Brand, branding i rebranding – jak budować mocną markę?

W jednym z wcześniejszych artykułów na temat marketingu w 2017 roku wspomniałam o brandingu i rebrandingu. Zagadnieniom tym, z uwagi na ich aktualność, postanowiłam poświęcić nieco więcej miejsca w kolejnym wpisie. Przeczytaj koniecznie. Lektura z kanonu „obowiązkowych” dla tych, którzy w ciągu kilku poprzednich lat rozwijali swoją firmę, ale jeszcze nie zmienili jej wizerunku.
Zapewne o brandingu, rebrandingu i repozycjonowaniu słyszałaś(eś) i czytałaś(eś) już nie raz i nawet nie dwa. Ja również. I chętnie wracam do tego tematu, ponieważ go lubię. Mogę nawet pokusić się o stwierdzenie, że branding jest mi szczególnie bliski. Kiedy o nim myślę, w mojej głowie przewija się wiele słów: wizerunek firmy, nazwa, naming, znak firmowy, logo, system wizualny firmy, Księga Znaku, którą zwykliśmy nazywać Księgą Czarów, strategia marketingowa dla firm, marketing internetowy, content marketing, inbound marketing, aplikacje webowe, grupa docelowa. A że lubię porządek, i jasność, postanowiłam, na potrzeby tego wpisu, nieco poukładać powyższe brandingowe skojarzenia słowne w coś, co mogłoby uprzyjemnić Twoją lekturę. Poniżej moja propozycja:
1. Brand i branding – czym są?
2. Twoja firma – w roli głównej (zaprezentowanie siebie)
3. Klient – Twoja widownia i publiczność (analiza targetu)
4. Afterparty – poznajmy się bliżej
Był czas, kiedy zajmowałam się sprzedażą produktów bezpośrednio i internetowo, co zresztą wiele mnie nauczyło. Wtedy też bardzo często słyszałam stwierdzenie, że im więcej się naczyta na dany temat, tym mniej się wie. Coś w tym jest, powie wielu. Wyobraźmy sobie sytuację – właśnie rzuciłam picie kawy. Ktoś podpowiedział mi, że łatwiej jest wtedy, gdy jeden nałóg zastępuje się drugim. Robię to. Dochodzę do wniosku, że powinien być podobny i dać się wykonać wtedy, gdy pomyślę o kawie. Co wybieram? Nie ma nic prostszego niż zamienienie kawy herbatą. Ale „co ja się tam znam” i wiem o herbacie, poza tym, że herbata, bądźmy szczerzy, nie smakuje mi? Zaczynam czytać, zgłębiać wiedzę, wgryzać się, choć w tym wypadku chciałoby się napisać „wpijać” się w herbaciany świat. Zapytasz: co wspólnego ma moja herbaciana opowieść z brandingiem? Pozornie być może niewiele, w szerszym świetle całkiem sporo. Staję się otóż potencjalnym klientem marki, która oferuje swoim klientom coś więcej niż herbata – przypomnę raz jeszcze, bo to ważne – mi nie smakuje. W którą stronę, czy raczej – na którą stronę internetową trafię? W tym właśnie miejscu rozpoczyna się moc brandu. Kto go na – ten zdobywa.
Brand i branding
Często krążymy zbyt daleko i nie widzimy tego, co jest blisko, na wyciągnięcie ręki. Prowadząc firmę nietrudno zapędzić się w kozi róg. Dlatego nie każdy ma możliwość bycia leaderem w swojej branży. Bo zostaje nim ten, kto wie, co i jak robić. Jest systematyczny, spostrzegawczy i otwarty na kreatywne pomysły. I przede wszystkim nie zapomina o tym, jak ważne jest aktualizowanie swoich narzędzi – firmowej strony internetowej, oferty czy kanałów, którymi marka dociera do odbiorców. W biznesie trzeba być też elastycznym i otwartym na zachodzące wokół nas zmiany. Im szybsza reakcja, tym lepsze osiągi.
Co to jest brand, branding i rebranding?
Słownik języka polskiego tłumaczy, że brand to produkt wyróżniający się wśród podobnych, łatwo rozpoznawany przez konsumentów dzięki zastosowaniu odpowiedniej reklamy.
Wikipedia z kolei nawiązuje do pojęcia marki, znaku fabrycznego, znaku firmowego, gdyż tak właśnie tłumaczone jest angielskie słowo „brand”. Nazywa nim znak, który określa producenta – nazwę lub symbol graficzny umieszczany często na produktach firmowych w określonym celu.
Czym jest branding? Branding to zbiór marketingowych metod, które pomagają odróżnić firmę od konkurencji i wejść w relacje z odbiorcami. Jak podaje jedno z internetowych źródeł kluczowymi elementami brandingu są:
tożsamość i komunikacja marki,
świadomość marki,
lojalność wobec marki,
strategie marki.
Rebranding z kolei to określenie dotyczące procesu transformacji wszystkich elementów marki, w tym produktów i usług oraz ich jakości, sposobu komunikacji, wyglądu logo. Celem rebrandingu jest poprawienie pozycji marki na rynku. Aby osiągnąć taki cel konieczne jest:
opracowanie nowej strategii marki opierającej się na badaniach rynku i konsumentów,
odświeżenie identyfikacji wizualnej marki,
opracowanie i wdrożenie zmian z przekazaniem informacji na ten temat klientom.
