Blog

2018-05-03 15:55

Content marketing na rynku niemieckim

Content marketing na rynku niemieckim

Content marketing na rynku niemieckim

Rozszerzenie działalność firmy na inne kraje wymaga przedsięwzięcia odpowiednich działań marketingowych, tak aby możliwe stało się zdobycie i ugruntowanie pozycji na nowym rynku. Wszystko to dotyczy także Niemiec.

Liczba potencjalnych klientów korzystających z zasobów internetowych w tym kraju jest ogromna. Jak wskazują badania, około 90% ludności w Niemczech to użytkownicy Internetu. Daje nam to więc dostęp do ponad 70 milionów użytkowników. Jak więc nietrudno się domyślić, potencjał marketingowy jest znacznie większy niż w naszym kraju.

Nie oznacza to jednak, że działalność na rynku niemieckim w dużym stopniu różni się od tego, na co należy zwrócić uwagę w Polsce. Tam również ogromne znaczenie ma content marketing, który pozwala budować prestiż i lojalność klientów.

Marketing treści w Niemczech – dwie strategie

Decydując się na ekspansję na rynek niemiecki, warto zastanowić się, do jakich klientów będziemy chcieli trafić. Wiele sklepów i firm skupia się bowiem wyłącznie na Polakach mieszkających w tym kraju. Przyjmuje się, że jest ich ponad 2 miliony, co tworzy dość pokaźną grupę potencjalnych odbiorców.

W takim przypadku treści kierowane do klientów będą oczywiście tworzone w języku polskim. Ich publikacja natomiast, poza portalami społecznościowymi, powinna odbywać się na portalach prowadzonych do polonii. Tego typu działania wydają się stosunkowo łatwe, gdyż nie musimy martwić się tworzeniem treści niemieckich.

Zupełnie inaczej wyglądać będzie działalność content marketingowa prowadzona w odniesieniu do wszystkich klientów, także tych niemieckojęzycznych. Konieczne będzie bowiem skorzystanie z portali krajowych, a także tworzenie przekazu w tym języku.

Na czym powinien polegać content marketing w Niemczech?

Jak już wspominaliśmy, ogólne zasady będą prezentowały się w sposób zbliżony do krajowego podwórka. Na pierwszym miejscu należy więc stawiać wartościową treść, która dla potencjalnych odbiorców okaże się nie tylko atrakcyjna, ale i przydatna. Co ważne, nie powinniśmy przesadzać z przekazem typowo reklamowych. Jego odbiór będzie bowiem negatywny.

Jakiego rodzaju treści powinniśmy publikować? To oczywiście zależy od prowadzonej przez nas działalności. W każdym przypadku powinny być to teksty skupione wokół naszej branży, a także zagadnienia, na którym dobrze się znamy. Jeśli prowadzimy internetowy sklep z odzieżą, warto położyć nacisk na rozmaite stylizacje, a także na materiały wykorzystywane w produkcji konkretnych produktów.

Firmy z branży IT skupią się na technologiach, podobnie przedsiębiorstwa budowlane. Najważniejsze wydaje się być dopasowanie do specyfik rynku niemieckiego. Przed opracowaniem strategii promocyjnej, powinniśmy więc dokonać stosownego researchu, by przekonać się, na jakiej formie przekazu należy się skupić.

Oczywiście wartościowe teksty to zaledwie część działań w ramach marketingu treści (np. prowadzenie blogów firmowych ). Nie powinniśmy bać się publikacji materiałów filmowych, a także różnego rodzaju grafik. Co jednak najważniejsze, w przypadku starania się o atencję klientów niemieckich, treści powinny być tworzone w ich języku. Istotne będzie więc zachowanie poprawności gramatycznej i językowej.

Portale społecznościowe

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, odgrywają one ogromną rolę, dlatego nie należy o nich zapominać podczas opracowywania strategii działania. Największą popularnością cieszy się oczywiście serwis Facebook, jednak często wykorzystywany jest również Twitter oraz Instagram.

Działalność na portalach społecznościowych pozwoli nam stosunkowo szybko zdobyć pewną grupę odbiorców, a także zaznaczyć swoją obecność na rynku. Konta na popularnych serwisach przydadzą się również do podtrzymywania utworzonych relacji.

Dystrybucja treści

Content marketing realizowany w naszym kraju ma sens tylko wówczas, gdy tworzone teksty, filmy, grafiki i inne materiały będą w sposób odpowiedni dystrybuowane. Podobnie ma się sprawa z rynkiem niemieckim.

Nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do niemieckiej wersji strony internetowej. Z tworzoną treścią należy wyjść również do portali branżowych, forów dyskusyjnych i wszystkich stron, w przypadku których będziemy w stanie dotrzeć do interesującego nas odbiorcy. Warto pamiętać również o wpisie na stronie typu Gelbe Seiten, która jest odpowiednikiem naszej Panoramy Firm.

Co równie istotne, w Niemczech ogromną rolę odgrywa geolokalizacja, a także odpowiednio wykonany link building przy optymalizacji i pozycjonowaniu strony WWW. Podczas publikacji treści, powinniśmy więc o linkach odsyłających na naszą stronę. Warto umieszczać je także w serwisach niemieckojęzycznych, ale prowadzonych w innych krajach – takich jak Austria, Liechtenstein czy Szwajcaria.

Content marketing na rynku niemieckim wymaga od nas przyjęcia strategii, która będzie obejmowała nie tylko bogaty zestaw działań, ale również profil odbiorców, do których chcemy trafić. Jedna z najważniejszych decyzji będzie dotyczyła wyboru klientów polskich lub niemieckich. Jeśli przygotujemy odpowiedni plan i będziemy się go trzymać, możemy być pewni, że prędzej lub później osiągniemy zamierzony cel.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

14 + 6 =