Blog

2020-06-29 14:44

Chcę stworzyć aplikację mobilną – od czego zacząć i o czym pamiętać?

Tworzenie aplikacji mobilnych jak się do tego zabrać?

Tworzenie aplikacji mobilnych cieszy się coraz większą popularnością. Jedni upatrują w tym zajęciu szansy na zrealizowanie od dawna rozwijanej wizji, inni wiążą z nim swą karierę zawodową, a jeszcze inni traktują je jako hobby. Przystępując do tworzenia aplikacji mobilnej, motywy są drugorzędne. Liczą się przede wszystkim umiejętności, a raczej chęć ich zdobycia. Jak stworzyć aplikację mobilną?

Wyzwania związane z projektowaniem aplikacji mobilnych

Liczba osób korzystających ze smartfonów systematycznie wzrasta. Nic więc dziwnego, że i aplikacji mobilnych jest coraz więcej. Gra, komunikator, prezentacja produktu, zapowiedź projektu, baza piosenek, organizer dnia czy spersonalizowany notatnik – to tylko niektóre z rodzajów aplikacji mobilnych, które użytkownik może zainstalować na swoim smartfonie.

Wybór formy, jak widać, jest ogromny, a i zawsze możemy zaprojektować zupełnie nowe rozwiązanie, które wypełni niszę na rynku. Takie aplikacje mobilne cieszą się największą popularnością, szybko przynosząc zyski. Pamiętajmy jednak, że tworzenie aplikacji natywnych, czyli typowych aplikacji mobilnych, które są od podstaw pisane w języku oprogramowania właściwym dla danego systemu operacyjnego, wcale nie jest aż tak proste, jak wielu osobom się wydaje. Wynika to z kilku względów.

Po pierwsze, jesteśmy ograniczeni mniejszą powierzchnią ekranu, przez co nie możemy zastosować wszystkich rozwiązań, jakie podpowiada nam wyobraźnia. Po drugie, musimy dostosować się do pewnych zasad projektowych, o ile chcemy, by nasza aplikacja pozytywnie przeszła proces certyfikacji i znalazła się w sklepach, takich jak Google Play czy AppStore.

Chodzi tu między innymi o zasadę „win as one”, która mówi, że aplikacje mobilne powinny być projektowane w taki sposób, by ich najważniejsze i powtarzalne elementy były podobne niezależnie od rodzaju aplikacji. Dzięki temu użytkownicy korzystają z nich intuicyjnie.

Od czego zacząć tworzenie aplikacji mobilnej?

Jeżeli dopiero rozpoczynamy naszą przygodę z projektowaniem aplikacji mobilnych, warto przejrzeć trzy najważniejsze platformy projektowe:

 

  1. Google Material Design,

  2. iOS Human Interface Guidelines,

  3. Windows Design.

Pamiętajmy, że projektując aplikację natywną, musimy dopasować język programowania oraz narzędzia do systemu operacyjnego urządzenia mobilnego. Na rynku funkcjonują trzy główne systemy – Android, iOS oraz Windows Phone, przy czym udział tego trzeciego jest niszowy. Jeżeli chcemy pisać aplikacje mobilne, warto zainteresować się zwłaszcza pierwszym i drugim rozwiązaniem. W przypadku systemu operacyjnego:

  • Android – wykorzystywany język programowania to Java, narzędzia zaś pochodzą ze środowiska programistycznego Android Studio,

  • iOS – możliwe języki programowania to Objective-C lub Swift, a wykorzystywane narzędzia biorą się ze środowiska programistycznego XCode. Należy mieć również dostęp do Maca, jednak na rynku dostępne są wirtualne urządzenia, których można użyć niejako w zastępstwie.

Aplikacje mobilne jak projektować

Jeżeli chcemy dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, istnienie różnych systemów operacyjnych, a co za tym idzie także różnych języków i środowisk programowania, wymusza na nas konieczność rozwoju swych umiejętności na kilu płaszczyznach. Dla osoby dopiero rozpoczynającej swą przygodę z tworzeniem aplikacji mobilnych może to być zniechęcające.

Na szczęście jest inne rozwiązanie. Do projektowania aplikacji mobilnych możemy bowiem wykorzystać języki multiplatformowe. Pozwalają one przenosić i uruchamiać ten sam kod na wielu systemach i urządzeniach. W ten sposób nie tylko oszczędzamy czas, ale również koszty tworzenia aplikacji mobilnej. Projektujemy ją bowiem jeden raz, jednocześnie zapewniając projektowi większy zasięg.

Oczywiście aplikacje mobilne tworzone w oparciu o języki multiplatformowe nie są pozbawione wad. Przede wszystkim mają ograniczoną wydajność oraz nie są w pełni dostosowane do żadnej z platform.

Jakie jeszcze opcje są możliwe?

Jeżeli nie mamy jakiejkolwiek wiedzy programistycznej, na początek możemy wykorzystać darmowe narzędzia, które umożliwiają tworzenie aplikacji bez znajomości jakiegokolwiek kodu. W przypadku Androida jest to na przykład AppInventor, rozwijany obecnie przez Massachusetts Institute of Technology.

Narzędzia tego typu pozwalają na „złożenie” aplikacji mobilnej z dostępnych, gotowych elementów, dzięki czemu realizacja projektu jest nieskomplikowana oraz zabiera niewiele czasu. Rezultatem jest kompletna, funkcjonalna aplikacja mobilna, którą możemy opublikować w sklepie, o ile odpowiednio ją skonfigurujemy.

Projektowanie aplikacji mobilnych może okazać się nie tylko ciekawym hobby, ale również sposobem na zarabianie pieniędzy. Brak wiedzy programistycznej nie jest przeszkodą, gdyż obecnie mamy dostęp do narzędzi, które umożliwiają nam zrealizowanie projektu bez znajomości jakiejkolwiek linijki kodu. To dobry start. Jeżeli jednak zależy nam na tworzeniu bardziej rozbudowanych aplikacji mobilnych, wiedza ta jest niezbędna.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

4 + 7 =