klienta o tym, że:

  • kolejne składanie zamówień zaoszczędzi jego czas a teraz zajmie mu to niespełna minutę,

  • będzie miał wgląd w historię swoich zamówień

  • założenie konta daje możliwość śledzenia etapów realizacji zamówienia w panelu.

NIECZYTELNY, SKOMPLIKOWANY PROCES SKŁADANIA ZAMÓWIENIA to kolejny powód porzucania przez Klientów e-koszyka, których zniechęca zbyt duża ilość kroków, jakie Klient musi wykonać (wypełnić), aby sfinalizować zamówienie.

Chcąc uniknąć takiego scenariusza należy ograniczyć do minimum ilość pól w formularzu zamówień. Kwestia jego obszerności zależy od branży i zauważa się pewną zależność:

Klienci dokonujący zakupu drogiego towaru są skłonni do wypełniania większej ilości pól, dlatego formularz zamówienia w sklepie internetowym z drogim towarem może być bardziej rozbudowany aniżeli w tym, który oferuje produkty w niższej cenie. Klient kupujący drogi towar i wypełniający obszerny formularz zyskuje poczucie bezpieczeństwa, sklep w jego oczach zdobywa większe zaufanie. Kwestia osiągnięcia najskuteczniejszego rozwiązania to zadanie dla firmy zajmującej się wdrażaniem sklepu internetowego.

UKRYTE INFORMACJE NA TEMAT KOSZTÓW DOSTAWY I CZASU REALIZACJI ZAMÓWIENIA – ponad połowa potencjalnych Klientów chcących dokonać zakupu przez internet za problem uznaje to, że sklepy internetowe nie informują w przystępny i widoczny sposób o warunkach i kosztach dostawy. Nie należy wobec tego pozostawać obojętnym na tę informację. Ukrycie kosztów zniechęca do dalszej realizacji zamówienia, co gorsza wizerunek sklepu zostaje obniżony a Klient często nie chce korzystać z niego już nigdy więcej – skreśla go ze swojej listy.

Jak zyskać w oczach Klienta? Przeprowadzone badania dowodzą, że Klienci rzadziej porzucają koszyk, gdy sklep oferuje im darmową wysyłkę. Taką usługę lubią szczególnie kobiety. Skutecznym rozwiązaniem jest pokrycie kosztów wysyłki przez sklep przy przekroczeniu określonego progu cenowego, świetnie sprawdzają się również akcje promocyjne typu: „dzień darmowej dostawy”. Warto pomyśleć o takich akcjach na etapie projektowania sklepu, bowiem o ile o promocji możemy poinformować Klientki na Facebooku, o tyle wdrożenie takiej informacji w sklepie internetowym powinno być uwzględnione najlepiej jeszcze na etapie jego projektowania.

A skoro działa – warto wykorzystywać.

BRAK MOŻLIWOŚCI KONTYNUOWANIA ZAKUPÓW może również spowodować porzucenie koszyka. Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, w której Klientka składająca zamówienie otrzymuje informację, że może skorzystać z darmowej wysyłki, jeśli, jak obliczyła, domówi coś za 50 zł. Chce skorzystać, więc... chce powrócić do sklepu celem przeglądnięcia oferty lub znalezienia konkretnej rzeczy, na którą zwróciła wcześniej uwagę. Intuicyjnie powinna zatem przycisnąć przycisk: „kontynuuj zakupy”, ale niestety, okazuje się, że go nie ma. Czuje się poirytowana tym faktem i wychodzi ze sklepu, zła, że straciła tyle czasu i nie kupiła tego, co kupić chciała....

Pomocnym rozwiązaniem będzie zastosowanie wspomnianego wyżej przycisku „kontynuuj zakupy”, który odeśle Klienta tam, gdzie zaprezentowana zostanie atrakcyjna oferta. Lepiej więc przekierować go do promocji a nie na stronę główną.

Nie należy przy tym zapominać, by koszyk był dobrze widoczny, sama edycja zamówienia powinna być łatwa, dodawanie do koszyka sprawne a ewentualna zmiana ilości produktów możliwa do wykonania.

MAŁO INTUICYJNE ROZWIĄZANIA – dokonujący zakupów w sklepie internetowym Klient chce przejść przez kolejne etapy płynnie i intuicyjnie. Wymaga on, by produkt, który chce kupić był zaprezentowany w atrakcyjny sposób. Jednocześnie chce otrzymać najważniejsze dla niego informacje: nazwa, cena, dostępność, koszt dostawy, czas realizacji zamówienia.

Decydując się na dodanie produktu do koszyka nadal oczekuje tego samego – szybkiego załatwienia sprawy. Warto więc tak zaplanować koszyk, aby spełnić jego oczekiwania. Zadowolony Klient chętnie poleci sklep swoim znajomym. Niezadowolony Klient – może zniechęcić innych potencjalnych Klientów do skorzystania z oferty sklepu.

Wydłużenie czasu spędzonego w sklepie internetowym przekłada się na wzrost ilości zamówień. To kolejna cenna uwaga warta wykorzystania. Nasza agencja z niej korzysta. Skorzystaj i Ty!

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

2 + 14 =