Blog

2018-07-06 12:55

Co to jest Personal Branding?

Co to jest Personal Branding? i jakie są korzyści

W dobie Internetu, chęć zaistnienia dotyczy wiele osób, nie tylko tych z pierwszych stron gazet. Osiągnąć cel możemy na wiele różnych sposobów – w ich znalezieniu, a także odpowiednim wykorzystaniu pomoże nam personal branding.

Choć budowanie własnej marki jest przez wiele osób kojarzone jako coś, czym zajmują się przede wszystkim osoby znane, proces ten dotyczyć może każdego z nas. Co więcej, wszystkie aktywności w Internecie (niezależnie od tego, czy są to wpisy na portalach społecznościowych czy też posty na forach internetowych) wpływa na szeroko rozumiany wizerunek naszej osoby.

Personal branding – definicja

Chcąc ująć ten proces w sposób encyklopedyczny, należy podkreślić, iż składają się na niego wszystkie działania, które mają na celu budowę oraz rozwój wizerunku danej osoby. W odróżnieniu od codziennej aktywności w sieci, są one świadome i realizowane w ramach określonej strategii, biorącej pod uwagę między innymi naszą siłę oddziaływania czy też cel, który chcemy osiągnąć.

W ramach personal brandingu, nasza osoba jest traktowana jako produkt, który należy wypromować. Z tego też względu prowadzone są działania mające przedstawić nas w dobrym świetle – budowany jest wizerunek, który okaże się pomocny w życiu zawodowym czy też w ramach konkretnej działalności.

Nadal brzmi to jak coś, co zostało stworzone dla osób znanych. Jak się jednak okazuje, z personal brandingu korzystać może praktycznie każdy. Internet zdecydowanie upowszechnił całe zjawisko, dlatego służy ono ogromnej liczbie osób. Wspomniane wyżej działania najczęściej realizowane są przez:

  • dziennikarzy, który budują wizerunek rzetelnego źródła informacji,

  • blogerów chcących dotrzeć do szerokiego grona odbiorców,

  • biznesmenów,

  • osoby prowadzące kanał w takich serwisach jak YouTube oraz Twitch,

  • freelancerów,

  • osoby szukające pracy,

  • pracowników zajmujących eksponowane stanowiska.

W każdej branzy profesjonalny wizerunek jest niezwykle pomocny. Przekonały się o tym takie osoby jak chociażby Maffashion czy tez Eksluzywny Menel, które „wybiły” się ponad zalew postaci internetowych właśnie dzięki skutecznie prowadzonej marce osobistej.

Korzyści płynące z personal brandingu

Podobnie jak w przypadku markowych produktów, także osoby z odpowiednio wypracowanym wizerunkiem są postrzegane lepiej przez odbiorców, tak zwanych konsumentów treści. W ten sposób możemy zbudować niezbędne zaufanie, które w biznesie, mediach i w życiu społecznym jest niezwykle istotne. Jeśli bowiem nasi odbiorcy nam nie ufają, nie mamy co liczyć na to, że za nami pójdą. Podobnie ma się sprawa na rynku pracy.

O mocy personal brandingu często przekonują się freelancerzy, a więc osoby, które cały czas muszą szukać nowych klientów. Gdy są oni nieznani w branży i nie mają wypracowanego wizerunku, bardzo trudno jest im dyktować warunki, a często nawet przyjmować równorzędną pozycję w rozmowach ze zleceniodawcą – zwykle to on określa cenę i zakres działań, my możemy się na to nie zgodzić lub negocjować, jednak nasze stanowisko okażę się mocne dopiero wtedy, gdy będziemy mogli podeprzeć się pozycją w branży.

Zaufanie, rozpoznawalność, szersze możliwości budowania kontaktów biznesowych, lepsze traktowanie – wszystko to zyskujemy dzięki dobrze wypozycjonowanej marce osobistej.

Jak realizować personal branding?

Budowaniem swojej marki w Internecie możemy zająć się na własną rękę lub zlecić je zewnętrznej firmie, która wspólnie z nami zadba o opracowanie i przeprowadzenie kampanii marketingowej.

W każdym przypadku niezbędne okaże się określenie grupy docelowej, a więc odbiorców, do których chcemy trafić z naszym nowym wizerunkiem. Nie jest to tak łatwe, jak może się wydawać. Konieczne okaże się bowiem określenie ich zainteresowań, preferencji zawodowych, a także stron, z których korzystają i na których się udzielają.

Na tej podstawie ustalana jest strategia działania. Oczywiście zawsze musimy zadać sobie fundamentalne pytanie, po co budujemy swój wizerunek. Jaki cel chcemy osiągnąć – czy jest to nowa praca, rozreklamowanie swojej twórczości lub działalności freelancerskiej, zdobycie nowych kontaktów biznesowych czy też poprawa pozycji w konkretnej branży.

Mając na uwadze cel, a także grupę docelową, do której chcemy trafić, dobieramy konkretne działania pozwalające zbudować nasz wizerunek. Na liście znaleźć może się między innymi:

  • utworzenie własnej strony internetowej,

  • stworzenie logo

  • przygotowanie sesji zdjęciowej lub filmu promocyjnego,

  • działania mające na celu wypozycjonowanie własnego nazwiska i działalności w wyszukiwarkach internetowych,

  • opracowanie branżowych poradników, artykułów etc.

  • działalność na portalach społecznościowych,

  • prowadzenie bloga, videobloga,

  • tworzenie podcastów,

  • aktywność na forach i grupach branżowych.

Wszelkie przedstawione działania mają na celu zbudowanie osobistej marki, dzięki której będziemy postrzegani, jako osoba, której warto zaufać. W ten sposób najszybciej zrealizujemy obrany wcześniej cel.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

12 + 0 =