Jeśli więc startujesz z nową marką budujesz brand i wcielasz w życie działania brandingowe. Jeśli Twoja firma potrzebuje odświeżenia, produkty nowych opakowań, komunikaty nowego stylu i języka, strona internetowa unikalnych treści a znak firmowy nowego wyglądu – jesteś na etapie rebrandingu, w którym możemy Ci pomóc.
Branding a Twoja firma
Wyobraź sobie, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą herbat. Aby zachęcić mnie do ich zakupu powinieneś przekonać mnie do tego, że właśnie w Twojej firmie powinnam je kupować. Jak możesz to osiągnąć? Jedną z możliwości jest ukazanie Twoich mocnych stron i przede wszystkim tego, czym wyróżniasz się od innych, którzy również oferują herbatę.
W tym miejscu pomocne będą:
ciekawe treści na stronie, dzięki którym na pewno jestem w stanie Cię znaleźć
dobry znak firmowy, który zwróci moją uwagę na Twoją ofertę,
oryginalne nazwy produktów, które zachęcą mnie do sięgnięcia po wiele z nich,
spójna identyfikacja wizualna, która podniesie Twój ranking w mojej ocenie na tle innych firm oferujących herbatę,
przyjazna strona internetowa, na której wszystko będzie pod ręką, tzn., że strona będzie intuicyjna, przejrzysta, wartościowa.
Elementów, na które zwraca uwagę potencjalny Klient jest znacznie więcej a osiągnięcie postawionych im rezultatów wymaga doświadczenia w kreowaniu brandów. Każda marka, której zależy na brandzie powinna pamiętać o strategii – działaniach wykorzystujących potencjał swojej marki, idących w kierunku określonego celu. Tym między innymi zajmujemy się zawodowo.
Klient – Twoja widownia i publiczność
Branding polega na budowaniu osobowości marki, kreowaniu jej wizerunku, kierowaniu działań na określoną grupę docelową. Im dokładniej grupa ta zostanie sprecyzowana, tym lepsze efekty firma może uzyskać. I proszę mi wierzyć, że kiedy prowadzisz sprzedaż herbat, nie wystarczy określić, że Twoim klientem docelowym jest osoba pijąca herbatę. To za mało. Choć od czegoś warto zacząć.
Target, odbiorca, grupa docelowa, klient to ważny element, który warto wziąć pod uwagę w tworzeniu strategii marketingowej. Co ważne, już na samym jej wstępie, ponieważ:
Twój produkt lub usługa ma być dla klienta atrakcyjna i pomocna,
komunikat, który przekazujesz, ma być dla klienta zrozumiały i przydatny,
oferta powinna spełniać potrzeby grupy docelowej,
klient wchodzi w interakcję z marką, bierze udział w budowaniu wizerunku firmy.
Im więcej więc informacji na temat grupy docelowej posiadasz, tym lepszy, bo spersonalizowany, komunikat jesteś w stanie do niej wysyłać.
Określ więc, jaki rodzaj klienta Cię interesuje i buduj pomocną dla niego markę. Zaprezentuj w ciekawy dla niego sposób, a kiedy go znasz, wiesz, jakich argumentów użyć, swoją ofertę. Nie zapominaj jednak o tym, iż jego potrzeby się zmieniają. Proponuj ciekawe rozwiązania, podtrzymuj z nim kontakt. Angażuj i zachęcaj do interakcji. Buduj dobre relacje ze swoim klientem. Dbaj o niego i … przypominaj o sobie i swoich produktach, nawet jeśli na chwilę o Tobie zapomniał. Na pewno miał coś ważnego na głowie.
Afterparty – poznajmy się bliżej
Firmę tworzą ludzie, którzy w niej pracują i ludzie, do których jest kierowana oferta. Kiedy między nimi panuje harmonia, firma ma możliwość dobrego prosperowania. Dziś o klienta należy dbać w sposób szczególny, dlatego tak ważne jest wspomniane wyżej określenie grupy docelowej i spersonalizowanie oferty. Bo klient wybiera te marki, które lubi, w które wierzy i z którymi ma dobre doświadczenie lub też słyszał pozytywne opinie na ich temat.
Jeśli więc nie masz nic przeciwko pokazaniu czegoś więcej, kreuj swoją markę dając się poznać na profilach społecznościowych. Ich nieco lżejszy charakter zbliża markę z jej odbiorcą, buduje mocne relacje i daje wiele możliwości marketingowych. Aktywuje użytkowników, pozwala im się wypowiadać, zatem bierze pod uwagę to, co mają do powiedzenia. Na chwilę obecną również i o tej formie promowania marki nie należy zapominać.
Kreowanie mocnych marek to nasza specjalność. Nasze projekty i strategie są aktualne i skuteczne na kilka lat do przodu. Zobacz komu i jak pomogliśmy. Skorzystaj i Ty.
Popularne artykuły
Kategorie
Najnowsze artykuły
Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.