Branding czy personal Branding – różnica

Budowanie marki i wizerunku jest obecnie niezwykle ważne, zarówno dla firm, jak i pojedynczych osób, które próbują zdobyć mocną pozycję w branży lub na rynku pracy. Nic więc dziwnego, że powstały specjalne dziedziny, które zajmują się tymi zagadnieniami.
Mimo wszystko, są one jednak często mylone. branding i personal branding to dla wielu osób te same pojęcia. W rzeczywistości, oznaczają one zupełnie coś innego. Zanim jednak przejdziemy do wytłuszczania różnic, warto jeszcze na chwilę pozostać przy określaniu znaczenia, jakie ma obecnie świadomie budowana marka.
Wizerunek to wszystko
Nikt nie ma wątpliwości, że najważniejszy dla firm produkujących i usługowych będzie klient. To samo tyczy się wolnych strzelców, którzy starają wypromować przede wszystkim siebie. Odpowiednie zorientowanie na klienta jest jedyną metodą budowy wizerunku, która zagwarantuje rozwój naszej działalności.
Zamykając się na jego potrzeby i wymagania, możemy być pewni, że prędzej czy później nasza marka zacznie być kojarzona negatywnie. Trend ten jest naprawdę trudno odwrócić, dlatego powinniśmy zrobić wszystko, aby do niego nie dopuścić.
Tym właśnie zajmuje się proces budowania marki i jej wizerunku. Najpierw powinniśmy dążyć do tego, aby marka została zauważona, a następnie była kojarzona z konkretnymi, pozytywnymi odczuciami. Wszelkie doświadczenia, na jakie może liczyć klient, powinny być unikalne, znacząco odróżniające nas od konkurencji. W jaki sposób do tego dojść?
Czym jest branding?
W ten sposób przechodzimy do omówienia pojęć podanych w tytule artykułu. W pierwszej kolejności zajmiemy się procesem budowania świadomości marki, czyli brandingiem. Jego celem jest doprowadzenie do tego, że marka stanie się rozpoznawalna, a następnie utożsamia w sposób pozytywny, co oczywiście będzie miało wpływ na zyski ze sprzedaży produktów czy też oferowanych usług.
Promowana marka musi stać się podstawowym wyborem dla konsumentów. Okaże się to jednak możliwe tylko wówczas, gdy będą się oni z nią identyfikować. Zadaniem firm będzie więc przeprowadzenie takiej kampanii marketingowej, która pozwoli dotrzeć z marką do szerokiej grupy potencjalnych klientów.
Mówiąc więc w sposób ogólny, branding jest zbiorem działań mających na celu wypromowanie marki i zbudowanie jej pozytywnego wizerunku. Musi ona trafić do umysłów konsumentów i zostać w nich utrwalona. Powinno się na to składać między innymi:
przygotowanie nazwy marki i wszelkich związanych z nią sloganów,
stworzenie systemu identyfikacji marki (np. opracowanie logotypu),
uruchomienie firmowej strony internetowej,
zarządzanie kampanią marketingową związaną z promowaniem haseł reklamowych odnoszących się do marki,
dbałość o spójność przekazu (podobny wystrój salonów i punktów sprzedaży, podejście do Klienta, oferowane pakietu usług i produktów),
implementacja spójnego systemu komunikacji.
Podczas realizacji procesu brandingu, kluczowa wydaje się być kreatywność i unikatowość przekazu. Naszym celem jest bowiem nie tylko trafienie do umysłu klienta, ale również pozostanie w nim. To zaś możliwe jest tylko wówczas, gdy w jakiś sposób wyróżnimy się na tle konkurencji. Musimy jednak cały czas pamiętać o tym, że przekaz powinien być spójny ze strategią firmy i profilem jej działalności
Czym jest personal branding?
Już sama nazwa powinna wskazać nam największą różnicę między brandingiem a kolejnym zagadnieniem. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia z marką osobistą, a więc związaną z konkretną osobą.
Promowani będziemy więc my, nasza marka i nasza działalność. Wszystko to sprawia, że personal branding przyjmie postać działań mające na celu budowę oraz rozwój osobistego wizerunku. W jego ramach będziemy traktowani jako produkt, który należy wypromować.
Po co jednak stosować personal branding? To oczywiście zależy od rodzaju prowadzonej przez nas działalności, jednak z reguły służy on zdobyciu silnej pozycji w danej branży, umocnieniu się na rynku pracy, co pozwoli zdobyć nowe, lepsze stanowisko, zdobyciu zaufania pracodawcy, klientów lub partnerów biznesowych czy też stworzeniu wizerunku, dzięki któremu będziemy w stanie zdobyć nowe zlecenia.
Z personal brandingu korzystają przede wszystkim freelancerzy, ale również dziennikarze, blogerzy, biznesmeni czy tez osoby poszukujący pracy. Głównym elementem w tym procesie będzie więc nasza osoba i nasz wizerunek – może być on budowany między innym poprzez aktywność na stronach i forach branżowych, utworzenie własnego serwisu internetowego i filmu promocyjnego czy też działalność na portalach społecznościowych.
Największa różnica między brandingiem a personal brandingiem dotyczy więc przedmiotu procesu budowania wizerunku. W przypadku pierwszego zagadnienia będzie to ogólna marka związana z firmą, natomiast w drugim chodzi o markę osobistą, powiązaną z konkretną osobą. Co ważne, realizacja obu procesów w wielu przypadkach wygląda bardzo podobnie i dotyczy tych samych metod.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.