Blog

2018-10-22 15:00

10 przykładów dobrego brandingu

Dobry branding - przykłady

Budowanie mocnej i globalnej marki jest dziś zadaniem znacznie trudniejszym, aniżeli miało to miejsce w latach 70. czy 80., kiedy to specjaliści z zakresu marketingu nie mieli możliwości propagowania swoich marek z wykorzystaniem do tego internetu. Obecnie jest to już na porządku dziennym, a reklama trafia do milionów odbiorców. Ważne jest, aby taki przekaz był spójny, co jest ważne w kontekście kreowania wartości marki. Jest wiele przykładów firm, które na tej płaszczyźnie mają sobie niewiele do zarzucenia.

Coca-Cola

Tej marki nikomu przedstawiać nie trzeba. Jednak również Coca-Cola musiała popracować nad tym, aby stworzyć globalną markę. Zaczęto od ujednolicenia produktów i reklam, co zresztą skutkowało sprzeciwem wobec amerykańskiemu imperializmowi. W celu ostudzenia ostrych reakcji w roku 2000 wprowadzono strategię pt. "myśl lokalnie, działaj lokalnie".

Obecnie Coca-Cola to marka premium znana na całym świecie, która nie tylko skupia się na swoich produktach, ale także aspektach psychicznych w reklamach odnosząc się do "szczęścia" czy "dzielenia się z innymi" bez względu na różnice językowe, religijne czy kulturowe.

Ikea

Ikea to kolejna marka, która jest brandem globalnym. Również po części dlatego, że klienci cenią sobie jej cechy charakterystyczne, a więc niskie ceny czy jakość i funkcjonalność produktów Ikei. Jednak także Ikea potrzebowała czasu na to, aby zrozumieć swoich międzynarodowych odbiorców, badając zmiany społeczne i postrzeganie firmy na świecie.

Branding Coca-Cola, Ikea, Apple, Starbucks, Airbnb

Apple

W przypadku firmy Apple budowanie świadomości marki sprowadza się do jednego rozmiaru swoich urządzeń. Tak więc każdy design modelu iPhone’a ma identyczny rozmiar niezależnie od regionu, w którym jest dostępna. Wydawać by się mogło, że taka taktyka jest niebezpieczna, ale Apple pokazało, że może być też skuteczna.

To, co sprowadza się jednak do rozmiaru, nie ma miejsca w obsłudze klienta. Ta w każdym regionie jest już zupełnie inna i dopasowana do lokalnych standardów. To samo tyczy się też stron internetowych. Te w zasadzie są identyczne, ale za to tłumaczone na kolejne języki i dopasowane do lokalnego rynku.

Starbucks

Starbucks to najpopularniejsza kawiarnia na świecie, która posiada ponad 20 tysięcy placówek w przeszło 60 krajach. O tym, jak dobrze zadbano tu o branding, najlepiej świadczy fakt, że kawiarnie odnalazły się nawet w Chinach, gdzie ze względów kulturowych przeważa picie herbaty.

W identyfikację wizualną kawiarni Sturbucks włożono ogrom pracy. Każda z nich ma wygląd i atmosferę miejscowej kawiarni, bez utracenia spójności marki. Tak więc w wielu państwach Azji postawiono na większą funkcjonalność siedzeń, a w Chinach wspomnianą już kawę zastąpiono innymi napojami. Poza tym marka Sturbucks postawiła też na strategie cyfrowe, odnoszące się do aplikacji ze spersonalizowanymi korzyściami, jak darmowa urodzinowa kawa.

Airbnb

Kolejną marką, choć już nie tak znaną, jest Airbnb. Ten podmiot, chcąc ze swoją ofertą wyjść do klientów z całego świata, musiał przekonać ich do tego, że nocowanie u obcych, nie jest niczym przerażającym. Ojcem sukcesu był Chief Marketing Officer, Jonathan Mildenhall, przez co dziś marka ta swoje usługi świadczy w blisko 200 krajach na całym świecie.

Kluczowa w światowej strategii była podległa jej reklama lokalna. Zadbano o to, aby na całym świecie z lokalnymi użytkownikami przeprowadzono wywiady, co miało zbudować zaufanie i poczucie wspólnoty pomiędzy podróżującymi a gospodarzami. Ważne jest też uniwersalne logo o nazwie "Belo". Symbolizuje ono bowiem przynależność niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywamy.

Branding KiteKat, Red Bull, Black, Rolex, Luxoft

KiteKat

Na pierwszy rzut oka produkty marki KiteKat są równoznaczne z tym, co oferuje Whiskas, a więc bez wątpienia najbardziej znana marka karmy dla przytulnych czworonogów. Jeśli jednak zagłębić się w strategie reklamowe marki i ogólny przekaz, KiteKat oferuje przysmak dla kotów aktywnych, wesołych i niesfornych, podczas kiedy Whiskas to karma dla kotów spokojnych, które miłują się w leniuchowaniu.

Red Bull

Nie ulega wątpliwości, że rynek napojów energetycznych jest dziś bardzo szeroki. Żaden inny tego typu napój nie jest jednak tak popularny, jak jest to w przypadku Red Bulla. Marka ta promowana jest przede wszystkim przez sponsoring sportów ekstremalnych. Napój ten jest więc przedstawiany jako ten dla ludzi lubiących mocne wrażenia i adrenalinę.

Black

Black to już jednak zupełnie inna propozycja, choć energii dodawać powinny oba napoje. Tutaj w strategii postawiono jednak na zaprezentowanie napoju jako tego przeznaczonego dla ludzi lubiących nocne życie i klubowe imprezy. Black ma dodawać energii, a jednocześnie pewności siebie.

Rolex

Jak natomiast przez specjalistów kreowany jest Rolex? To akurat proste, bo zegarki tej marki kojarzą się z przepychem i luksusem oraz najwyższą, szwajcarską jakością i precyzją. Każdy, kogo stać na Rolexa jest osobą "premium".

Luxoft

Na koniec zostawiliśmy sobie podmiot oferujący oprogramowanie dla różnych urządzeń i zajmujący się outsourcingiem IT. Luxoft jako jedna z pierwszych firm postawiła na działania zaliczane na poczet employer brandingu. Widoczne były one w serii reklam Composing Software, gdzie można było zobaczyć programistów wykonujących codzienną pracę, pracujących w rytm różnego rodzaju muzyki.

Branding jest więc niezbędny do tego, aby firma kojarzona była przez większe grono odbiorców. Wszystkie podmioty powinny zadbać o identyfikację wizualną, doglądając, aby spójne były ze sobą produkty, usługi, znaki reklamowe, ulotki, wnętrza czy wszelkie materiały reklamowe ze stronami internetowymi włącznie.

Jako że może to być zadanie trudne, warto zlecić to specjalistom, którzy brandingiem zajmują się na co dzień. Swoją pomoc przedsiębiorcom na tej płaszczyźnie oferuje też agencja interaktywna Gapper, której siedziba znajduje się we Wrocławiu. Jest to podmiot o szerokim bagażu doświadczenia, o którym więcej dowiedzieć się można ze strony internetowej gapper-agencja.pl.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

3 + 14 =