Blog

2018-12-12 12:21

Co to jest growth hacking i dlaczego warto go wykorzystać?

Growth Hacking - co to jest i dlaczego warto stosować tą opcję w marketingu?

Chociaż słowo „hacking” nie budzi pozytywnych skojarzeń, gdyż nasuwa na myśl coś nielegalnego, growth hacking to jeden z najgorętszych trendów w marketingu internetowym. Przyczynił się on bowiem do zbudowania takich potęg jak Amazon, Twitter czy Facebook. Czym więc się charakteryzuje?

Czym jest growth hacking?

Pokrótce mówiąc, growth hacking to określenie opisujące jedną z technik marketingowych, która poprzez wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań ma doprowadzić do dynamicznego wzrostu danej firmy. Najczęściej w tym celu używa się narzędzi sieciowych.

W tym miejscu warto określić, czym w ogóle jest ów „wzrost”. Może być nim niemal wszystko – począwszy od konwersji sprzedaży poprzez konwersję zasięgu, a na powiększeniu bazy klientów kończąc. Oczywiście ktoś mógłby rzec, że inne techniki marketingu internetowego również nakierowane są na szeroko pojęty wzrost. Czym więc growth hacking odróżnia się od nich?

Przede wszystkim zastosowaniem niestandardowych, nieszablonowych i innowacyjnych operacji. Ponadto growth hacker zwykle dysponuje niewielkim budżetem na przeprowadzenie określonych działań. Nie dziwi zatem fakt, że growth hacking reklamowany jest jako technika pozwalająca na szybkie zanotowanie ogromnego wzrostu przy jednoczesnej optymalizacji kosztów związanych z reklamą.

 

W ramach growth hackingu wyróżnić można działania mające na celu:

  • zwiększanie bazy klientów (pozyskiwanie) – do katalogu tych działań zaliczyć można m.in. zwiększenie skuteczności przycisków call-to-action dostępnych na stronie internetowej, pozyskiwanie znanych blogerów do współtworzenia strony czy też zdobywanie opinii użytkowników poprzez ankiety,

 

  • aktywizowanie klientów – podjęte w tym zakresie działania zwykle polegają na uproszczeniu zapisu do newslettera, zbieraniu dobrych opinii na temat produktów i usług czy też obdarowywanie użytkowników upominkami,

 

  • zatrzymywanie klientów – to zabiegi polegające na podtrzymaniu kontaktów z użytkownikami, którzy są stałymi odbiorcami oferty, w tym m.in. przygotowywanie dla nich specjalnych treści czy też zaangażowaniu ich w gry i konkursy,

 

Growth hacking jak robić w social mediach
  • motywowanie do promowania (tzw. odesłanie) – są to wszelkiego rodzaju działania gratyfikujące tych użytkowników, którzy zdecydowali się udostępnić, rozesłać czy też polecić komuś daną stronę,

 

  • dostarczenie danych (tzw. przychód) – podjęte w tym celu działania skupiają się na innej grupie docelowej – użytkownikach, którzy nie zdecydowali się na zakup produktu czy też skorzystanie z usług. Poznanie powodów rezygnacji pozwala bowiem na uniknięcie powielania błędów w przyszłości.

 

Jak widać, growth hacking obejmuje wiele różnorodnych działań, które zorientowane są na analizę i osiąganie wysokiej efektywności. Pozwala to na szybki i dynamiczny rozwój strony internetowej.

Jakie korzyści płyną z zastosowania growth hackingu?

Niektóre firmy prowadzące działalność w sieci sceptycznie podchodzą do wykorzystywania growth hackingu w obawie przed potencjalnymi działaniami na pograniczu prawa, które mogłyby przynieść im szkody nie tylko finansowe, ale również wizerunkowe. Tymczasem zawarte w określeniu słowo „hacking” podkreśla inny wymiar. Ma bowiem sugerować, że technika ta stoi w opozycji do tradycyjnych metod marketingu internetowego, przy czym ich nie wyklucza. Jeżeli bowiem dysponujemy wystarczającym budżetem, możemy wdrożyć zarówno bardziej, jak i mniej standardowe rozwiązania.

Błędne przeświadczenie o nielegalności działań w ramach growth hackingu sprawia, że przedsiębiorstwa sporo tracą, nie decydując się na skorzystanie z tej techniki. Pozwala ona bowiem:

  • zwiększyć zakres oddziaływania na potencjalnych klientów,

  • zminimalizować koszty wdrażania i prowadzenia strategii marketingowych,

  • wypromować produkt lub usługę,

  • zwiększyć sprzedaż.

Growth hacking dlaczego warto stosować i jakie są korzyści

Korzyści, jak widać, są oczywiste. Pamiętajmy jednak, że wdrożone działania nie w każdym przypadku muszą zakończyć się powodzeniem. Growth hacking jest bowiem strategią opartą na nieustannych testach i eksperymentach, które nie zawsze przynoszą zamierzone efekty. Jednak z uwagi na niskie koszty wdrożenia działań w ramach growth hackingu więcej możemy zyskać niż stracić.

Aby zminimalizować potencjalne szkody, warto zwrócić szczególną uwagę na to, jakiego growth hackera zatrudniamy. Musi być to osoba, która z jednej strony bardzo dobrze odnajduje się w świecie marketingu internetowego, a z drugiej posiada odpowiednie umiejętności informatyczne, pozwalające na przykład wykorzystywać luki w systemach informatycznych. Również i jego umiejętności analityczne muszą stać na najwyższym poziomie.

Growth hacking to technika marketingu internetowego polecana przede wszystkim młodym podmiotom, które nie mają ugruntowanej pozycji na rynku i nie dysponują wystarczającym budżetem na wdrożenie klasycznych działań promocyjnych, a chcą w szybki sposób zwiększyć zasięg swojej działalności. Pozwala bowiem na zdobycie licznej grupy potencjalnych klientów. Nie oznacza to, jednak, że z metody tej nie korzystają także światowi giganci. Niezależnie zatem od tego, jak duże jest nasze przedsięwzięcie, warto rozważyć zastosowanie growth hackingu.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 0 =