Blog

2019-03-03 12:12

Chcę stworzyć portal internetowy – do czego zacząć i o czym pamiętać?

Jak dobrze zaprojektować portal i serwis internetowy - od czego zacząć i o czym pamiętać?

Chociaż portale internetowe straciły nieco na popularności, jako źródła przydatnych informacji wciąż zdobywają rzesze oddanych czytelników. Jeżeli zatem znaleźliśmy ciekawą tematykę, która wypełnia niszę na rynku, warto założyć portal internetowy. Od czego jednak zacząć i o czym pamiętać przy jego tworzeniu?

Od czego zacząć?

Portal internetowy to nic innego jak serwis informacyjny działający w sieci, poszerzony o różnorodne funkcje internetowe. Zwykle dostępny jest on z jednego adresu internetowego, co w założeniu ma zachęcić użytkowników, by ustawili adres portalu jako stronę startową w przeglądarce WWW.

Z uwagi na duże nasycenie treści w Internecie, niezwykle ważną kwestią jest dobór tematyki portalu internetowego. W intencji powinien on zawierać informacje, które zainteresują szerokie grono odbiorców. Publikacja uniwersalnych treści sprawia jednak, że obecnie ciężko znaleźć serwis, który nie byłby kopią kilku innych. Tworzenie portalu internetowego zacznijmy zatem od znalezienia niszowej tematyki, która wypełni lukę na rynku i będzie stanowić powiew świeżości. Wówczas łatwiej o znalezienie czytelników.

Jeżeli nasz projekt nie będzie kolejnym z grona tych podobnych do siebie, będziemy mieć większe szanse na jego wypromowanie i „wybicie się”. Nie codziennie jednak wpada się na pomysł stworzenia unikatowego portalu internetowego.

Jak dobrze zaprojektować portal i serwis internetowy?

Wśród przykładowych elementów, które można na nim zamieścić, wymienia się:
 

  • aktualne informacje z danej branży lub dziedziny,

  • prognozę pogody,

  • katalog stron WWW,

  • forum dyskusyjne,

  • czat,

  • pocztę elektroniczną.

Co jest ważne?

Uruchomienie portalu internetowego może okazać się nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla osób, które dopiero co rozpoczynają działalność w sieci. Aby był on w pełni funkcjonalny i atrakcyjny dla odbiorców, należy zadbać nie tylko o treść, ale przede wszystkim o elementy, takie jak:

 

  • domena – odpowiednio dobrany adres portalu internetowego pozostanie w pamięci użytkowników na dłużej. Unikać należy przede wszystkim myślników i cyfr w nazwie, gdyż nie tylko prezentują się one nieprofesjonalnie, ale również sprawiają użytkownikom więcej trudności przy wpisywaniu w wyszukiwarce. Pamiętajmy także, że przy wyborze domeny liczy się nie tylko sama nazwa, ale również typ rozszerzenia.

 

  • serwer (konto hostingowe) – odpowiedni dobór serwera jest istotny w kontekście planowanego zasięgu portalu. Im większy ruch na stronie zakładamy, tym więcej miejsca na serwerze potrzebujemy. Wpływa ono bowiem między innymi na szybkość ładowania strony, a przecież nie od dziś wiadomo, że Internauci nie lubią czekać.Warto jednak wiedzieć, że im większy serwer, tym wyższe będą koszty utrzymania usługi hostingowej. Już we wczesnej fazie projektu należy zatem określić nasze potrzeby, by odpowiednio zaplanować budżet, tym bardziej, że stworzenie portalu internetowego to inicjatywa długofalowa. Jego rozwój zajmuje minimum 12 miesięcy. W tym czasie serwis może nie generować wysokich zysków, a koszty jego prowadzenia pozostaną bez zmian.To, na jaki serwer się zdecydujemy, zależy również od konstrukcji portalu oraz zastosowanych technologii.

Jak stworzyć serwis i portal internetowych?
  • system zarządzania treścią (CMS), czyli inaczej mówiąc skrypt pozwalający na administrowanie serwisem. To on w dużej mierze decyduje o tym, czy dany portal internetowy będzie funkcjonalny. Zdecydować możemy się między innymi na gotowy szablon, który jest najtańszym rozwiązaniem, jednak nie gwarantuje indywidualnego podejścia.

 

  • projekt graficzny – to on odpowiada za komunikację wizualną z odbiorcą, pozostawiając w podświadomości użytkownika pozytywne lub negatywne emocje. Pełni zatem niezwykle ważne funkcje. Przesądza między innymi o tym, czy Internauta zostanie na portalu na dłużej i czy powróci w przyszłości. Z powyższego wynika, że projekt graficzny powinien obejmować kompleksową wizualizację. Składają się na nią między innymi elementy, takie jak logo, znak graficzny, projekt graficzny strony głównej portalu i jego podstron oraz materiały do promocji w Internecie (np. infografiki). Nie może zabraknąć również materiałów bezpośredniej komunikacji (elektroniczna papeteria, wizytówki, katalogi) czy też materiałów do promocji outdoorowej (gazetki, ulotki).

 

  • mobilna wersja przeznaczona na telefon komórkowy.

 

Gdzie się udać?

Jak widać, stworzenie portalu internetowego to wymagające przedsięwzięcie. Potrzebujemy nie tylko programisty i grafika, ale również webdevelopera, copywritera czy też specjalisty SEO. Wszystko po to, by stworzyć ciekawą przestrzeń w Internecie, dotrzeć do jak największej liczby odbiorców i zachęcić ich do pozostania na stronie.

Samodzielne wykonanie portalu internetowego jest nie tyle niemożliwe, co niezwykle czasochłonne i wymagające zaawansowanej wiedzy technicznej. Warto zatem zadanie to powierzyć specjalistom. My zaś skupmy się na administrowaniu nim i tworzeniu ciekawej treści.

Portal internetowy może generować dochody, o ile jego tematyka będzie ciekawa, a wykonanie staranne. Chodzi zarówno o atrakcyjną szatę graficzną, jak i wizualną i merytoryczną wartość publikowanych treści oraz intuicyjną i prostą obsługę portalu przez użytkowników. Aby to osiągnąć, musimy zadbać o kompleksowość projektu i dostosowanie go do specyfiki grupy docelowej. Tylko wówczas sukces przedsięwzięcia będzie możliwy.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

1 + 5 =