Blog

2018-07-04 11:11

Branding dla małej firmy

Jak zrobić dobry branding dla małej firmy?

Od ostatnich kilku lat temat brandingu przewija się w Internecie na okrągło. Nie ma jednak co się temu dziwić – zagadnienie to dotyczy bowiem kwestii absolutnie najważniejsze dla każdej firmy, a mianowicie wizerunku.

Bez niego ani duże ani małe przedsiębiorstwa nie są w stanie w sposób skuteczny funkcjonować i rywalizować o klientów ze swoimi konkurentami. To, jak postrzegają nas odbiorcy i konsumenci, decyduje o zainteresowaniu naszymi usługami lub produktami.

Co to jest branding?

Co jednak omawiane zagadnienie ma wspólnego z wizerunkiem? Wszystko! Mówimy bowiem o zbiorze działań, których celem jest zbudowanie świadomości marki. Za sprawą odpowiedniego brandingu, jesteśmy w stanie sprawić, że zagości ona w umysłach odbiorców i będzie kojarzyła się pozytywnie, co oczywiście znacząco wpłynie na postrzeganie firmy i tego, co znajduje się w naszej ofercie.

W jaki sposób realizowane są wszystkie te działania? W wielu przypadkach skupiają się one na przygotowaniu odpowiedniej identyfikacji wizualnej, w skład której wchodzą wszelkiego rodzaju reklamy, broszury i wizytówki. Do tego dojść musi jeszcze profesjonalne logo, przemyślane działania marketingowe, a także wszystkie elementy wpływające na odbiór marki (np. ubiór sprzedawców i konsultantów, wystrój punktów sprzedaży, kolorystyka produktów etc.).

Sam opis przedstawionych działań wskazuje, jak potrzebny jest branding dla przedsiębiorstw z praktycznie każdej branży. Tyczy się to także firm małych. W jaki sposób mogą one zadbać o swój wizerunek?

Przede wszystkim sieć

Nie da się ukryć, że główny narzędziem do budowy wizerunku w dzisiejszych czasach jest Internet. Przedsiębiorstwa niewielkie, których działalność skupia się na określonym obszarze, również muszą z niego korzystać.

Przy pomocy sieci bardzo łatwo zakomunikujemy naszym klientom o ewentualnych zmianach, a także najskuteczniej przeprowadzimy kampanię marketingową, która ma na celu wypromować markę i zbudować jej wizerunek. Poprzez stronę internetową, serwisy branżowe i portale społecznościowe możemy promować swoje logo, wszelkie slogany, wygląd produktów, sposób wykonania usług i wiele innych elementów, które mają wpływ na wizerunek firmy.

Dbałość o detale

Myśląc o promocji marki, musimy zdać sobie sprawę z faktu, iż na postrzeganie jej przez klientów wpływa ma dosłownie wszystko – od kwestii największych do tych najmniejszych, z pozoru nieistotnych. Dobrym pomysłem okaże się chociażby skupienie uwagi na przygotowaniu atrakcyjnych, oryginalnych opakowań oferowanych przez nas produktów. Jest to jedna z najprostszych i najtańszych metod wyróżnienia się na rynku.

Podczas przygotowywania opakowań postawmy na odpowiednią ekspozycję produktu, czytelny opis i cenę, a także wykorzystanie dobrych jakościowo materiałów. Niezwykle ważnym detalem wpływającym na odbieranie marki może być także sama nazwa firmy. Podczas jej konstruowania warto zastanowić się, do jakiego klienta chcemy trafić – jeśli będą to bowiem osoby z naszego regionu, warto postawić na coś, co budzi zaufanie i jest rozpoznawalne. Na przykład na nazwisko właściciela.

Oryginalność, ale nie ponad miarę

Budowa wizerunku marki wymaga skupienia się na elementach, które pozwolą nam w pozytywny sposób „wybić” się ponad to, co oferuje konkurencja. Z tego też względu wiele firm decyduje się na wprowadzenie działań nietypowych, związanych chociażby z przeprowadzeniem niecodziennej kampanii marketingowej, która ma stworzyć wrażenie, że klienci mają do czynienia z podmiotem interesującym.

W przypadku małych firm oryginalność i kreatywność również się sprawdza, jednak bardzo łatwo z tym przesadzić, zwłaszcza gdy nasze usługi są realizowane na gruncie lokalnym. Wszystko to sprawia, że najlepiej sprawdzają się rozwiązania proste i czytelne. Tyczy się to chociażby logotypu, które powinno z jednej strony zapadać w pamięć, a z drugiej odpowiednio przedstawiać markę, a także być użyteczne –dotyczy to na przykład możliwości łatwego umieszczenia go na ulotkach czy innych powierzchniach reklamowych.

Bliski kontakt z odbiorcą

Pewnego rodzaju lokalność małych firm sprawia, że są one w stanie szybciej dotrzeć do potencjalnych odbiorców i dostosować swój przekaz do ich potrzeb oraz oczekiwań. Nie oznacza to jednak wcale, że nie powinny korzystać z narzędzi bardziej globalnych, takich jak chociażby portale społecznościowe.

Za ich pomocą sprawnie możemy opowiedzieć jakąś historię naszej firmy i oferowanych produktów. Mowa tu między innymi o filmach pokazujących „zaplecze” naszej działalności, a także wszystko to, z czym klient na co dzień nie ma styczności. W ten sposób jesteśmy w stanie zbudować zaufanie, które w biznesie ma ogromne znaczenie.

Branding małych firm w wielu aspektach przypomina to, czym kierują się przedsiębiorstwa duże. Dotyczy bowiem podobnych elementów, a wiec identyfikacji wizualnej, oferty czy też akcji reklamowych. Inna jest trochę realizacja, dlatego warto przed podjęciem jakichkolwiek działań przygotować odpowiednią strategię i zastanowić się, jak chcemy być postrzegani na rynku.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

19 + 0 =