Blog

2016-04-05 12:48

Brief – co to jest?

profesjonalne strony internetowe, marketing online, projektowanie logotypów

Przed przystąpieniem do współpracy coraz więcej agencji marketingowych prosi o wypełnienie briefu. Czym jest, co zawiera, po co i czy warto go wypełnić? O tym przeczytasz poniżej.

Brief to rodzaj ankiety, jaką wypełnia lub przesyła Klient chcący skorzystać z usług agencji marketingowej/reklamowej. Stanowi ona zbiór informacji na temat firmy, produktu/usługi, konkurencji, wytycza kierunek planowanych działań.
Brief jest pomocny nie tylko podczas planowania, ale również przy projektowaniu i tworzeniu kampanii marketingowej dla Klienta, dlatego jego wypełnienie jest punktem wyjścia i poprzedza rozpoczęcie działań.

Dlaczego warto wypełnić brief?

Nikt nie zna swojej firmy bardziej niż osoba, która w niej pracuje. Poświęcenie czasu na wypełnienie briefu, a więc odpowiedzenie na kilka istotnych pytań, jest przydatne nie tylko firmie marketingowej. Często stanowi bodziec do zastanowienia się nad tym, jaką ścieżką podążać, aby osiągnąć postawiony sobie cel – i przede wszystkim ten cel sprecyzować, nazwać, zapisać.
Tak więc wypełnienie briefu:

  • pozwala poznać firmę, jej produkt lub usługę a także potrzeby, cele i oczekiwania Klienta,
  • ułatwia współpracę i komunikację,
  • porządkuje działania pozwalając właściwie planować strategie marketingowe.

Co zawiera brief?

Brief stanowi zbiór informacji o firmie. Im więcej zatem zostanie w nim przekazane, tym współpraca i efekty mogą okazać się bardziej owocne.
Bez względu na kierunek działań, w briefie nie powinno zabraknąć takich informacji jak:

  • dane firmy – to miejsce przeznaczone jest na opisanie zakresu działalności firmy, z uwzględnieniem produktu czy usługi, jaką dana firma świadczy,
  • cechy produktu/ usługi – to bardzo ważny punkt. Zastanowić należy się, jakie są jego mocne i słabe strony, czym się wyróżnia, czyli co może przyciągnąć Klienta do naszej oferty,
  • słabe strony, przeszkody – punkt ten jest istotny do wyeliminowania dotychczas popełnionych błędów. Może to być również niedopasowana do rynku oferta (zbyt wysokie ceny) czy też mocna kampania marketingowa konkurencji,
  • konkurencja – kolejny istotny punkt, którego nie należy pomijać. Aby być najlepszym w swojej branży, warto przeanalizować konkurencję odpowiadając sobie na kilka istotnych pytań: czym różni się oferta konkurencji od naszej (w czym jesteśmy lepsi, nad czym warto popracować, a więc uwzględnić mocne i słabe strony ), jakie widoczne działania marketingowe przeprowadza,
  • Klient docelowy – kim jest osoba/firma, do której kierujemy produkt czy usługę. Czego oczekuje, co można udoskonalić, by oferta do niego kierowana była atrakcyjniejsza, zwracająca na siebie uwagę; w tym miejscu warto zastanowić się, co chciałbyś przekazać Klientowi – pomoże to stworzyć chwytliwy slogan reklamowy, który przyciągnie uwagę do Twojej oferty (a odciągnie uwagę od konkurencji),
  • cel kampanii – określenie celu kampanii pozwoli zaproponować określoną strategię marketingową, dlatego należy określić czy zadaniem kampanii ma być np. wzrost sprzedaży, poprawa wizerunku, czy budowanie świadomości marki. Jaki jest pożądany wizerunek firmy?
  • budżet planowanej akcji marketingowej – informacja ta jest istotna dla agencji marketingowej, która po zapoznaniu się z potrzebami firmy określi, co jest w stanie wykonać w określonej kwocie.

Brief to wstęp, który jest skrótowym zarysem potrzeb potencjalnego Klienta. Jego wypełnienie/napisanie i odesłanie oszczędza czas, porządkuje i usprawnia współpracę, dlatego warto zacząć właśnie od niego.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

4 + 6 =