Blog

2017-03-17 10:16

Co to jest case study?

Czy wiesz czym jest case study? Znasz jego historię? Wiesz po co i jak je pisać? A może potrzebujesz przykładu? Przeczytasz o tym właśnie w tym wpisie.

Co to jest case study?

Case study to określenie tłumaczone na język polski jako analiza przypadku lub studium przypadku. Mówiąc o case study mamy więc na myśli analizę jednego przypadku wraz ze szczegółowym opisem tego, czego analiza dotyczy.

Case study – nutka historii

Case study jako metoda nauczania zarządzania związana jest ze Stanami Zjednoczonymi. To właśnie tam między XIX a XX wiekiem zaczęły powstawać szkoły biznesu, w których wprowadzono metodę analizy przypadku. Od 1914 roku case study jako metoda nauczania zarządzania była praktykowana w Harvard Business School. Następnie wdrożona została w innych szkołach biznesu i na uniwersytetach w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej. Poznawali ją studenci zarządzania, administracji oraz ekonomii. W czym case study było im pomocne?
Case study prezentuje szczegółowy przebieg działań, co daje możliwość nauczenia się na przykładach innych. Na podstawie case study można wyciągać wnioski, inspirować się, zdobywać cenne informacje, które warto wdrażać do własnych działań lub wręcz przeciwnie – unikać błędów ucząc się na przykładach z życia wziętych. Case study pozwala poznać przyczyny i rezultaty działań, modele biznesowe, cechy rynku, uwarunkowania społeczne, kulturowe czy techniczne.

Po co pisać case study?

Case study pisze się przede wszystkim po to, by wzmocnić swoją wiarygodność. Od referencji, które również mają taki cel, studium przypadku różni się przede wszystkim tym, kto jest autorem skonstruowanych słów. Referencje wystawia obsłużony klient, case study z kolei jest pisane przez nas samych. A to pozwala nam:

  • zaprezentować projekt z perspektywy, jaką chcemy przekazać odbiorcy,

  • podkreślić mocne strony firmy,

  • zaprezentować ciekawe pomysły i rozwiązania oraz tok myślenia, który zainteresuje grupę docelową,

  • wspomnieć o odrzuconych pomysłach i emocjach, jakie towarzyszyły w trakcie wdrażania,

  • przedstawić to, co chcemy przekazać swoim odbiorcom, by utwierdzili się w przekonani, że warto nam zaufać.

A że formę case study charakteryzuje luźny charakter, pisze się je przyjemnie. Podobne odczucia towarzyszą również samej lekturze. Dobrze skonstruowane case study upewnia odbiorcę o słuszności wyboru i zwraca uwagę na przemyślane i dobrze podjęte kroki. Ukazuje możliwości wyboru oraz skutki wprowadzenia opisywanych działań.
Case study stanowi wnikliwą analizę przypadku i:

  • zawiera wszechstronny opis przeprowadzonych działań,

  • ukazuje renomę marki, jej umiejętności oraz profesjonalne podejście,

  • podnosi wiarygodność i przekonuje do działania,

  • pozwala poprawić sprzedaż produktu, usługi.

Case study, jako studium przypadku, powinno być ukierunkowane na określone cele. Najczęściej jest publikowane po to, by wzmocnić rangę marki i jej wiarygodność oraz po to, by przekonać do niej. Przygotowując się do napisania case study należy więc obrać sobie cel i zastanowić się nad jego formą. Ważne, aby analiza opisywanego przypadku była autentyczna i odnosiła się do zaistniałych podczas wdrażań sytuacji. Pisząc case study można posiłkować się planem, na którym bazuje wiele analiz przypadków. Warto bowiem mieć na uwadze następujące elementy case study:

  • klient – kim jest, czym się zajmuje, jaką ma pozycję w branży,

  • potrzeba – co chciał zmienić, czy osiągnął postawiony sobie cel,

  • rozwiązanie – co dokładnie zostało wykonane dla klienta, jak przebiegało wdrożenie, jakie działania zostały podjęte,

  • rezultaty – co się zmieniło a co nie, co się jeszcze zmieni, czyli jakie są plany na przyszłość, co klient osiągnął.

