Call to action (CTA) – co to jest?

„Kup teraz” czy „dodaj do koszyka”, „wyślij” czy „otrzymaj darmową wycenę”, „ściągnij” czy „otrzymaj darmowego e-booka”? Konstruując przycisk wezwania do działania wielu zastanawia się co w nim napisać. Czy i jakie ma to znaczenie, na co , poza samymi słowami, zwrócić uwagę projektując go – poniżej kilka cennych wskazówek dotyczących przycisku CTA.
Jak stworzyć przycisk Call to action, który poprawi konwersję?
Kształt, rozmiar, kolor, treść – wszystko to ma wpływ na reakcję Użytkownika, a tym samym na nasze powodzenie, a więc wysoką konwersję na stronie. Licznie przeprowadzane testy dowodzą, że nawet delikatne zmiany wprowadzone w obrębie tych elementów mogą mieć znaczący wpływ na współczynnik konwersji na stronie.
Co pozwala zrozumieć przycisk wezwania do działania, kiedy możemy liczyć na konwersję a co może prowadzić do odrzucenia?
Przycisk „wezwanie do działania”, z angielskiego „call to action” (CTA) znajduje się na wielu stronach. Może on być zastosowany, by Użytkownik:
zapisał się do newslettera,
dokonał zakupu,
pobrał plik,
przeszedł na inną stronę internetową.
Większość ludzi jest wzrokowcami, dlatego, aby przycisk CTA został zauważony, istotny jest jego kolor, na który zwraca uwagę wiele osób, oraz jego kształt.
Przeczytaj również o tym Jak kolor wpływa na sprzedaż e-commerce.

O samym podjęciu decyzji, tj. o wykonaniu zamierzonego działania, decyduje jednak sama treść zamieszczona w przycisku wezwania do działania. Aby zatem zapewnić sobie powodzenie, a więc wysoką konwersję, unikając tym samym odrzucenia, warto dokonać stosownej optymalizacji CTA.
Optymalizacja CTA
Przed zaprojektowaniem przycisku wezwania do działania (call to action, CTA) należy odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania, które przyczynią się do wzrostu konwersji na stronie:
1/ jaka jest motywacja dla potencjalnego Klienta, aby kliknął w wezwanie do działania?
2/ co potencjalny Klient chce osiągnąć klikając w wezwanie do działanie?
Konstruując przycisk CTA należy skupić uwagę na tym, co użytkownik otrzyma klikając w CTA, a nie na tym, co ma zrobić, by to otrzymał.
Skuteczniejszy zatem będzie przycisk z treścią: „przeczytaj teraz ….” aniżeli „uzyskaj natychmiastowy dostęp już teraz”czy „zamów ofertę” zamiast „skorzystaj z oferty”.
Słowo „zamów” informuje o tym, co Użytkownik ma zrobić, „skorzystaj” z kolei nie zachęca do działania w bezpośredni spośób.
Jaka treść na przyciskach wezwania do działania?
Treść przycisku CTA powinna zawierać w sobie zarówno wartość, jak i trafność, gdyż to przekłada się na wzrost konwersji na stronie. Nie można przy tym zawieźć swoich Klientów, zatem treść na przycisku musi być zgodna z prawdą.
Treść przycisku nie powinna być zbyt ogólna, dlatego:
„Kup teraz” warto zmienić na „Dodaj do koszyka, zaoszczędź 15%”,
„Pobierz” - „Otrzymaj darmowego e-booka”,
„Skorzystaj z oferty” - „Otrzymaj darmową wycenę”.

Wskazówki dotyczące Call to action
Przyciski wzywające do działania stosowane są po to, by skłonić Użytkownika do: przeczytania, np. artykułu, zapoznania z ofertą (produktem lub usługą), czy dokonania zakupu. Aby osiągnąć zamierzony cel przycisk wezwanie do działania należy zaprojektować zgodnie z kilkoma ważnymi wskazówkami. Oto one:
przycisk call to action musi przyciągać uwagę i być umieszczony w widocznym miejscu, tak, by Użytkownik nie miał problemu z jego odnalezieniem. Odpowiednim do tego miejscem będzie prawy górny róg strony czy usytuowanie go obok zdjęcia w karcie produktu, tuż obok jego ceny,
kolor przycisku powinien się wyróżniać. Osiągnąć można to stosując zasadę wybrania przeciwstawnych kolorów na tło i treść wiadomości czy zastosowania bardziej intensywnych odcieni.
Konstruując przycisk wezwania do działania należy stronić od elementów graficznych, sam tekst powinien być możliwie krótki, najlepiej zamykający się w trzech słowach, zawierający czasownik(i) i umieszczony na przycisku z zachowaniem marginesów.
Przykładowe przyciski Call to action:
Kiedy nasze przyciski wzywające do działania są już gotowe należy przejść do ich testowania. Analiza ruchu na stronie da nam obraz tego czy ich optymalizacja przyniosła zamierzony cel. Wprowadzanie zmian na stronie jest informacją dla Użytkownika, że jesteśmy aktywni i dążymy do tego, by poruszanie się na stronie było dla niego przyjemne i intuicyjne.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.