Blog

2019-05-25 11:55

10 popularnych logotypów - opis znaczenia i historia

Najbardziej popularne logotypy (loga) marek i firm

Odpowiednio zaprojektowane logo od razu zapada w pamięć i pozostaje w niej na długo. Dzięki niemu, klienci wiedzą również, z jakimi wartościami utożsamia się firma, a także jaka jest jej filozofia. Wszystko to sprawia, że logotyp ma ogromny wpływ na sukces przedsiębiorstwa (lub jego brak).

Znaczenie identyfikacji wizualnej

Doskonale pokazują to przykłady najbardziej znanych marek na świecie. W ich przypadku logotypy nie tylko gwarantują natychmiastową poznawalność firmy, produktów lub świadczonych usług, ale również pełnią rolę przekaźnika idei i wzorców zachowań. Niejednokrotnie wykorzystywane są także podczas realizowania tak zwanych przekazów podprogowych (więcej na ten temat przeczytacie w artykule pt. „Logo - znak towarowy a przekaz podprogowy?”).

Oczywiście otwartym pozostaje pytanie, w jaki sposób opracować logo, by trafiło ono do naszej grupy docelowej, a także stało się prawdziwym wyznacznikiem rozwoju marki. Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, możemy posłużyć się dobrze znanymi ogólnikami, które wskazują, iż logotyp powinien z jednej strony być prosty w swojej formie, a z drugiej nieść za sobą jakieś przesłanie.

Kluczowe znaczenie ma tu kreatywność osoby odpowiedzialnej za opracowanie grafiki. Musi ona bowiem skupić się nie tylko na odpowiednim przedstawieniu filozofii marki, ale również próbować odgadnąć potrzeby klientów firmy. Jak się okazuje, nie jest to wcale proste zadanie.

10 najpopularniejszych logotypów

Niezależnie od tego, w jakiej branży działamy, podczas przygotowywania logotypu warto czerpać inspiracje z najlepszych prac, które do dziś są rozpoznawane przez odbiorców na całym świecie. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez nas zestawienie obejmujące 10 naszym zdaniem najpopularniejszych logotypów w historii.

Logotypy - Facebook i Chupa Chups
  • Facebook – biały napis na niebieskim tle kojarzą obecnie chyba wszyscy. Logotyp jest wręcz banalnie prosty, jednak niesie za sobą pewien ładunek nowoczesności, który kojarzy się zazwyczaj bardzo pozytywnie. Dlaczego jednak zdecydowano się właśnie na taką kolorystykę? Powód jest dość prozaiczny. Otóż Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka, jest daltonistą – dobrał więc kolory, które są przez niego rozpoznawalne.

 

  • Chupa Chups – czerwono-żółta stokrotka, w środku której widnieje nazwa hiszpańskiego producenta lizaków. Co ciekawe, logo zostało zaprojektowane przez… Salvadora Dali. Słynny malarz (prywatnie przyjaciel założyciela firmy) w 1969 roku zaproponował stokrotkę, ponieważ dzięki niej logo będzie widoczne z dowolnej perspektywy.

Loga Coca-Cola - Heinz
  • Coca-Cola – logotyp stanowi nazwa firmy, napisana charakterystyczną, pochyłą czcionką. Dobór czerwonego napisu i białego tła wynikał z chęci przyciągnięcia uwagi odbiorców. Co jednak istotne, logo początkowo było czarno-białe. Kluczowa okazała się użyta czcionka (Spencerian), dzięki której logotyp doskonale prezentował się w reklamach. Dopiero w roku 1958 pojawiły się kolory biały oraz czerwony.

 

  • Heinz – logotyp amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją przetworów spożywczych pojawia się obecnie w wielu formach. Początkowo jednak zawierało nazwę firmy napisaną czarną czcionką na białym tle, a także cyfrze „57”, która była dodawana na produktach. Jak się okazuje, nie oznacza ona absolutnie nic, po prostu jej brzmienie spodobało się założycielowi firmy, Henry’emu J. Heinzowi.

Logotypy marek: Marlboro i Apple
  • Marlboro – w tym przypadku mamy do czynienia z czarnym napis Marlboro, utworzony grubą czcionką, a także z charakterystycznym, czerwonym daszkiem. Ten dość surowy styl wynika z faktu, iż papierosy tego producenta kierowane są do prawdziwych mężczyzn – tak też była na początku powstania firmy.

 

  • Apple – wszystkim znane jabłko ma symbolizować kreatywność i w taki sposób jest odbierane, co zresztą potwierdzają liczne badania. Co jednak ciekawe, początkowo logo Apple tworzyła rycina, na której znajdował się Isaac Newton. Została ono jednak uznane za zbyt skomplikowane.

 

Loga marek: Rolex i Google
  • Rolex – choć obecnie zegarki tego producenta przez wiele osób uznawane są za kiczowate, kieruje się on tą samą ideą od ponad 100 lat – zegarek ma być luksusowy i perfekcyjny. Wartości te reprezentuje logo Rolex, które składa się z nazwy firmy napisanej zieloną czcionką Garamod, nad którą umieszczona została korona.

 

  • Google – kolorowy napis Google sprawia, że logotyp jest bardzo prosty, jednak to właśnie w prostocie tkwi jego siła. Zaprojektowany został przez Ruth Kedar, która zdecydowała się na tak prostą paletę barw ze względu na dość ograniczone możliwości. Jak utrzymuje, odmienny kolor literki L ma symbolizować to, że firma nie podążą utartymi szlakami.

Logotypy marek: McDonalds i FedEx
  • McDonald’s – dobrze znana żółta litera M charakteryzuje się zaokrąglonymi wierzchołkami. Skąd taki pomysł? Symbolizują one łuki, jakie znajdowały się przy wejściu do pierwszej restauracji tej firmy. Dzisiaj logo znane jest na całym świecie.

 

  • FedEx – na końcu pomysłowy logotyp firmy kurierskiej, które ma ukryte znaczenie. Przestrzeń między literami E oraz X tworzy strzałkę. Ma ona symbolizować niezawodność przedsiębiorstwa, a także szybkość, z jaką dostarczane są wszelkie przesyłki.

Każdego dnia robimy zwykłe rzeczy niezwykle dobrze,
bo jak coś robić, to robić to najlepiej.

Skontaktuj się z nami

6 + 6 =