Pisząc case study należy trzymać się faktów. Co prawda analiza przypadku powinna być szczegółowa, niemniej jednak, aby nie zanudzić czytelnika, powinna zawierać wyodrębnioną myśl główną, np. dotyczącą właściwości produktu i wokół niej case study powinno się toczyć. Tu można na przykład ukazać wyjątkowe właściwości i korzyści usługi/produktu. Bo wiedzieć należy, że każdemu klientowi nie zależy tyle na kupieniu czegoś, co na rozwiązaniu jego problemu. Klient zdecyduje się więc szybciej, kiedy utwierdzi się w przekonaniu, że jego decyzja w czymś mu pomoże a złożone mu obietnice zostaną spełnione. A zyskamy jeszcze więcej, kiedy pokażemy mu, że dajemy więcej, niż obiecujemy. Tyle tytułem teorii. A jak to się ma w praktyce? Zapraszam do dalszej lektury.

Case study content marketing

Czym jest case study napisałam na samym początku. Czym jest content marketing? Content to treść, marketing z kolei to wszystko to, co służy do promowania marki, jej produktu lub usługi. Content marketing to więc promowanie marki za pomocą treści. Case study w content marketingu może więc opisywać przebieg działań, jakie zostały wykonane w trakcie kampanii content marketingowej w firmie. A że lepiej mówić na przykładach, bo te:

  • obrazują przeprowadzone zadania,

  • pokazują skuteczność wdrożonych działań,

  • inspirują i motywują,

  • pozwalają wyciągnąć wnioski

zobaczmy, jak content marketing wykorzystano w portalu aukcyjnym Allegro.
Po co Allegro prowadzi działania content marketingowe? Oczywiście po to, co każdy – by zyskać i zarobić. W jaki sposób realizuje swoje cele? Allegro to aplikacja webowa, która umożliwia dokonywanie zakupów w opcji „kup teraz” lub przez wzięcie udział w aukcji internetowej. Wyobraźmy więc sobie sytuację:
chcę kupić rajstopy, idzie wiosna, wiadoma sprawa... Wchodzę więc na allegro, aby rozeznać się w temacie. W wyszukiwarkę, która pyta mnie czego szukam, jest więc nastawiona na pomaganie, wpisuję słowo kluczowe: „rajstopy”. Moim oczom ukazuje się lista produktów. Na górze kilka wyników sponsorowanych i promowanych. Przeglądam, oglądam, dodaję do obserwowanych, bo jak wynika z badań, w większości przypadków nie od razu dokonujemy zakupu. A gdzie w tym wszystkim jest content marketing? Jest – zjedźmy w dół do miejsca, gdzie lista wyników na przeglądanej podstronie się kończy. Mamy kilka możliwości do wyboru: wybrać kolejną podstronę lub popatrzeć nieco niżej. Tam właśnie znajduje się to coś. Blok o nazwie „rekomendowane dla Ciebie” to wyniki zaciągnięte z ciasteczek a pod nim kolejny blok pt. Nie możesz się zdecydować? Tu właśnie mamy do czynienia z content marketingiem – widnieje tu lista artykułów nawiązujących tematycznie do produktu, który wpisałam w wyszukiwarkę.
Rajstopy, które odmienią wygląd twoich nóg!
Ozdobne rajstopy na sylwestra,
Modne rajstopy na jesień 2015,
Wiosenne rajstopy dla kilkulatki.
To właśnie w tym miejscu wprowadzone zostały działania content markeingowe, które mają swoje zadanie.

Artykuły tematyczne, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane i inne formy działań wykorzystujących content dają możliwość rozwoju brandu. Podnoszą świadomość marki, zwracają uwagę na produkt lub świadczoną usługę. Pozwalają poznać firmę, jej misję, możliwości. Allegro proponuje blok: Nie możesz się zdecydować? My na swoim blogu, poza możliwością przeczytania danego wpisu, proponujemy te treści, które są popularne i najnowsze, dodatkowo pod każdym wpisem istnieje możliwość przejścia do wcześniejszego i kolejnego wpisu. To jednak nie wszystko, ale to już temat na kolejny wpis. Masz ochotę poczytać więcej? Chłoń wiedzę, przypominaj sobie treści zapomniane. Rozwijaj siebie i firmę. Na zdrowie :)

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

1 + 5 =